kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Yakin Dan Pasti Dalam Dunia Yang Tidak Menentu?

Cabaran masakini bertambah tinggi sekarang kerana kualiti utama yang diperlukan dalam peranan kepemimpinan pada masa kini sangat berbeza dengan mereka yang melayani masyarakat terdahulu dengan baik.

Walaupun spesies manusia tidak banyak berubah dalam evolusi 300,000 tahun kita, dunia menjadi lebih kompleks secara dramatik, bersama dengan pemandangan bakat dan kemampuan.


Dalam 100 tahun yang lalu, kejayaan kerjaya anda , termasuk potensi kepemimpinan anda,  banyak didasarkan pada modal sosial anda (siapa yang anda kenal), eufemisme (ungkapan halus)  yang baik untuk nepotisme.

Ini beralih pada kedatangan era pengetahuan ke modal intelektual (apa yang anda ketahui), yang menjelaskan peningkatan kelayakan formal.

Atas sebab ini, kemahiran sukar, seperti yang disahkan oleh kelayakan universiti, menjadi pelincir kerjaya yang besar.

Walau bagaimanapun, hari ini kita hidup dalam era modal psikologi, di mana siapakah anda atau anda adalah siapa yang paling penting.

Pengetahuan dan kepakaran masih penting, tetapi kemampuan anda untuk berfikir, membuat, ingin tahu, dan berempati dengan orang lain, lebih penting terutama dalam peranan kepemimpinan kerana mesin akal akan berjuang untuk mengotomatisasi kemampuan ini (walaupun tidak ada keraguan bahawa pereka mereka akan mencuba).

Malangnya, ketika ramai yang cuba menilai sifat kepemimpinan asas seperti integriti, kesedaran diri, empati, atau rasa ingin tahu, kita terhambat oleh pilihan peribadi dan stereotaip sosial.

Sebilangan besar berpendapat bahawa mereka lebih kreatif, ingin tahu, jujur, dan sedar diri daripada sebenarnya.

Lebih buruk lagi, golongan lelaki cenderung dinilai lebih tinggi pada sifat kepemimpinan berbanding wanita, walau pun tidak semestinya bergantung pada kelayakan sebenar.

Apabila kita berusaha untuk mengesan kemampuan kepemimpinan pada orang lain, kita terganggu oleh maklumat yang tidak relevan yang diberikan dalam bentuk keyakinan, keberanian dan pencerobohan, yang berkaitan dengan gaya dan bukan hal sebenar.

Sayangnya, kita hidup di dunia di mana gaya tanpa zat akan membawa anda lebih jauh daripada zat tanpa gaya.

Untuk setiap Merkel atau Ardern di dunia, akan ada banyak lagi Trump, Bolsonaros, Orbans, dan Berlusconis.

Seperti yang telah tertulis sebelumnya, ini adalah alasan utama mengapa pemimpin yang rentan sangat diperlukan, dan mengapa pemimpin macho yang kelihatan "kuat" adalah liabiliti, melemahkan pasukan dan organisasi mereka.

Walaupun kita enggan mengikuti pemimpin yang mengatakan "Saya tidak tahu," kita harus memahami bahawa dalam dunia yang rumit jarang sekali pemimpin benar-benar mengetahui segalanya.

Oleh itu, mempunyai kesedaran dan kerendahan hati untuk mengatakan "Saya tidak tahu" adalah isyarat kekuatan dan kecekapan.

Pemimpin yang sama akan cenderung bekerja keras dan memanfaatkan kebijaksanaan pasukan yang tersebar dalam ekonomi pengetahuan, untuk menutup jurang antara apa yang mereka perlu ketahui dan apa yang sebenarnya mereka ketahui.

Malangnya, kerana terlalu ramai pemimpin yang paling kelihatan hari ini tidak terkenal dengan kerendahan hati atau keraguan diri yang rasional, sukar bagi rata-rata orang untuk memahami kepentingan sifat-sifat ini untuk kepemimpinan yang kompeten.

Perlu diingat bahawa pemimpin yang (sama) sombongnya itu juga tidak terkenal dengan kecekapan mereka.

Azizi Ahmad Solidaritas Politik Sosial 05 Ogos 2021



Tags: pasti, tak menentu, writings, yakin
Subscribe

Posts from This Journal “yakin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments