June 12th, 2012

Keberkatan wang pendapatan

TUNTUTAN dunia sekarang mengubah manusia lebih bersikap materialistik. Mengejar wang ringgit demi untuk menjalani kehidupan selesa yang sudah tentulah lebih ke arah keselesaan berbentuk materialistik jua. Maka, sesuatu yang tidak mengejutkan apabila adanya kajian yang menunjukkan golongan pekerja kita lebih mementingkan gaji berbanding mengutamakan kepuasan bekerja.

Justeru, tidak menghairankan, sering kali kita mendengar pekerja yang sanggup bekerja sampingan demi wang ringgit berbanding melakukan kerja hakiki dengan sepenuh hati. Mereka sanggup berebut-rebut sesama sendiri sebarang kerja sampingan berbanding kerja hakiki mereka yang sememangnya dibayar secara bulanan.

Bagi mereka, apalah gunanya bekerja lebih bagi tugas hakiki sedangkan gaji sama sahaja dibayar. Lebih elok bekerja lebih untuk perkara-perkara lain yang bukannya tugas hakiki mereka. Kononnya, dengan cara ini mereka bijak menggunakan peluang sedia ada dengan memerah keringat untuk tugasan berbayar, walhal tugasan tersebut bukanlah hakiki.

Ini antara contoh pemikiran materialistik di kalangan pekerja kita. Maka, tinggallah kerja-kerja hakiki tersebut untuk golongan yang tidak mahu berebut kerja berbayar demi mencapai kepuasan bekerja. Malangnya, golongan ini tidak ramai, yang ramai golongan yang menolak kerja-kerja sedemikian rupa.

Apabila dikaitkan dengan materialistik, kita tidak boleh lari daripada bercakap mengenai pentingkan diri sendiri. Justeru, kita boleh lihat betapa banyaknya syarikat di negara-negara barat yang muflis sejak sekian lama dek kerana antara faktor utamanya membudayakan cara kerja yang materialistik dan mementingkan diri sendiri.

Sebab itulah Islam mengajar agar kita bekerja dengan ikhlas dan tidak mengharapkan wang ringgit semata-mata. Yang penting gaji yang diperoleh diberkati oleh Allah SWT meskipun memperoleh pendapatan yang rendah.

Keberkatan pendapatan boleh diperluaskan kepada keuntungan syarikat mahupun pendapatan negara. Tidak akan bertahan lama bagi sesuatu perniagaan yang menjalankan peniagaan dengan cara yang salah umpamanya menipu, menyeleweng dan mengamalkan rasuah.

Mana mungkin sesebuah syarikat mampu mencatatkan keuntungan secara mapan jika sekiranya operasi hariannya penuh dengan tipu muslihat dan cara yang salah bagi memperoleh keuntungan.

Yang peliknya, meskipun diajar oleh Islam agar menjalankan perniagaan secara betul dan tidak menindas sesiapa sahaja terutamanya pelanggan, masih ramai peniaga meneruskan perniagaan dengan cara yang tidak betul.

Mereka sewenang-wenangnya menipu pelanggan dengan menaikkan harga, mereka juga tidak ambil peduli kebajikan para pekerja dan tidak kurang juga ada majikan yang sanggup menjalankan perniagaan haram secara berselindung di sebalik perniagaan halal.

Matlamat mereka untuk memperoleh keuntungan berlipat kali ganda mesti dicapai dengan cara apa sekalipun. Jika beginilah yang dilakukan, mana mungkin keuntungan tersebut memperoleh keberkatan Allah SWT. Mungkin syarikat-syarikat tersebut mampu untuk mencatatkan keuntungan dalam jangka masa pendek tetapi percayalah satu hari nanti perniagaan tersebut tidak mampu bertahan lama.

Tidak kurang juga, konsep keberkatan pendapatan amat penting bagi sesebuah kerajaan. Wang cukai mahupun wang zakat ataupun hasil bukan cukai yang diperoleh daripada rakyat perlu digunakan sebaik mungkin. Sebaik mungkin bermaksud ia digunakan untuk kebaikan rakyat dan negara tanpa adanya sebarang penipuan, penyelewengan dan pembaziran. Wang cukai dan zakat serta hasil bukan cukai yang dikumpul oleh kerajaan perlu dikembalikan kepada rakyat dan negara.

Umpamanya, apabila kerajaan bercadang untuk memberikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pusingan kedua jika memperoleh tambahan kutipan cukal daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), keputusan ini patut disokong oleh semua pihak.

Tidak salah dalam pusingan kedua ini bagi mereka yang layak dibayar dua kali ganda jumlahnya berbanding pusingan pertama iaitu sebanyak RM1,000 jika sekiranya adanya lebihan wang kerajaan. Pembayaran boleh dibuat sebelum menyambut Hari Raya Aidilfitri bagi meringankan beban mereka yang berpendapatan rendah dalam menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Di samping itu, bantuan tersebut merupakan strategi serampang dua mata bagi merangsang ekonomi negara ketika kesan krisis hutang Eropah dijangka akan dirasai oleh negara kita pada suku ketiga tahun ini.

Bagi yang membayar cukai, tidak perlulah mengeluh. Ini sebagai tanda sokongan mereka untuk membantu golongan yang memerlukan. Sekali lagi, tidak perlulah terlalu pentingkan diri sendiri dan berasakan kejayaan mengumpul kekayaan tersebut hanya atas usaha diri sendiri kononnya tidak menerima sebarang bantuan daripada orang lain.

Percayalah, tiada seorang pun golongan kaya-raya di muka bumi ini yang boleh mendabik dada bahawa kekayaan yang dikumpul oleh mereka atas usaha diri sendiri tanpa bantuan orang lain. Sikap sombong sebeginilah yang menyebabkan pendapatan yang diperoleh masih tidak mencukupi meskipun cukup besar bagi orang lain. Dengan kata lain tiada keberkatan atas harta kekayaan yang dikumpul.

Justeru, Islam mengajar umatnya bersyukur atas pendapatan yang diperoleh dan kembalikan sebahagiannya untuk orang lain yang memerlukan. Buang sikap bakhil tidak bertempat kerana ia boleh memudaratkan diri sendiri. Dengan kitaran sebegini akan membuahkan kemajuan ekonomi negara yang bukan sahaja mapan tetapi yang paling utama diberkati oleh Allah SWT.


Firman Allah SWT: “Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (ath-Thalaq, 65: 2-3)

Hadith: Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Seseorang yang terbiasa dengan meminta-minta, dia akan datang pada hari kiamat tanpa secebis daging pun di wajahnya.” [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Huraian

1. Islam menuntut umatnya supaya bekerja dan berusaha sehingga bebas daripada belenggu kemiskinan. 
2. Kemiskinan boleh menggelincirkan iman kerana seseorang yang lemah imannya akan sanggup menggadaikan aqidahnya dengan melakukan pekerjaan yang terlarang serta menuturkan kata-kata yang menolak kebesaran Allah seperti menafikan keadilan Allah dan sebagainya.
3. Setiap pekerjaan yang dilakukan oleh manusia untuk meneruskan kelangsungan hidup di dunia merupakan ibadat iaitu selagi ia dilakukan dengan niat yang baik dan tidak melanggar hukum-Nya.
4. Rezeki yang berkat adalah rezeki yang dicari dengan titik peluh sendiri, bukan dengan cara menunggu pemberian daripada orang lain seperti meminta sedekah, derma dan sebagainya padahal tubuh badan masih lagi kuat dan sihat. Hal ini amat dilarang keras oleh Islam kerana ia merupakan perbuatan yang memalukan dan menghinakan.

Hadith :

Nabi s.a.w bersabda: "Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan….menyerulah Malaikat, katanya: "Wahai orang yang mencari dan berkehendakkan kebaikan: Tampillah mengerjakannya, dan wahai orang yang merasa mahukan kejahatan; berhentilah dari meneruskannya; dan (ketahuilah) Allah banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka daripada memasukinya."Seruan dan keampunan yang demikian, ada pada tiap-tiap malam (dalam bulan yang tersebut)." [Abu Hurairah r.a]

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah kepadanya. Maka takutlah kepada Allah dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.”  [H.R. Ibn Majah dan at-Tabrani]

Oleh ROHAMI SHAFIE , PENULIS ialah Pensyarah Kanan, Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan (SOA), Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan (IMBRe) Kolej Perniagaan (COB) UUM Sumber: Utusan Malaysia Online Rencana 11/06/2012

Mukhriz, Langkawi dan politik Kedah

 LANGKAWI yang terkenal sebagai pulau peranginan tidak terlepas daripada bahang politik menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13. Mereka yang tiba di pulau itu sudah pasti akan disambut dengan kemeriahan bendera-bendera parti politik.

Sepanjang jalan dari Kuah ke Kedawang, ia dipenuhi dengan bendera-bendera yang seolah-olah menggambarkan musim pilihan raya sudah bermula.

Ternyata Langkawi sememangnya menjadi salah satu sasaran pembangkang terutamanya Pas untuk ditawan setelah ia sekian lama berada di bawah Barisan Nasional (BN). Pas bukannya tidak mencuba untuk menawan Langkawi namun usaha mereka gagal, penduduk Langkawi masih setia bersama BN. Tambahan pula orang Kedah terutamanya di Langkawi masih terhutang budi kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad yang dianggap pemimpin paling berjasa membangunkan pulau itu.

Ketika berada di pulau legenda itu minggu lalu, penulis diberitahu bahawa Pas semakin agresif untuk meraih sokongan penduduk, kibaran bendera parti itu di seluruh pelosok pulau tersebut telah menampakkan betapa seriusnya usaha mereka.

Oleh itu BN tidak boleh memandang remeh cabaran yang dilakukan oleh Pas apatah lagi sekarang ini, sudah terdengar ura-ura ada perebutan untuk menjadi calon di kalangan pemimpin-pemimpin UMNO di pulau tersebut.

Pulau Langkawi mempunyai tiga kerusi yang kesemuanya kini dikuasai oleh BN iaitu Parlimen Langkawi dan dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Kuah dan Ayer Hangat.

Penulis tidak tahu sejauh manakah kebenarannya mengenai perebutan untuk menjadi calon ini tetapi ia dimaklumkan sendiri oleh penduduk Langkawi yang sentiasa mengikuti perkembangan politik pulau itu.Mungkin juga keadaan itu berlaku kerana sudah ada cakap-cakap bahawa UMNO dan BN perlu meletakkan calon muda atau muka baru terutamanya bagi kerusi Parlimen.

“Kalau muka baru baguihla (baguslah), dapat lah kita tengok idea baru untuk tolong penduduk," kata seorang peniaga di Pantai Cenang kepada penulis. Berdasarkan tinjauan dan sembang-sembang penulis dengan penduduk Langkawi jelaslah mereka mahukan perubahan dari segi calon BN.

MUKHRIZ Mahathir (depan tengah) bersama-sama penyokong Barisan Nasional (BN) ketika pelancaran
Program BN Pilihan Orang Muda peringkat negeri Kedah di Jitra, baru-baru ini.

Apa yang agak menarik nama Datuk Mukhriz Mahathir turut menjadi sebutan penduduk sebagai calon paling sesuai untuk bertanding kerusi Parlimen langkawi.

Justeru tidak hairanlah Mukhriz akan disambut meriah setiap kali datang ke pulau itu. Bagi penduduk tidak ada salahnya Mukhriz menjadi ahli Parlimen kawasan berkenaan. Apa tah lagi penduduk menganggap ia bagaikan peluang untuk mereka membalas jasa Dr. Mahathir dengan memberi penghormatan kepada Mukhriz menjadi wakil rakyat mereka.

‘‘Dulu pun kami ada dengaq (dengar) Mukhriz nak bertanding di sini tetapi last-last (akhirnya) tak jadi, dia pi bertanding di Jerlun...tak tau la kali ini macam mana tetapi kalau dia bertanding penduduk pasti sokong dia," kata seorang penduduk yang tinggal di Temoyong, Langkawi.

Walaupun Mukhriz mungkin ‘tidak senang’ namanya dikaitkan namun beliau perlu faham bahawa dirinya kini adalah pemimpin muda paling popular di Kedah. Memanglah kenyataan seumpama ini sudah pasti tidak akan disenangi oleh sesetengah pihak, sebab itulah khabarnya baru-baru ini beliau `diserang’ agak hebat bila namanya dikaitkan untuk jawatan Menteri Besarkalau BN menang di Kedah.

Tetapi apa yang penting kita harus berpegang kepada prinsip rakyat didahulukan, maka ikut apa yang rakyat mahukan dan bukannya mengikut agenda politik mana-mana individu.

Mukhriz bukan sahaja popular di kalangan warga emas malahan generasi muda juga dikatakan menyenangi keterampilannya. Oleh itu ramai berpendapat tiada salahnya jika Mukhriz diuar-uarkan sebagai bakal pemimpin utama Kedah.

‘‘Tidak kisah di mana pun Mukhriz bertanding, dia boleh menang tetapi kalau di Langkawi lagi baguih (bagus) sebab penduduk suka dia,’’ kata seorang penjawat awam yang bertugas di pulau berkenaan.

Dalam soal ini semua pemimpin UMNO dan BN perlu akur termasuklah di Pulau Langkawi , kalau penduduk yang menyokong BN merasakan bahawa masanya sudah tiba untuk parti itu melakukan perubahan dari segi calon dan tidak meletakkan muka yang sama sahaja bertanding, maka lakukan, apa yang penting kemenangan untuk parti.

BN tidak harus memandang remeh cabaran pembangkang di Pulau Langkawi, senario politik negara masa kini telah membuktikan bahawa tidak ada mana-mana pun parti politik yang boleh mendabik dada mengatakan satu-satu kawasan itu kubu kuat mereka.

Begitu juga di Langkawi walaupun tradisinya ia kubu kuat UMNO namun ia bukanlah satu jaminan sebaliknya apa yang perlu dilakukan ialah meletakkan calon mengikut kehendak rakyat pulau itu.

Tidak apalah kalau Mukhriz lebih sesuai dikekalkan di kerusi Parlimen Jerlun atau mewarisi bekas kerusi bapanya di Kubang Pasu, tetapi cabaran pembangkang di Langkawi jangan dipandang remeh. Malahan tinjauan penulis di Kedah juga mendapati bahawa pengaruh Mukhriz dengan kehadiran Dr. Mahathir untuk berkempen dalam pilihan raya umum akan datang mampu memberi kelebihan kepada BN.

Apa pun senario yang berlaku di Langkawi dan Kedah secara keseluruhan sememangnya amat menarik untuk diikuti. Penulis yang berada di Kedah ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melawat Kulim pada Jumaat lalu mendapati sokongan rakyat Kedah kepada BN semakin meningkat.

Ribuan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum yang menyambut kehadiran Najib telah membuktikan rakyat Kedah mahukan perubahan kepimpinan kerajaan negeri. Mereka merasakan cukuplah sepenggal Pas diberi peluang untuk memerintah tetapi gagal melakukan apa-apa, banyak janji yang tidak ditunaikan.

Sememangnya berdasarkan tinjauan penulis selama seminggu di Kedah mendapati arus perubahan semakin ketara dan ia bakal membawa kebaikan kepada UMNO dan BN tetapi parti itu tidak boleh leka kerana bukan sahaja perubahan sikap rakyat diperlukan tetapi juga ketelusan pemimpin-pemimpin BN untuk meraih kemenangan.

Dan ia termasuklah memberi laluan kepada generasi muda menjadi peneraju utama kepimpinan negeri jika BN menang, siapakah mereka ia perlu diuar-uarkan dari sekarang supaya rakyat tidak menganggap bahawa dalam pilihan raya akan datang UMNO hanya meletakkan calon bak kata orang Kedah, ‘pi mai pi mai muka tu jugak,’’.


Oleh ZULKIFLEE BAKAR pengarang@utusan.com.my
Sumber: Utusan Malaysia Online Rencana 11/06/2012

Worsening jams in Kota Baru

BUMPER-TO-BUMPER: Driving around the state capital is very stressful these days, more so during holidays

People here are mostly friendly and gentle, and always welcome the return of loved ones and relatives from other states -- but not the gridlock that comes with them. 

KOTA BARU: EVERY TIME there is a public holiday or school break, almost anyone with a car here  starts to shudder and groan.

On normal days, motorists are already fuming over the choc-a-block traffic here as they inch their way to and from work.

Thus, they know for certain of the extra strain on the road system during the holidays, as the town will inevitably be jam-packed with vehicles from out of state.

Although it is not as bad as the peak-hour traffic in, say, Subang Jaya, Kota Baru is bound to see a similar situation soon.

Those who have lived here all their lives blame current traffic woes on the network of roads, which has seen little improvement in the past decades.

.

The network of roads in Kota Baru has seen little improvement in the past decades, resulting in ever-increasing traffic jams daily. Pic by Zulkifle Che Abdullah

This reason has some merit judging from the state of several roads. For example, Jalan Sultanah Zainab, which is one of the main arteries here, remains pretty much the same despite the increasing number of vehicles.

So, too, is Jalan Sultan Ibrahim, which groans under the weight of heavy traffic daily.

For visitors, both these roads should be avoided as much as possible because they lead to the mother of all congestion here at the intersection with Jalan Hamzah.

During holidays, every other driver appears to be headed for this intersection on the journey to the popular duty-free shopping spots of Pengkalan Kubor in Tumpat and Rantau Panjang in Pasir Mas.

The junction at Kampung Sireh, which connects to the Sultan Yahya Petra Bridge built in the late 1960s, has become too narrow to accommodate the ever-increasing traffic flow between here and Tumpat.

Seeking an alternative route rarely works. This may just lead them to another bottleneck.

The construction of the second Sultan Yahya Petra Bridge is expected to bring some relief to road users who ply the route daily, but that is many months away.

Come Hari Raya Aidilfitri in August, the people will be lucky if they can cross towns in Kelantan without getting stuck in traffic for hours on end.

But before that, Kota Baru's prodigal sons will have to endure the 15-hour drive as part of their usual balik kampung trip -- more than double the time it normally takes to get here from Kuala Lumpur.

What's worse, the gridlock could last into the night, eerily similar to the traffic congestion in many parts of Kuala Lumpur.

Driving in Kota Baru, which used to be a breeze some 10 years ago, is now so dreaded that people try to avoid it at all cost.


By NIK IMRAN ABDULLAH | nikimran@nst.com.my Source: New Straits Times General 11 June 2012