kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Martabatkah bahasa Melayu?

MARTABATKANLAH bahasa kita. Bahasa adalah perpaduan. Bahasa adalah penyatuan. Di negara yang mempunyai masyarakat majmuk, bahasa memainkan peranan yang amat penting.

Dengan menggunakan bahasa yang sama barulah dapat kita memahami hati budi, saling kenal mengenali antara satu sama lain dan seterusnya akan timbul perasaan saling hormat menghormati.

Dengan itu juga akan terputik rasa kasih sayang yang dari sini akan terjalinlah hubungan baik lagi akrab.

Justeru penyatuan yang padu di kalangan masyarakat akan wujud. Masyarakat akan bersatu dalam apa-apa jua yang melibatkan kepentingan bersama apatah lagi kepentingan negara. Ini satu nilai murni yang amat penting.

Nilai murni yang harus dipupuk dan terus dibaja agar sentiasa segar kerana jika tidak ia akan perlahan-lahan hilang. Oleh itu hal yang kelihatannya begitu kecil mempunyai erti yang sangat besar dan mendalam. Jangan kita pandang sebelah mata kerana impaknya adalah besar.

Masyarakat bersatu padu dan mempunyai sifat kenegaraan yang tinggi, itulah masyarakat yang negara kita amat perlukan. Inilah yang dikatakan 1Negara, 1Bangsa. Bangsa Malaysia. Bangsa yang mempunyai sifat kenegaraan yang sangat kuat. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

Oleh itu penggunaan bahasa Melayu haruslah meluas dan meliputi segala aspek kehidupan. Walaupun bukan mudah tetapi mesti dilakukan.

Penggunaan bahasa Melayu ini di semua jabatan kerajaan misalnya memang harus diteruskan dan ditingkatkan. Apa yang penting di sini jangan dibiarkan bahasa Melayu itu dianaktirikan.

Satu lagi aspek yang perlu diberi perhatian adalah kita harus menghormati bahasa itu sendiri dengan penggunaan perkataan dan tatabahasa yang tepat dan betul walau di mana jua.

Sebagai contoh, papan-papan tanda yang ada di serata kawasan, haruslah dipantau.

Penguatkuasaan daripada pihak kerajaan tempatan adalah amat penting dan bukan sekadar melepaskan batuk di tangga atau mengambil sikap acuh tak acuh. Penggunaan bahasanya haruslah betul dan ejaannya mestilah tepat.




DR. DAHLIA DAHNIL Bandar Baru Selayang Utusan Malaysia Online Forum 30/10/2012 
Tags: bahasa, melayu, perpaduan
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments