kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Gen

Apa yang harus diketahui oleh setiap pendidik dewasa mengenai perbezaan generasi?

Adakah wujud perbezaan generasi?

Dalam kebanyakan buku, majalah dan jurnal sering dinyatakan bahawa Generasi Y lebih suka kepada  e-buku, waktu kerja yang fleksibel dan komunikasi dalam talian, tetapi bagaimana dengan generasi lain?

Adakah semua orang mahu datang bekerja pada pukul 8:30 dan menghabiskan lapan jam di sana? Adakah mereka mahukan pertemuan secara bersemuka?

Persekitaran antara generasi dilihat sebagai cabaran terbaru untuk kepelbagaian sumber manusia dalam pembelajaran dan kerja. (Morrow-Howell, 2020; Business Insights, 2021).

Saintis seperti K. Mannheim (1952) dan V. Strauss dan N. Howe (1991) telah mengkaji dan melihat akan perbezaan generasi selama beberapa dekad.

K. Mannheim (1952) menunjukkan bahawa kepercayaan dan nilai serupa dibentuk berdasarkan pengalaman yang serupa.

Teori generasi Strauss – Howe (Strauss & Howe, 1991) mendefinisikan generasi sosial sebagai agregat semua orang yang dilahirkan dalam jangka masa kira-kira dua puluh tahun atau sekitar satu fasa hidup: masa kanak-kanak, remaja, pertengahan umur dan usia tua .

Dan pada masa kini, pengaruh perkembangan teknologi terhadap tingkah laku generasi sangat dititikberatkan. (Hugh, 2020).

Terdapat banyak artikel, buku, podcast, blog dan video di Internet di mana para pakar menerangkan bagaimana mengatur persekitaran pembelajaran dan kerja generasi X, Y, Z dan A dan apa yang perlu diberi perhatian oleh pihak keluarga

.

Sumber: generazione 2010

Majikan di seluruh dunia menawarkan kursus, kuliah dan seminar pakar untuk mempromosikan pengembangan kemahiran antara generasi, dan laon-lain.

Pakar sumber manusia Deloitte, M.S. Ferri (Ferri, 2015), menggambarkan fenomena ini sebagai histeria generasi yang diciptakan oleh "pakar generasi".

"Pakar generasi" ini menjual penyelesaian untuk masalah yang belum diuji secara saintifik.

Oleh itu, M.S. Ferri mengesyorkan agar pengurusan sumber manusia tidak berdasarkan nilai generasi yang berbeza. (Ferri, 2015).

Kritikan terhadap teori intergenerasi semakin banyak muncul dalam penerbitan ilmiah, dengan kenyataan bahawa hanya terdapat sedikit sahaja bukti empirik yang dapat digunakan bagi menyokong perbezaan antara generasi, dan hampir tidak ada teori untuk menjelaskan sepenuhnya asal usul perbezaan ini (Costanza & Finkelstein, 2015).

D.P. Constanta dan rakan-rakan (Costanza et al., 2012) melakukan meta-analisis terhadap  lebih daripada 20 kajian (merangkumi 20,000 responden dari empat generasi) mengenai perbezaan antara generasi dan tidak menemukan perbezaan yang signifikan antara generasi di tempat kerja.

Perbezaan sikap terhadap pekerjaan adalah kecil, contohnya. Hasil kajian mengesahkan perbezaan jangka hayat dan tahap / peristiwa hidup yang telah pun diketahui.

Dalam artikel “What Do Millennials Really Want at Work? The Same Things the Rest of Us Do (Apa yang Sebenarnya Di Inginkan Millennials di Tempat Kerja)? Perkara Sama Yang Kita Lakukan ”oleh pakar pembangunan modal insan B.N. Pfau (Pfau, 2016), yang diterbitkan dalam Harvard Business Review, beliau hanya mengesahkan mengenai "pengambilalihan" idea mengenai perbezaan generasi.

"Lebih menarik untuk membicarakan perbezaan antara kumpulan dan perubahan di tempat kerja daripada melaporkan bagaimana mereka adalah hampir serupa. Dalam dunia digital yang tidak selalu membezakan antara penyelidikan berkualiti tinggi dan berkualiti rendah, kajian dengan penemuan yang paling provokatif sering mendapat pandangan paling banyak, yang memberikan mereka aura kesahan. Oleh kerana kebanyakan kita lebih suka mempercayai bahawa kita berada di atas pemikiran terkini dan inovatif, ada kecenderungan untuk bergerak seperti kawanan ketika berita kebijaksanaan konvensional mulai teredar ”(Pfau, 2016).

Saintis E. King dan rakan sekerja (King et al., 2019) menarik perhatian kita kepada fakta bahawa dengan hanya bergantung pada perbezaan generasi dan memupuknya dalam bidang pengajian atau pekerjaan, kita meyakinkan orang lain tentang adanya perbezaan ini, yang mengakibatkan stereotaip malah prasangka yang boleh menghalang cara orang berinteraksi dengan rakan mereka dan cara proses pembelajaran diatur dan dikendalikan.

Stereotaip atau tanggapan yang paling biasa mengenai generasi muda adalah mereka malas, tidak bercita-cita tinggi dan tidak dapat bekerja dalam pekerjaan yang sama untuk masa yang lama, sedangkan generasi yang lebih tua tidak dapat memahami tugas dengan cepat atau mempelajari perkara baru.

Penyelidik dan pakar sumber manusia (Chamberlin, 2009; AARP, 2020) menekankan bahawa, malangnya, banyak stereotaip mengenai setiap generasi berterusan dan boleh memberi kesan negatif terhadap prestasi individu, pasukan dan organisasi.

Kajian yang dianalisis oleh para saintis (King et al., 2019) juga mendedahkan pembentukan meta-stereotaip berdasarkan usia dan kesan negatifnya terhadap tingkah laku manusia di tempat kerja dan semasa belajar.

E. King dan rakannya mengesyorkan perkara berikut di tempat kerja dan dalam proses belajar:

• bercakap mengenai stereotaip dan meta-stereotaip antara generasi,

• menekankan faedah kerjasama antara manusia dari pelbagai peringkat umur,

• menumpukan pada perbezaan situasi dan bukannya perbezaan pembelajaran antara generasi,

• menekankan keperluan untuk menetapkan tujuan bersama,

• meningkatkan kesedaran bahawa manusia berubah dari masa ke masa kerana keutamaan, keperluan, pengalaman dan kemampuan fizikal yang berbeza, dan

• memastikan bahawa pengurus terlibat dalam dialog berterusan dan terbuka dengan pekerja atau mereka yang belajar untuk membincangkan keperluan mereka yang berubah.

Oleh itu, setiap orang berpeluang melihat diri mereka sebagai sebahagian daripada pasukan yang berusaha mencapai hasil yang sama.

Memfokuskan kesamaan dalam belajar dan bekerja dapat mengurangkan kesalahfahaman 'kita' berbanding 'mereka', dan memperkuat rasa 'kita'.

Dari sudut positif pulak, apabila orang dari pelbagai usia semakin terlibat dalam pembelajaran dan persekitaran kerja, semakin banyak perhatian diberikan kepada bagaimana orang-orang ini berkolaborasi, berkomunikasi, belajar dan bekerja.

Ahli sains (Rudolph et al., 2020) mencadangkan agar kita tidak berfokus pada teori perbezaan generasi tetapi dua pendekatan alternatif dan pelengkap - konstruktivisme sosial dan teori pengembangan jangka hayat. Ini akan membolehkan keputusan dibuat berdasarkan bukti saintifik dan amalan yang terbukti.

Adalah mustahak bagi pendidik dewasa untuk menganalisis andaian mereka untuk memastikan bahawa kajian adalah berdasarkan data yang diuji secara empirik dan boleh dipercayai dan bukan pada stereotaip.

Tags: gen x, gen y
Subscribe

Posts from This Journal “gen x” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments