kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apabila anda ‘tidak ngam’ dengan atasan, sukar ke?

‘Tidak ngam’ dengan orang yang kuasa lebih tinggi boleh membunuh kerjaya, tetapi ada beberapa strategi yang dapat menjadikannya lebih terkawal.

Adalah sukar apabila anda ‘tidak bersetuju’ dengan atasan anda.

md_azizi_31052021.jpgBagaimana anda sanggup dan bersedia tidak bersetuju dengan atasan anda yang kemungkinan besar mempunyai kekuatan untuk berpotensi memecat anda?

Apabila anda menyuarakan sesuatu isu, anda berisiko dilihat sebagai staf sukar atau musuh. Apabila anda diam, anda mungkin kelihatan tidak jelas atau berpuas hati.

Kebanyakkan dari kita takut untuk mengemukakan idea yang bertentangan kerana kita rasa ini akan menimbulkan konflik.

Tetapi andainya kita mempunyai ‘pihak atasan’ yang bersedia mahu kita turut berjaya, seringkali kita terkejut kerana dapat mengatakan sesuatu dan tidak begitu buruk seperti yang kita sangka. Yang jelas, persekitaran kerjaya Malaysia tidak menunjukkan sedemikian,

Kita diambil bekerja kerana kita semestinya adalah aset, dan sepatutnya kita diberi peluang untuk membawa dan berkongsi pengalaman serta sudut pandang ke meja perbincangan:

Membawa sesuatu pandangan pada waktu yang tidak tepat dapat menimbulkan malapetaka untuk apa jua masalah yang anda cuba atasi.

Apa yang sering berlaku ialah ramai merasakan pendapat mereka adalah tidak penting, jadi mereka sering mendiamkan diri.

Tetapi, apabila, mereka berada didalam sesuatu perbincangan atau perjumpaan dan tidak setuju dalam keadaan panas ketika itu, ia kemudiannya menjadi sangat panas.

Oleh itu, pilih saat yang tepat, kemungkinan sembang peribadi untuk membincangkan perkara.

Cara termudah untuk mendapatkannya adalah dengan menarik rakan di lorong antara pertemuan dan memberinya dua hingga tiga fakta tentang mengapa kita tidak bersetuju, seringkali sembilan daripada 10, akan berjaya."

Kunci dalam sebarang rundingan adalah memahami apa yang di nilai pihak lain.

Cara terbaik untuk membuat mereka mendengar adalah dengan dapat mengingat kembali bahawa anda memahami apa yang penting bagi mereka.

Ini mungkin memerlukan beberapa kerja detektif dari pihak anda.

Mungkin anda harus mengajukan beberapa pertanyaan yang baik, kerana anda mungkin tidak memahami apa yang ada di balik keputusan atau tindakan yang tidak anda setujui.

Jadi sebelum anda menyatakan pandangan yang bertentangan, "Anda harus memahami apa yang anda tidak setuju pada dasarnya."

Anda boleh menggunakan maklumat ini untuk menyusun cadangan anda sebagai sesuatu yang berbeza daripada mereka tetapi itu tetap memenuhi tujuan atau keutamaan utama atasan anda.

Cara untuk melakukan ini dengan anggun adalah, "anda menerima apa yang mereka katakan (walaupun anda tidak setuju dengannya), kembali kepada mereka, berbincang mengenai masalah lain, dan jika anda cukup pintar, mereka akan datang dengan idea baru, seperti apa yang anda mahukan.

Mereka baru saja berubah fikiran kerana anda telah memberi mereka maklumat.

Sekiranya anda menyampaikan maklumat dengan cara yang betul, anda mungkin mengubah fikiran atasan anda mengenai sesuatu perkara dan membiarkannya sampai pada kesimpulannya sendiri.

Pendekatan ini biasanya memerlukan lebih dari satu perbincangan, jadi jangan berputus asa.

Rancangkan beberapa perbualan dari masa ke masa untuk mewujudkannya.

Kebiasaannya, apabila pihak atasan berurusan dengan pasukan, mereka terbeban dengan banyak perkara terutama dari apa yang tidak berfungsi dan keluhan.

Kebiasaannya juga, pihak atasan berusaha untuk kelihatan dan bertrampil baik, dan jika anda dapat membantunya melakukannya, anda mempunyai peluang lebih besar untuk berjaya.

Anda mungkin tidak setuju dengan mereka, dan anda mungkin mempunyai maklum balas yang membina, tetapi jika mereka merasa seperti anda ingin menolong mereka bersinar, mereka akan lebih terbuka terhadap idea anda.

Walau apa pun, sampaikan pemikiran anda selagi masih ada kemungkinan peluang untuk bertindak.

Kadang-kadang ada orang lain akan menyuarakan pandangan yang tidak dipersetujui ketika tidak ada apa yang dapat dilakukan, dan itu tidak produktif.

Namun, mungkin sudah terlambat dan anda tidak mempunyai cukup maklumat untuk mengetahui perkara itu. Tetapi setakat yang anda boleh, bertindaklah segera.

Kemungkinan juga, kita berpeluang untuk menuturkan buah fikiran tetapi tidak ada yang akan berubah. Dan kita harus bersedia secara mental untuk kemungkinan itu.

Biasa juga ‘pandangan dan pendapat’ anda mungkin diambil, tetapi mungkin tidak diambil dengan baik, kerana tidak akan mengubah apa-apa.

Atau ianya diambil tetapi ‘orang lain’ akan menggunakannya dan mengaku bahawa itu adalah ‘idea’ mereka.

Ini tidak bermaksud anda akan kehilangan kredibiliti, itu hanya bermaksud anda harus mematuhi sesuatu yang dirasakan oleh atasan anda adalah pendekatan terbaik.

Sekiranya demikian, berikan sikap terbaik yang boleh anda lakukan.

“Ambil buah itu dan buatlah air minuman buah-buahan’ (Gooler Loeb).

Kita harus cuba belajar dari itu atau memahaminya, walaupun anda tidak setuju dengannya.

Mencuba memahaminya sekurang-kurangnya dapat menolong anda untuk menyokongnya.

Sekiranya anda mendapati diri anda berada di salah satu kedudukan di mana anda tidak dapat bertatapan langsung dengan atasan anda dalam apa hal sekali pun atau mereka sepertinya tidak menginginkan maklum balas anda, mungkin sudah tiba masanya untuk mencari tempat lain di mana anda boleh menghormati atasan anda atau di mana idea anda dapat didengar.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 17 Julai 2021
Tags: bangkang, pemimpin, tidak setuju, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments