kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Lagi pasal perangai meroyan bos perempuan

MINGGU ini, Bro paparkan satu e-mel yang dihantar oleh seorang pembaca. Bro tidak boleh dedahkan identiti penulis ini, cukup kalau Bro beritahu dia ialah seorang perempuan.

Ikuti pandangannya mengenai bos perempuan dan baca juga komen Bro kat bawah:

Assalamualaikum Bro,

Saya baru berkesempatan membaca artikel tuan berkaitan isu ini. Sebenarnya saya menyokong penuh artikel tu tetapi tetap berpegang kepada prinsip artikel itu tidak tepat secara keseluruhan kerana masih terdapat golongan wanita yang berhemah bila diberikan peluang kenaikan pangkat atau sikit kuasa tetapi majoritinya memang macam 'kaduk naik junjung'.

Saya sebagai seorang perempuan pun, selalu saya berdoa agar bos saya orang lelaki sebab mereka lebih sporting, prihatin dan lebih profesional berbanding emosional dan kurang 'bossy' berbanding kaum wanita.

Orang perempuan ni selalu lupa pada kitaran hidup sebab sewaktu mereka muda, ramai termasuk saya sendiri bergelut dengan masalah anak sakit, tak ada pembantu, cuti sakit, cuti bersalin dan macam-macam lagi.

Sampai ke tahap usia pertengahan 40-an biasanya masalah tersebut semakin berkurangan sebab anak-anak dah mula membesar dan sudah pandai berdikari, jadi ibu-ibu dah boleh relaks sikit, boleh bekerja dengan tenang dan punyai masa untuk diri sendiri dan punyai privasi dengan suami tetapi dalam hal ini biasanya mereka dah meningkat kerjaya hingga berjaya menjadi pemimpin dalam organisasi.

Malangnya, mereka tidak bersikap prihatin dan bertoleransi dengan subordinat yang muda-muda, mungkin baru kerja, baru berumahtangga dan baru memulakan hidup berkeluarga yang dulunya mereka sendiri mengharunginya...sudah tentu golongan muda ini juga menghadapi masalah serupa walaupun kadang-kadang sikit berbeza.

'Bos-bos' atau makcik-makcik ni lupa...mereka mula bertanya pelbagai soalan yang berbentuk 'bossy' antaranya kenapa staf asyik cuti, asyik cuti sakit (bagi mereka yang benar-benar sakitlah!), kenapa mengantuk bila matahari meninggi dan lain-lain.

Sepatutnya mereka bertanya secara berhemah, kalau staf tersebut perlu keluar sekejap untuk urus anak ke klinik berilah kelonggaran tapi tak boleh selalu dan kalau boleh minta mereka ganti masa tersebut dengan stay back bila berkesempatan untuk cover balik masa tersebut.

Selain itu berikan sokongan moral dalam bentuk motivasi supaya golongan muda ni tabah mengharungi cabaran membesarkan anak-anak agar mereka boleh menjadi ibu yang baik bagi melahirkan generasi yang baik. Ini tidak...asyik nak meroyan dan nak tunjuk power je...meluat tau!

Saya sebagai seorang wanita selalu berdoa agar tidak sekejam itu dan selalu rewind masa muda saya dulu diherdik, diumpat dan dianaktirikan bos-bos wanita seperti itu dan saya sangat berharap agar saya menjadi ketua yang disenangi oleh anak buah, bukankah bila mereka senang dengan kita, kerja team work akan menjadi lebih mudah! Di pejabat kita bos tapi di luar kita ialah kawan yang senang diajak bicara atau teman bershopping...

Saya bersyukur setiap kali bertukar jabatan, anak buah saya akan berasa kehilangan dan sering mengajak keluar bersama kerana mereka rindu saat-saat bersama saya. Doa saya agar saya akan sentiasa menjadi bos yang baik...mudah-mudahan...

KOMEN BRO,

Alhamdulillah, akhirnya ada juga perempuan yang bersikap terbuka untuk mengakui kelemahan perempuan bila sudah jadi bos.

Bro sebenarnya dah lama cakap yang selalu kejam kat perempuan ni bukannya lelaki tetapi kebanyakan perempuan tidak percaya.

Dan sekarang sudah terbukti, apa yang Bro katakan adalah satu kebenaran dan bukannya sekadar mengumpat semata-mata.

Bro yakin ada lagi perempuan yang bertaraf bos baik macam pengirim e-mel ini tetapi masalahnya jumlah tak ramai.

Baru-baru ini, seorang kawan Bro menceritakan bagaimana berlagaknya bos perempuan di tempat dia kerja. Semuanya, dia saja yang betul, lepas tu siap pilih kasih lagi kalau melibatkan jabatan di bawah seliaannya.

Jabatan-jabatan lain seolah-olah dianaktirikan. Apa-apa mesti dahulukan jabatan dia, kalau tidak siaplah dia membebel macam mak nenek kunyah sirih.

Paling kawan Bro tidak tahan, bos dia tu tak suka terima kritikan sama ada oleh orang dalam mahupun orang luar.

''Gua bosan Bro tengok perangai dia, nasib baiklah gua bukan di bawah seliaan dia, kalau tak masak gua dikerjakan.

''Baru-baru ini bila orang luar komen produk jabatan dia, satu badan dia berangin tak mahu terima secara positif walaupun apa yang orang cakap tu betul, susah betul perempuan macam ni,'' cerita kawan Bro itu penuh perasaan.

Tapi Bro tak nak ulas panjang, cuma Bro nak nasihatkan kepada bos-bos perempuan tak kisahlah di mana pun mereka bekerja, jadilah bos yang baik.

Bos ni adalah pemimpin, pemimpin yang baik sentiasa berusaha memperbaiki diri dan bersedia untuk terima pandangan, bukan anggap dia sahaja betul. Percayalah bos macam ni, kalau dia tak insaf, hidup dia tak aman, sebab asyik kena sumpah-seranah sahaja.

Sebab itu bersihkanlah hati apabila kita sudah menjadi bos, jangan main ikut sedap aje macam orang bawahan kita tak ada perasaan. - JUMPA LAGI.



Utusan Malaysia Online Rencana 10/02/2013 
Tags: bos, boss, ketua, pemimpin
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments