kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pembelajaran sepanjang hayat masih igauan

Oktober dan November ini menyaksikan kegembiraan graduan menerima pengiktirafan universiti dengan berlangsungnya majlis konvokesyen. Ia simbolik kepada tamatnya proses menimba ilmu di menara gading dengan graduan menerima sijil, diploma, sarjana muda, sarjana atau doktor falsafah sebagai simbol keilmuan. Sementara itu, ketertiban majlis konvokesyen menjadi simbolik kepada kemuliaan ilmu graduan.

Konvokesyen yang diraikan penuh tradisi itu adalah upacara paling dinanti dan diimpikan oleh graduan, keluarga dan negara. Saban tahun juga negara dianugerahkan rakyat berpendidikan tinggi. Sepanjang lebih kurang 20 tahun berkhidmat di menara gading, saya saksikan wajah gembira graduan sempena konvokesyen berserta pesta yang dianjurkan.


Pendidikan adalah pelaburan penting amat bermakna bagi membangun dan menjayakan inspirasi negara, seterusnya membawa negara ke mercu kejayaan. Kita mendengar pelbagai masalah berkaitan pendidikan tinggi di negara ini, dari segi kurikulum atau bukan kurikulum. Tidak ketinggalan kita terdengar hal berkaitan pentadbiran universiti dan pembabitan pelajar dalam politik serta polisi.

Tambah baik kualiti

Sebagai pendidik di menara gading, saya nampak banyak lagi ruang yang perlu penambahbaikan, sama ada dari segi kualiti kurikulum atau persepsi masyarakat kepada pendidikan tinggi. Namun, apa yang ingin saya kongsi di sini hanya satu perkara yang sentiasa berlegar di minda, iaitu budaya menuntut ilmu di menara gading.

Saya menulis menerusi pengalaman dan pengamatan sebagai warga pendidik di universiti. Saya masih selesa dengan gelaran pendidik walaupun mungkin ini boleh menjadi bahan polemik.

Dalam apa juga peringkat pendidikan, paling kita perlukan ialah ‘pembelajaran sepanjang hayat.’ Kita memerlukan pendidikan yang memberikan kita roh dalam setiap sendi dan saraf ilmu.

Namun, persoalan yang sentiasa menjadi igauan berkaitan perkara ini, adakah budaya pembelajaran sepanjang hayat ini sudah tertanam dalam masyarakat pendidikan kita, sama ada di universiti atau sekolah; sama ada dalam kalangan mahasiswa, pentadbir universiti dan pensyarah? Bagaimana pula kita boleh mengukur sistem pendidikan sehingga kita dapat menjadikan pembelajaran sepanjang hayat masyarakat? Kita memerlukan penelitian di sini.

Satu lagi perkara berkaitan ialah budaya membaca dalam kalangan masyarakat pendidik secara umum dan pendidik peringkat universiti secara khusus. Kita masih memerlukan perjuangan berterusan untuk menghasilkan budaya membaca dalam kalangan warga sekolah dan juga universiti.

Kita maklum budaya membaca perlu diterapkan dalam setiap lapisan masyarakat, tetapi ia perlu ditumpukan kepada warga pendidik, guru serta pensyarah dan bukan hanya disebut sebagai budaya membaca dalam kalangan pelajar atau mahasiswa.

Bagi membentuk pelajar dan mahasiswa yang rajin membaca, warga pendidik juga perlukan budaya membaca yang cemerlang. Tanpa budaya membaca, magnitud untuk menyokong pembelajaran sepanjang hayat kita masih jauh.

Budaya wacana ilmiah

Kita faham bahawa universiti sebagai institusi pengajian berprestij, diharapkan dapat membentuk minda pemikiran mahasiswa. Namun, bagaimana kita dapat membentuk minda mahasiswa jika budaya membaca pendidik, guru dan pensyarah belum benar-benar terbentuk.

Satu lagi budaya pendidikan yang perlu kita suburkan ialah budaya wacana ilmiah. Ia perlu kita tingkatkan untuk membentuk budaya. Kita galakkan wacana intelektual di universiti dalam suasana menghormati ketinggian ilmu dan santun memuliakan kampus sebagai premis ilmu. Persoalan dalam wacana itu perlu basuhan intelektual akademik.

Wacana sebegini berjaya jika pendidik di universiti mampu menjadi petunjuk atau penentu arah kepada mahasiswa.

Saya mahu meletakkan tanggungjawab kepada pendidik sebelum pelajar atau mahasiswa. Sesungguhnya tanggungjawab sebagai pendidik begitu mulia, tetapi berat untuk digalas.

Oleh itu, saya melihat majlis konvokesyen bukan pesta meraikan kejayaan, tetapi perlu dirai dan dihayati dengan keinsafan bahawa dengan bertambahnya ilmu di dada, bermakna bertambah juga tanggungjawab digalas.


Shamrahayu A Aziz Berita Harian Online Rencana 08/10/2013
Tags: budaya, kualiti, learning
Subscribe

  • Raja, rakyat dan perlembagaan

    TIDAK berapa lama dulu seorang diplomat Thai memberitahu bahawa saya tidak perlu menunjukkan pembesar dan pemimpin Thai berinsut di lantai ketika…

  • Perlembagaan Persekutuan bukan saluran pecat pemimpin

    SAYA terpanggil untuk berkongsi pandangan perundangan mengenai isu ini kerana sejak akhir-akhir ini, ada yang menyatakan pandangan dan tafsiran…

  • Hak kebebasan berhimpun

    DALAM masyarakat demokratik, rakyat memainkan peranan penting menyemak dan mengimbangi (check and balance) cabang-cabang kerajaan supaya tidak…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments