kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pentadbir sekolah wajar ubah sikap

MERUJUK laporan akhbar ini bertarikh 13 Mei lalu, Kementerian Pelajaran memaklumkan bahawa kajian mengenai beban guru akan diketahui keputusannya pada minggu berikutnya.

Walaupun kajian beban guru sudah diketahui, masalah beban guru di sekolah tidak dapat diselesaikan selagi pentadbir tidak mengubah sikapnya. Selain guru diarah mengajar dalam kelas dan kelas tambahan waktu petang, guru juga ‘dipaksa’ menghadiri mesyuarat dengan pengetua tiga kali seminggu dan taklimat dua kali seminggu.

Dalam mesyuarat dan taklimat ini hanya mendengar syarahan pengetua mengenai perkara sama. Kalau tidak cukup lima hari dalam seminggu terpaksa dibuat pada Sabtu.

Pihak sekolah juga akan mengarah guru membuat kerja tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran (P&P) seperti persiapan menyambut pegawai dari Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) sempena Hari Q sekolah.

Pihak Kementerian Pelajaran perlu memantau sekolah di Putrajaya setiap Sabtu kerana ada sekolah mengadakan aktiviti pada Sabtu sedangkan ia boleh dibuat pada hari sekolah.


BAKAL DG48, Pinggiran Putra, Putrajaya. Berita Harian Online Surat Rencana 18-10-12
Tags: heads
Subscribe

  • Adakah inflasi gred baik atau buruk

    Anda tentunya mahu memperoleh gred yang baik di sekolah, kolej atau universiti. Dengan keputusan peperiksaan yang baik atau cemerlang pastinya…

  • SPM 2020: 3 persoalan kejayaan sistem pendidikan negara

    TAHNIAH diucapkan kepada 401,105 murid-murid yang telah mendapat keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mereka hari ini untuk tahun…

  • Guru BDR

    Terpandang akan perkongsian sekumpulan bekas pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian 5 tahun di IPT jurusan pendidikan perguruan.…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments