kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Menteri

Peranan menteri pendidikan dan kesihatan sangat penting untuk mengembangkan modal insan yang penting untuk pembangunan ekonomi yang mampan.

Sektor-sektor ini bersama-sama biasanya merupakan sebahagian besar dari belanjawan nasional, mereka selalunya merupakan majikan terbesar, dan mereka menyediakan perkhidmatan awam barisan hadapan depan yang kritikal.

Namun komitmen global untuk pendidikan universal dan liputan kesihatan telah memaksa banyak pemerintah negara berkembang untuk membuat komitmen yang hampir tidak dapat mereka lakukan, membebani sistem penyampaian yang sudah kekurangan sumber daya dan menjejaskan prospek pendidikan dan perawatan kesihatan yang lebih baik.

Sukar untuk menjadi menteri berwawasan dalam menghadapi cabaran ini.

Dan walaupun seorang menteri dapat mempertahankan visi yang optimis, masih sukar untuk menerapkan perubahan transformatif dalam pemerintahan.

Tidak ada "sekolah untuk menteri", dan tidak ada pekerjaan yang benar-benar mempersiapkan diri untuk berperanan sebagai menteri.

Pelayar politik

Para menteri tahu bahawa tempoh mereka sebagai menteri tidak selalunya berkekalan kecuali di Malaysia.

Tahap ketidakamanan jawatan ini mewujudkan kenyataan bipolar bagi kebanyakan orang: kebanyakan  menteri secara naluriah menghindari risiko, sambil mendorong mereka untuk mencapai tujuan yang bercita-cita tinggi.

Seorang menteri yang efektif dapat menggabungkan pertimbangan yang baik dengan visi yang luas.
Ini selalunya merupakan fungsi pengalaman sebelumnya.

Menteri dipilih dari pelbagai latar belakang, biasanya tanpa kaitan dengan portfolio yang mana mereka telah dipilih.

Walaupun perspektif baru dapat membawa kepada inovasi dan transformasi dalam kementerian, kesan sampingan yang paling biasa adalah kekurangan kesinambungan.

Seorang mantan menteri kesihatan mengatakan kesalahan terbesar yang biasa dilakukan menteri baru adalah membuang semua yang telah dicapai oleh pendahulunya.

Seorang menteri yang berkesan akan membina aspek terbaik dari warisan pendahulunya dan dengan cukup rendah hati untuk belajar dari apa yang telah dilakukan sebelumnya.

Kementerian sektor sosial biasanya bersaing satu sama lain untuk mendapatkan anggaran belanjawan negara yang lebih besar.

Seorang menteri yang berkesan mesti menjadi pengarah politik yang baik untuk mencapai tujuan mereka dan terutama sekali, seorang menteri yang berkesan mesti bertutur dalam bahasa menteri kewangan.

Penyelarasan antara sektor keutamaan dan pelaburan dalam konteks strategi pembangunan ekonomi yang lebih luas secara signifikan meningkatkan kesan sumber yang ada.

Menteri kesihatan dan pendidikan menghadapi cabaran tambahan sistem penyampaian yang tidak cekap, infrastruktur yang terlalu berat dan sering terhad, dan kakitangan yang tidak aktif.

Menteri yang berkesan juga mesti menjadi pengurus yang baik.

Seorang menteri harus bekerjasama dengan pegawai awam yang profesional, yang secara semula jadi dirancang untuk mengekalkan status quo.

Sekiranya seorang menteri tidak membangun kepercayaan dan tujuan bersama dengan kementerian mereka, birokrasi dapat menggagalkan cita-cita seorang menteri.

Dari segi kepemimpinan, menteri yang baik mesti mengumpulkan pasukan yang berkesan.

Memperolehi kepercayaan birokrasi sangat penting untuk menyelesaikan sesuatu dalam pemerintahan.

Sama pentingnya adalah visi dengan rencana yang jelas, anggaran, dan strategi pelaksanaan yang konkrit.

Terlalu kerap, para menteri  mempunyai idea yang besar tetapi kekurangan pelaksanaannya.

Menteri sebagai Pelaksana

Seringkali pelaksanaannya "diserahkan" ke peringkat bawah kementerian.

Menteri yang berkesan melaksanakan pengurusan mikro dengan jayanya.

Peranan data masa-nyata yang boleh dipercayai dalam prestasi pemanduan sangat penting.

Faktor lain yang dapat menghalangi pelaksanaan warisan menteri adalah pengurusan krisis harian.

Dalam kesihatan dan pendidikan, selalu ada krisis du jour (digunakan untuk menerangkan sesuatu yang menikmati populariti atau publisiti jangka pendek).

Seorang menteri yang efektif harus dapat melawan kebakaran sambil tetap "mengawasi hasilnya."

Ini adalah sebab lain mengapa unit penyampaian dapat menjadi efektif dalam mendorong pelaksanaan misi menteri walaupun menteri mungkin terganggu oleh peristiwa lain.

Ciri menonjol terakhir seorang menteri yang berkesan adalah kerendahan hati.

Para menteri yang asyik terlibat dalam protokol dan prosedur yang serius, dapat menyebabkan pengasingan menteri.

Ini sering membatasi kemampuan seorang menteri untuk mendengar berita buruk dan mengambil tindakan pembetulan.

Seorang mantan menteri pendidikan yang telah lama berkhidmat mengatakan kepada pertemuan para menteri yang baru dilantik bahawa nasihat terbaik yang dapat dia berikan adalah "berpihak dibumi nyata."

Pelajaran untuk menteri

Tekanan dan harapan terhadap mana-mana menteri baru adalah sangat besar, bermula dari tarikh pilihan raya sdan hari pertama memegang jawatan.

Asa-asas yang dapat digunakan oleh menteri untuk meningkatkan kemungkinan mengubah negara mereka menjadi lebih baik:

• Berdisiplin mengenai fokus pada tujuan keutamaan dan tidak terganggu dengan memadamkan kebakaran.

• Menghadiri penyampaian asas dan fungsi program dalam kesihatan dan pendidikan dan bukannya penyelesaian berbentuk pertolongan cemas.

• Menumpukan kecekapan mengurus dana yang ada daripada mengejar dana baru.

• Bekerjasama dengan kementerian lain untuk mencapai skala ekonomi kewangan dan operasi.

• Memberdayakan orang ramai  untuk membina keupayaan dan memastikan daya tahan.
Tags: kesihatan, menteri, pendidikan
Subscribe

Posts from This Journal “menteri” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments