kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Bujang Lapok gambaran sebenar Jalan Ampas

BARANGKALI ada dalam kalangan kita menganggap segala apa yang dipertontonkan dalam filem Seniman Bujang Lapok hanyalah sebahagian daripada interpretasi seni atau sekadar fiksyen tanpa ada kena mengena dengan dunia nyata.

Namun menurut Datuk Aziz Sattar, segala apa yang dipertontonkan P. Ramlee selaku teraju utama di dalam filem berkenaan sebenarnya amat berkait rapat dengan kehidupan warga Studio Jalan Ampas.

Sebagai contoh katanya, bintang legenda itu cuba memaparkan sikap sebenar pekerja-pekerja di Jalan Ampas melalui filem berkenaan.

"Paling dikenang tentunya adegan 'Bai jaga' yang tidak sudah-sudah memerli orang. Sebenarnya sikap beliau memang begitu sampai kadang-kadang kita pun geram. Tapi apa yang dicakap semuanya betul. Sebab itu kita tak boleh marah.

"Kadang-kadang orang datang, walaupun berpakaian cantik tapi tidak beradab. Datang saja terus tanya 'P. Ramlee ada?'. Jika begitu, biasanya 'Bai Jaga' yang nama sebenarnya Pretam Singh itu akan terus bangun tanpa melayan pertanyaan itu.

"Tapi kalau yang datang itu berbudi bahasa, orang itu akan dilayan bersungguh-sungguh. Gambaran lain, adalah dalam adegan sebelum itu di mana A. Rahim tiba-tiba mendengus dan menendang kerusi. Memang itulah sikapnya yang selalu secara tiba-tiba saja 'kepala angin'," katanya.

Bujang Lapok



Filem Musikal Komedi Pertama P.Ramle 1957

Dalam pada ceria bercerita mengenai memori indahnya bersama kawan-kawan di Studio Jalan Ampas, nada Aziz bagaimanapun tiba-tiba berubah apabila ditanya mengenai keadaan ketika studio itu hampir ditutup.

"Saya sudah mengetahuinya lebih awal apabila seorang rakan meminta saya bersedia kerana katanya studio itu akan ditutup dalam tempoh enam bulan lagi. Apabila saya beritahu kawan-kawan lain, mereka tidak percaya tetapi saya tetap mengambil langkah berhati-hati dengan mula membayar hutang sedikit demi sedikit kepada lima kedai kopi yang berada di sekitar studio tersebut.

"Akhirnya perkara itu menjadi kenyataan. Dalam tempoh dua minggu sebelum studio itu ditutup, kami dimaklumkan tentang perkara tersebut oleh pengurus, Kwek Chip Jian. Keadaan menjadi suram dengan masing-masing bimbang mengenai masa depan sehingga sukar untuk kami melelapkan mata pada waktu malam," katanya.

Apabila tiba harinya, bermula pada pukul dua petang, para petugas di Studio Jalan Ampas daripada krew produksi sehinggalah kepada pelakon-pelakon terkenal mula mengambil gratuiti dan sebulan wang gaji sebelum pintu studio berkenaan tertutup rapat buat selama-lamanya.

"Keadaan ketika itu sukar digambarkan. Ada yang menangis, ada pula yang berpelukan. Paling kasihan melihat mereka yang banyak berhutang," katanya.

Dugaan dihadapi tidak terhenti di situ. Keesokan harinya iaitu pada Hari Raya Aidilfitri yang pertama, Jalan Boon Teck yang menjadi tempat tinggal artis dan krew studio berkenaan banjir.

"Habis segala ketupat dan kuih raya hanyut. Apabila banjir surut, kami beramai-ramai membersihkan rumah dalam keadaan bersedih. Memang saya tidak akan lupakan peristiwa itu," ujarnya.

Bagi menyara hidup kata Aziz, kebanyakan artis mula menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan atau kembali kepada pekerjaan lama mereka sebelum bergelar pelakon.

"Salleh Kamil bawa teksi, Kemat Hassan bekerja sebagai pemandu, Shariff Dol menjaga gudang bersama ayahnya sementara Omar Suwita membuka kedai gunting rambut," ujarnya



Utusan Malaysia Online Rencana 20131130
Tags: filem, seniman
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments