kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pindaan AUKU perlu diperhalusi

TANGGAL 22 November 2012, Mahkamah Persekutuan mencatatkan satu keputusan bersejarah dalam kalendar gerakan mahasiswa apabila Mahkamah Apex dalam negara ini menolak rayuan kerajaan ke atas keputusan empat mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Mahkamah Rayuan berhubung kebebasan berpolitik mahasiswa dalam seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 yang bertentangan peruntukan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan.

Menariknya, dalam alasan penghakiman yang dikemukakan ia disebabkan kerajaan membuat pindaan terhadap peruntukan subseksyen 15 dalam AUKU di Parlimen pada Jun tahun itu bagi membenarkan mahasiswa terbabit dengan politik di luar kampus, sekali gus menjawab persoalan kebebasan berpolitik mahasiswa. 

Justeru, Mahkamah Persekutuan mengambil pertimbangan ini bagi menolak rayuan dikemukakan kerajaan. 

Dalam membicarakan maksud kebebasan berpolitik mahasiswa, wajar kita mengetahui apa yang dimaksudkan dengan terma hak atau kebebasan berpolitik.


Dr Andrew Harding, pakar perlembagaan Malaysia yang ketika ini Pengarah Pusat Kajian Perundangan Asean di National University of Singapore mentakrifkannya sebagai hak untuk turut serta dalam proses politik selain daripada menerusi peti undi.


Prof Madya Dr Faridah Jalil dari UKM pula menafsirkan skop kebebasan berpolitik ini dijamin di bawah Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan memandangkan setiap warganegara yang terbabit dengan politik mestilah mempunyai hak untuk bersuara, berhimpun dan terbabit dengan persatuan. 

Jika disorot susur-galur kebebasan berpolitik mahasiswa di negara ini, kita tidak boleh menafikan mahasiswa di Tanah Melayu pada 1960-an pernah diiktiraf partisipasinya di dalam politik nasional. 

Asas ini penting memandangkan Kelab Sosialis dicatat sebagai kelab politik yang pernah dibenarkan wujud sebelum kewujudan AUKU. 

Mahasiswa ini hampir tiada suara langsung menyebabkan wujud suara tidak puas hati yang akhirnya memuncak dengan beberapa demonstrasi hingga menyebabkan kerajaan mewujudkan AUKU. 

Apabila rang undang-undang AUKU dibentangkan di Parlimen pada 18 Mac 1971, peruntukan seksyen 15 diperuntukkan dengan maksud menghalang badan pelajar mengambil bahagian atau menggabungkan dirinya dengan badan politik. 

Bagaimanapun, Datuk Hussein Onn yang membentangkan rang undang-undang ini menyatakan tujuan peruntukan ini tidak menghalang mahasiswa daripada menyampaikan pandangan peribadi mereka berkaitan dengan politik dan pada masa sama menafikan ahli parti politik untuk masuk ke dalam kampus bagi membicarakan isu semasa. 

Pada 1975, pindaan yang dibawa Tun Dr Mahathir Mohamad yang ketika itu Menteri Pelajaran bukan saja merencatkan pembabitan mahasiswa terhadap politik, malah aktivisme juga merosot dan mati, sekali gus merudumkan aktiviti demonstrasi. 

Pindaan AUKU 2009 berhasrat membenarkan hak mahasiswa agar diberi kebebasan yang lebih luas untuk berpartisipasi, berpersatuan dan bersuara di samping terbabit dalam struktur dan proses membuat keputusan tertentu di universiti. 

Usia AUKU yang akan mencecah 40 tahun dalam sistem pendidikan tinggi negara wajar difikirkan semula. Sepanjang tempoh masa 40 tahun, pelbagai persoalan timbul sama ada mahasiswa kita aktif atau pasif, berfikiran kritis atau tiada idea. 

Persoalan AUKU harus dilihat dalam konteks lebih luas dan komprehensif. Ia seiring dengan ucapan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang menyarankan AUKU dipinda dengan lebih luas dan komprehensif dalam pelbagai wacana dan rundingan meja bulat di dalam meminda seksyen 15 AUKU pada awal 2011. 


Idzuafi Hadi Kamilan sedang melanjutkan pengajian Ijazah Kedoktoran dalam undang-undang Perlembagaan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Harian Metro Online Bestari 07 Jan 2013

Tags: akta, pendidikan
Subscribe

  • Online education must continue

    Learning sessions and approaches through educational television will be taken to provide students without access to the internet but access to…

  • There are more things than PPSMI 2.0

    The PPSMI issue is back in the news. The BM Linguistic group is again against the proposal. It is seen as a one-man show by an obsessed man and…

  • What students need to know

    Unwrapping standard is a simple strategy for teachers to identify the skills and content knowledge needed in a lesson to ensure students are…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments