kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tekanan

Tekanan adalah kejadian biasa seharian bagi kebanyakan orang, tetapi terlalu banyak rasa tertekan boleh menjadi tanda masalah yang lebih mendalam.

Tekanan adalah "tindak balas manusia yang normal terhadap apa sahaja fizikal atau emosi yang memberi tekanan kepada orang itu," kata Dr Gail Saltz, profesor psikiatri klinikal di The New York Presbyterian Hospital di New York City.

Tekanan akut, iaitu tekanan yang timbul pada saat-saat tertentu untuk jangka waktu yang singkat, dapat membantu mengatasi situasi yang spesifik itu, kata Dr Cynthia Ackrill, seorang pendidik penguasaan tekanan yang diperakui.

Pada masa ini, degupan jantung dan pernafasan anda menjadi semakin cepat. Tekanan kronik pula berlaku selepas sistem badan berulang kali dicetuskan, tambahnya.

Tekanan itu sendiri tidaklah buruk, tetapi menjadi toksik apabila ia tidak hilang setelah keadaan tertekan berakhir, kata Ackrill.

Apabila tekanan boleh menjadi sesuatu yang lain

Mungkin sukar untuk menentukan bila tekanan menjadi lebih teruk seperti kegelisahan dan kemurungan.

"Sekiranya kerisauan mengganggu di luar tekanan, itu adalah kebimbangan,". "Jika kesedihan adalah suasana hati yang tidak dapat anda ubah di luar situasi, itu adalah kemurungan." kata Ackrill lagi.

Tekanan dengan sendirinya bukanlah keadaan psikiatri, kata Saltz, tetapi ia boleh memburukkan lagi keadaan mental lain seperti kemurungan dan gangguan obsesif-kompulsif.

Ini juga boleh menjadi tanda gangguan kebimbangan umum, yang dicirikan oleh sekurang-kurangnya enam bulan kebimbangan yang berlebihan, menurut Dr. Alfiee Breland-Noble, ahli psikologi dan pengasas Projek AAKOMA, sebuah organisasi kesihatan mental remaja

Beberapa simptom biasa lain termasuklah masalah tidur, gelisah dan sukar menumpukan perhatian.

Sebaliknya, jika tekanan anda hilang setelah keadaan selesai dan anda dapat berfungsi pada tahap optimum di tempat kerja dan sekolah, mungkin ia hanya merupakan tekanan biasa.

Sekiranya anda mengesyaki anda mungkin mengalami tekanan kronik atau gangguan mental yang lain, anda harus meminta bantuan daripada ahli profesional kesihatan mental.

Sebelum berjumpa dengan profesional kesihatan mental, anda disyorkan untuk bercakap dengan rakan atau ahli keluarga yang dipercayai untuk melihat apakah mereka juga melihat sesuatu yang berbeza dalam diri anda.

Teknik menghilangkan tekanan dengan cepat

Mereka yang merasa tertekan mungkin juga mendapat manfaat dari bermeditasi.

Satu latihan yang disarankannya adalah menggunakan lima pancaindera anda untuk mengenal pasti perkara yang dapat anda lihat, dengar, rasa, bau, sentuh dan kemudian sesuatu yang anda syukuri.

"Fokus yang diperlukan untuk menyenaraikan setiap perkara ini hanyalah fokus yang cukup untuk menggerakkan fikiran kita dari apa yang menekankan kita dan ke saat ini”.

Sebilangan orang mungkin akan hilang rasa tertekan dengan senaman aerobik, atau aktiviti pergerakan selama tiga puluh minit untuk meningkatkan kadar denyutan jantung anda.

Salah satu teknik tertua dan paling mudah adalah melakukan kawalan pernafasan.  "Letakkan tangan di perut anda dan lihat apakah anda boleh bernafas sehingga diafragma turun dan tangan di perut anda naik," jelas Ackrill.

Apabila anda memperlahankan pernafasan dan fokus ke dalam, ia menghantar isyarat ke otak anda bahawa anda adalah baik-baik saja.

Terdapat beratus-ratus teknik menghilangkan tekanan lain dalam talian, tetapi yang paling banyak kesamaannya ialah mereka membatasi otak anda untuk memikirkan masa lalu atau masa depan dan sebaliknya membantunya fokus pada masa kini.

Azizi Ahmad adalah pembaca yang mengamalkan pengawalan tekanan
Tags: tekanan
Subscribe

Posts from This Journal “tekanan” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments