kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Isu burukkan pendidikan negara: Tokoh pendidik bidas laporan Bank Dunia

Kuala Lumpur: Tokoh pendidik membidas laporan Bank Dunia yang dilihat sengaja memburukkan sistem pendidikan negara apabila mendakwa sistem berpusat yang diamalkan selama ini, menyumbang kepada prestasi buruk pelajar.


Sambil menyifatkan laporan itu tidak tepat, mereka mahu kerajaan mengadakan lebih banyak persidangan bagi membahaskan isu berkenaan dengan wakil Bank Dunia.


Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, berkata kajian lebih teliti perlu dilakukan kerana biasanya Barat sering menganggap sistem pendidikan mereka lebih baik, sedangkan sistem berpusat yang dilaksanakan sebelum merdeka di negara ini terbukti berjaya memberikan pendidikan terbaik kepada rakyat sehingga sekarang.


Utama latihan guru

Bagaimanapun, beliau menyarankan kerajaan mengembalikan suasana pendidikan sekurang-kurangnya seperti 50 tahun lalu yang mengutamakan latihan kepada guru dalam usaha menyediakan tenaga pengajar berkualiti, selain mewujudkan pemahaman lebih tepat mengenai pendidikan dalam kalangan guru dan pelajar.

“Sistem pendidikan kita akan dianggap lemah disebabkan keengganan kita ikut acuan dan sistem pendidikan Barat,” katanya ketika diminta mengulas laporan Bank Dunia bahawa sistem pendidikan Malaysia yang berpusat dalam mengawal pengambilan dan rancangan perbelanjaan menyumbang kepada prestasi buruk pelajar dalam pengajian.

The Wall Street Journal melaporkan, Kementerian Pendidikan menetapkan perbelanjaan, pengambilan tenaga pengajar, sukatan pelajaran dan buku teks, manakala maklumat umum prestasi sesebuah sekolah sukar diakses.

Laporan itu juga mendakwa sekitar 65 peratus daripada pengambilan guru dilakukan kerajaan, bukannya sekolah berbanding 5 peratus di Korea Selatan di mana sekolah awam ada lebih autonomi. Ia juga melaporkan kedudukan terbaru Malaysia dalam Program Penilaian Antarabangsa Pelajar (PISA), berkedudukan 52 daripada 65 negara yang dikaji selidik.


Utama guru berkualiti

Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata sistem berpusat yang diamalkan sesuai untuk negara bersaiz seperti Malaysia, bukan di negara besar dan padat penduduk seperti Amerika Syarikat atau China.

Katanya, walaupun pengambilan guru dilakukan Kementerian Pendidikan, penempatan di sekolah dilaksanakan mengikut opsyen, sekali gus tidak timbul isu pertikaian mengenai kecekapan guru yang dihantar ke sekolah, malah kerajaan mengutamakan kualiti apabila hanya kelompok kecil yang lulus saringan dan ujian diambil sebagai guru.

“Pada zaman saya, ada 80,000 permohonan untuk latihan perguruan, tapi hanya 2,000 hingga 3,000 dipilih. Mereka yang dapat kepujian beberapa mata pelajaran tertentu dipilih untuk ujian bertulis dan selepas lulus, perlu melalui saringan. Hanya yang terbaik ditemuduga sebelum dilatih di institusi perguruan,” katanya.


Nazura Ngah | nazura_ngah@bh.com.my Berita Harian Online Nasional 25/12/2013
Tags: guru, latihan, pendidikan
Subscribe

  • Mat Kelubi pahlawan yang dilupakan

    MENGKAJI sejarah perjuangan gerakan menentang campur tangan Inggeris dalam pemerintahan negeri Pahang pada hujung abad ke-19, ia tidak lengkap jika…

  • Mengenang tokoh pendidikan berjasa

    BUKU ditulis oleh bekas Yang Dipertua Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM), Khailani A. Jalil, adalah mengenai latar belakang 15 Ketua Pengarah…

  • Zaaba pencetus kebangkitan Melayu

    ZAABA atau nama asalnya Zainal Abidin Ahmad, seorang tokoh ilmuwan yang sangat dikenali rakyat dan mendapat sanjungan sebagai seorang pendeta.…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments