kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Buluh penyelamat nyawa

PADA 11 Januari lalu, tiga juruterbang yang sedang menjalani latihan penerbangan cedera termasuk dua parah selepas pesawat Cessna 172 yang dinaiki mereka terhempas berhampiran Empangan Batu, Ulu Yam, Selangor.

Kejadian pada pukul 5 petang itu berlaku setelah pesawat berkenaan didakwa hilang kawalan apabila cuba mengelak daripada merempuh burung helang.

Kapten Saiful Farid Amri Amrizal, 21, yang memandu pesawat ringan itu cedera di bahagian muka sementara dua penumpangnya, Kapten Syed Haidhar Syed Zulkifli, 24, dan Shaiful Zafiq Razali, 23, cedera parah dari pinggang ke bawah.

Buluh penyelamat nyawa



KEADAAN pesawat Cessna 172 milik Kelab Penerbangan Diraja Selangor yang merempuh pokok buluh di dalam hutan berhampiran Empangan Batu, Ulu Yam, Selangor.

Pesawat Kelab Penerbangan Diraja Selangor (RSFC) yang menjunam itu kemudiannya dikatakan telah merempuh serumpun pokok buluh di tempat kejadian sebelum terhempas ke tanah dan patah dua.

Ketiga-tiga mangsa yang cedera kemudiannya merangkak keluar sejauh 100 meter dari pesawat kerana bimbang ia terbakar dan kemudiannya berjaya diselamatkan pihak bomba kira-kira pukul 3.45 pagi iaitu hampir 10 jam selepas kejadian.

Pasukan bomba melakukan operasi mencari dan menyelamat setelah mendapat laporan kehilangan sebuah pesawat ringan selepas lebih setengah jam berlepas dari pangkalan udara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Sungai Besi.

Komandan Pasukan Penyelamat, Operasi dan Taktikal Khas (STORM) Bomba, Ismail Abdul Ghani memberitahu, ketiga-tiga juruterbang itu sangat bernasib baik kerana pesawat yang hilang kawalan itu terhempas di atas serumpun pohon buluh yang merupakan penyerap tekanan yang baik sekali.

Dalam pada itu, seorang lagi individu yang tidak akan melupakan jasa pokok buluh adalah bekas Menteri Luar, Allahyarham Tun Ghazali Shafie yang pernah mengalami pengalaman umpama mati hidup semula pada 10 Januari 1982.

Beliau yang turut digelar 'King Ghaz' kerana tegas dalam menjalankan tugas-tugasnya meninggal dunia ketika berusia 88 tahun pada 2010 kerana sakit tua.

Tragedi itu berlaku apabila pesawat Cessna 206 yang dipandunya yang juga dimiliki RSFC terhempas di kawasan bukit di Kampung Sum-Sum Ulu, Janda Baik, Pahang pada pukul 3 petang selepas merempuh awan.

Ghazali sedang dalam perjalanan ke Benta yang terletak di bawah Parlimen Kuala Lipis yang mana ketika itu beliau adalah Ahli Parlimen kawasan tersebut.

Pada hari kejadian, anggota Pasukan Pertahanan Darat dan Udara (Handau) TUDM tidak dapat meneruskan operasi menyelamat kerana hari telah malam sehingga menyebabkan nasib Ghazali tidak dapat disahkan.

Ini menyebabkan akhbar The Star pada keesokan harinya menyiarkan berita muka depan dengan tajuk "Ghaz dies in crash."

Berita dengan tajuk hampir sama turut disiarkan akhbar di Amerika Syarikat (AS), The New York Times.

Bagaimanapun Ghazali yang ketika itu berusia 59 tahun terselamat dan hanya mengalami calar dan luka-luka kecil sahaja.

Malangnya, pengawal peribadi beliau, Asisten Supritendan (ASP) Charon Daam dan pembantu juruterbang yang juga Ketua Jurulatih RSFC, Vergis Chacko terbunuh dan ketika ditemui pasukan penyelamat, mayat mereka masih terikat dengan tali pinggang keledar dalam pesawat.

Ghazali ketika ditemu ramah media, memberitahu beliau telah menendang pintu dan melompat keluar apabila pesawat terbang hampir dengan pokok-pokok setelah ia keluar daripada awan.

Beliau jatuh di rumpun buluh yang telah menyerap hentakan sehingga telah menyelamatkan nyawanya.

"Saya berada dalam kebingungan dan yang terfikir ketika itu adalah untuk mencari orang menyelamatkan saya," ujarnya dalam laporan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 12 Januari 1982.

Beliau terpaksa minum air embun walaupun sungai hanya berhampiran kerana bimbang keselamatan dirinya kerana kawasan berkenaan adalah 'kawasan hitam' yang dipenuhi anggota Parti Komunis Malaya (PKM) yang diketuai oleh Komander Unit Penggempur Keenam, Chong Chor.

Ghazali akhirnya ditemui pasukan penyelamat ketika merayau-rayau mencari bantuan di bawah batu besar di bawah bukit berkenaan pada 11 Januari.

Sementara itu, dalam dua kejadian lain, rimbunan pokok buluh tidak dapat menyelamatkan nyawa juruterbang dan penumpang pesawat yang merempuhnya.

Dalam kejadian pada 8 Julai 2011, sebuah pesawat Boeing 727-30 yang sedang membuat pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Bangoka, Kisangani, Congo telah terbabas sejauh 200 meter dari landasan dan merempuh rimbunan pokok buluh.

Pesawat berkenaan kemudiannya terbakar sehingga mengorbankan 74 daripada 118 orang yang berada dalam pesawat berkenaan.

Faktor utama pesawat yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan swasta negara itu, Hewa Bora Airways terhempas adalah kerana cuaca buruk.

Kejadian sama juga menimpa, Bapa Penerbangan China, Feng Ru yang terbunuh pada 26 Ogos 1912 setelah pesawat yang diciptanya terhempas di atas rimbunan pokok buluh.

Ketika itu beliau sedang melakukan aksi akrobatik di hadapan kira-kira 1,000 penonton di Guangzhou, China.

Masalah enjin dan kedudukan pesawat yang terlalu menegak adalah punca tragedi itu yang telah membunuh pengasas Guangdong Air Vehicle Company yang ketika itu berusia 29 tahun.

Mendiang yang pernah menetap di California, AS mendapat ilham untuk membina pesawatnya sendiri berikutan kejayaan Orville dan Wilbur Wright menerbangkan pesawat pertama mereka pada 1903.



NIZAM YATIM nizam.yatim@utusan.com.my Utusan Malaysia Online Rencana 20140118
Tags: cessna, kemalangan
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments