kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kaedah Terbaik untuk Mengucapkan Terima Kasih?

Walaupun kita percaya bahawa penting untuk mengucapkan terima kasih, kadang-kadang menyatakan rasa terima kasih lebih mudah diucapkan daripada dilakukan.

Kita mungkin merasa terpinggir dengan perincian mengenai apa yang hendak disampaikan atau cara terbaik untuk menyampaikan mesej.

Atau kita mungkin merasa malu kerana tidak pernah menyatakan rasa terima kasih sebelumnya.

Kita mungkin akhirnya merasa bersalah atau terhutang budi jika orang yang kita ucapkan terima kasih telah berulang kali menunjukkan kebaikan kepada kita yang belum dapat kita balas.

Kesannya, niat dan keinginan berkali-kali untuk berterima kasih kita tidak terhenti.

Namun, menurut penyelidikan terbaru, mungkin kita telah membuat ucapan terima kasih lebih rumit daripada yang sepatutnya.

Dalam makalah yang diterbitkan pada awal tahun ini dalam The Journal of Positive Psychology, para penyelidik membandingkan kesan mengucapkan terima kasih secara peribadi, melalui panggilan video dan teks.

Dan, sementara orang ramai secara amnya mengharapkan ucapan terima kasih dari orang lain menjadi sangat berkesan, apa yang berlaku dalam kenyataannya adalah sangat berbeza:

Menghantar teks ucapan terima kasih memberi kesan yang hampir sama dengan menyampaikan mesej secara langsung.

Selain itu, menghantar teks mungkin sangat sesuai untuk situasi di mana kita merasa janggal atau malu untuk menyatakan penghargaan kita.

Dalam satu kajian baru ini juga, 219 pelajar kolej dari Amerika Syarikat dan Taiwan mengambil bahagian dalam aktiviti penghargaan dan kesyukuran di mana mereka menulis mengenai tiga perkara yang mereka syukuri dalam tempoh dua minggu.

Setelah menyiapkan penulisan mereka, para pelajar diminta untuk benar-benar mengucapkan terima kasih kepada orang yang terlibat.

Ada yang berhubung dengan penerima ucapan terima kasih secara langsung, yang lain melalui panggilan video, dan yang lain melalui teks (sekumpulan orang keempat menulis mengenai selebriti dan tidak mengucapkan terima kasih).

Pada awal dan akhir kajian selama dua minggu, peserta menyelesaikan tinjauan mengukur perasaan kesejahteraan, hubungan dengan orang lain, kemurungan, kesepian, dan kebahagiaan.

Para penyelidik mendapati bahawa mereka yang menyatakan rasa terima kasih meningkatkan kesejahteraan mereka, dengan hanya beberapa perbezaan untuk kaedah ungkapan terima kasih yang berbeza.

Secara keseluruhan, kaedah panggilan video sama bermanfaatnya dengan bertemu secara langsung.

Mesej teks didapati kurang berkesan daripada panggilan video, ia tidak membuat orang merasa lebih berhubung dan senang, berbanding panggilan video.

Walau bagaimanapun, peserta yang menyampaikan ucapan terima kasih melalui teks masih mendapat faedah: bahawa berterima kasih kepada seseorang adalah lebih baik.

Apabila para penyelidik meminta sekumpulan orang yang berasingan untuk meneka bagaimana perasaan mereka untuk menyatakan rasa syukur dalam senario yang berbeza, kumpulan tersebut berpendapat bahawa mengucapkan terima kasih kepada seseorang secara peribadi akan menjadi pengalaman yang paling bermakna, baik bagi orang yang berterima kasih dan orang yang diucapkan terima kasih.


Sebenarnya, berterima kasih secara peribadi mungkin mempunyai sedikit kelemahan dan kekurangan dalam beberapa kes.

Dalam kajian lain, para penyelidik meminta 165 pelajar kolej dari Taiwan dan Amerika Syarikat untuk mengingat kembali bagaimana perasaan mereka ketika (sebelumnya) mereka mengucapkan terima kasih kepada orang lain.

Beberapa orang diminta untuk mengingat saat ketika mereka menyatakan penghargaan secara langsung, sementara yang lain melaporkan mengenai masa ketika mereka mengucapkan terima kasih kepada seseorang atas teks.

Para penyelidik mendapati bahawa bagaimana seseorang menyatakan rasa terima kasih tidak mempengaruhi betapa senangnya perasaan mereka, atau betapa bererti pengalaman itu kepada mereka dan juga ia tidak mempengaruhi seberapa gembira mereka menganggap penerima akan menerimanya.

Namun, pengucap terima kasih melaporkan bahawa berterima kasih kepada seseorang secara peribadi (berbanding dengan teks) adalah sedikit lebih memalukan.

Kita tentu tahu dari penyelidikan masa lalu yang sebenarnya, dengan mengucapkan terima kasih kepada orang lain , adalah seolah sesuatu yang bertentangan , seolah hanya untuk mengambil perhatian tentang apa yang kita syukuri dan ia tetap mempunyai faedah tambahan.

Dalam satu kajian, terhadap sekumpulan peserta dalam program berterima kasih selama tiga minggu, telah dilaporkan bahawa peserta berhadapan dengan tahap kemurungan yang lebih rendah dan penurunan emosi negatif yang lebih besar jika mereka diminta untuk mengucapkan terima kasih kepada orang lain.

Oleh itu, walaupun kita tidak dapat bertemu secara langsung, berterima kasih kepada rakan melalui panggilan telefon atau teks , dengan cepat, boleh menjadi cara untuk mengurangkan perasaan terasing.

Semua ini adalah berita baik bagi kita yang telah berkomunikasi melalui Zoom sepanjang tahun lalu.

Walaupun begitu, ini tidak bermaksud kita harus bergantung pada teks sahaja untuk berhubung.

Beberapa penyelidikan masa lalu mendapati bahawa panggilan telefon dan video boleh memberi faedah yang tidak dapat dilakukan oleh SMS, mungkin kerana rangkaian emosi yang lebih luas dapat disampaikan melalui penggunaan suara.

Selain itu, Sen-chi Yu, profesor di Universiti Pendidikan Nasional Taichung dan pengarang makalah baru, menunjukkan bahawa komunikasi bersemuka muka mungkin lebih bermanfaat bagi mereka yang lebih bersikap berlebihan.

Secara keseluruhan, bagaimanapun, mesej sebenarnya adalah bahawa kita tidak perlu khuatir mengenai mencari cara yang "betul" untuk mengucapkan terima kasih.

Sebenarnya, anda mungkin lebih baik mengirim ucapan terima kasih yang cepat hari ini daripada menunggu kesempatan untuk menjadualkan lawatan sendiri. Anda boleh yakin bahawa banyak manfaat dalam berterima kasih dapat dicapai tanpa mengira bagaimana anda menghantar mesej. 796
Tags: terima kasih
Subscribe

Posts from This Journal “terima kasih” Tag

  • Syukur Bahagia Terima kasih

    Isunya sekarang adalah, sekiranya anda bersetuju dengan tindakan bersyukur (walaupun secara sederhana), ia tidak akan membebankan anda…

  • Terima Kasih Syukur Bahagia

    " Sekiranya satu-satunya ucapan yang anda ucapkan sepanjang hidup anda adalah, "terima kasih, " itu sudah mencukupi.” -…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments