kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Landasan PPPM sudah tepat - penilai antarabangsa

KESEJUKAN yang menusuk hingga ke tulang ketika berada di ibu kota Inggeris ini dihangatkan dengan keyakinan yang diluahkan oleh pakar-pakar pendidikan dunia tentang sistem pendidikan di Malaysia.

Mereka sungguh positif dengan langkah kerajaan Malaysia dalam mentransformasikan sistem pendidikan menerusi Pelan pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri , Tan Sri Muhyiddin Yassin tahun lalu.

Pada pendapat mereka, Malaysia mengambil langkah tepat dengan melaksanakan PPPM dalam usaha untuk bersaing dengan negara termaju di dunia kerana sistem pendidikan berupaya melahirkan generasi muda yang berpengetahuan, mampu berfikir secara kritis dan kreatif, mempunyai kemahiran kepimpinan yang mantap dan berupaya berkomunikasi dengan berkesan pada peringkat global.

Walaupun ada segelintir rakyat di Malaysia kurang senang dengan pelaksanaan PPPM, namun bagi pihak luar dan yang pakar dalam bidang pendidikan, pelan ini adalah keperluan yang harus dibuat oleh negara yang ingin maju, bersaing dan mempunyai sistem pendidikan bertaraf dunia.

Berpeluang menemubual dua Panel Penilai Bebas Antarabangsa PPPM 2013-2025 di kota London sempena mengikuti lawatan rasmi Timbalan Perdana Menteri menghadiri Forum Pendidikan Sedunia (EWF) dari 19 hingga 22 Januari lalu membuka lembaran yang cukup menakjubkan tentang pendapat mereka tentang sistem pendidikan di negara ini terutamanya pelaksanaan PPPM.

Bertemu di lobi The Tower Park Hotel , Dr. Andreas Schleicher menyatakan bahawa pendekatan yang diambil dalam menghasilkan PPPM adalah suatu langkah berani dan julung-julung kali dilakukan.

Katanya, Malaysia sememangnya mempunyai beberapa sekolah bertaraf dunia, ini suatu yang boleh dibanggakan, namun masih terdapat jurang prestasi antara sekolah, guru dan pelajar yang masih boleh ditingkatkan.

Maka, katanya, pelaksanaan PPPM akan membantu merapatkan jurang tersebut, sekali gus menaikkan prestasi pelajar Malaysia dalam Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) yang kini hanya meletakkan negara dalam kumpulan sepertiga bawah dalam kalangan negara Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

Beliau yang juga Penasihat Khas Polisi Pendidikan kepada Setiausaha Agung OECD dan bertanggungjawab dalam menjalankan PISA yakin PPPM bakal melakar visi sistem pendidikan dan aspirasi pelajar yang dapat memenuhi keperluan negara pada masa depan, sekali gus menjadi pemangkin kepada kenaikan prestasi PISA.

“Namun, yang penting adalah untuk merealisasikan semuanya bergantung kepada pelaksanaan yang sistematik.

“PPPM ialah sebuah buku , realitinya bagaimana pelan ini akan diterjemah dan dilaksanakan. Pelaksanaan bukan sahaja bergantung kepada kementerian, pengetua atau guru, namun turut melibatkan ibu bapa dan komuniti. Pendidikan adalah urusan semua orang dan bukannya hanya berserah kepada pihak sekolah,’’ katanya.

Sementara, seorang lagi panel penilai, Michael Fullan memberitahu beliau yakin dalam masa lima tahun, Malaysia akan melihat hasil yang menakjubkan terhadap prestasi pelajar menerusi pelaksanaan PPPM.

Bagaimanapun untuk impian menjadi realiti memerlukan kegigihan dua tonggak utama dalam sektor persekolahan.

“Pertama ialah guru, kedua pengetua. Jika kedua-duanya saling membantu dalam menjayakannya, maka saya yakin PPPM dilaksanakan dengan jayanya, sekali gus Malaysia menjadi negara yang disegani dalam bidang pendidikan,’’ tegasnya.

Menurutnya, tidak dilupakan dalam menjayakan sesuatu pelan, wujudnya cabaran dan dalam konteks ini dilihat komunikasi antara pengetua dengan guru dan kesediaan dua tonggak ini dalam merealisasikan pelan yang disediakan.

Tambahnya, walaupun pelan pembangunan pendidikan ini baru dilaksanakan, namun kesan awal seperti kadar literasi, keupayaan dalam penguasaan Matematik dan pelajar berjaya menamatkan alam persekolahan telah meningkat.

“Ini petanda bahawa pelan yang dirancang untuk 12 tahun itu telah menunjukkan peningkatan yang positif walaupun baru sahaja dilaksanakan,’’ ujarnya.

Sempena lawatan tiga hari Timbalan Perdana Menteri ke London, beliau turut diberi taklimat oleh Cambridge English, badan pakar dalam menilai penguasaan sesuatu bahasa tentang laporan awal Projek Kajian Asas untuk Ditanda Aras Standard Antarabangsa Bahasa Inggeris untuk Sekolah di Malaysia mengikut Common European Framework of References (CEFR).

Daripada laporan awal tersebut, didapati kadar penguasaan dan kefasihan pelajar Malaysia dalam bahasa Inggeris di sekolah ketika ini berada pada tahap positif.

Meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris terkandung dalam langkah keempat dalam PPPM iaitu pembelajaran murid untuk membentuk murid dan pelajar mempunyai kecekapan pelbagai bahasa dan sekurang-kurangnya dapat bertutur dengan cekap dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.

Sehubungan itu, Cambridge English dipertanggungjawabkan untuk mengkaji kecekapan pelajar Malaysia dalam Bahasa Inggeris supaya menjadi panduan kepada pelaksanaan PPPM.

Taklimat dapatan awal kajian disampaikan Penolong Pengarah Operasi dan Penilaian Cambridge English, Martin Robinson dan Ketua Penyelidik dan Pembangunan Antarabangsanya, Dr. Hanan Khalifa.

Menurut Hanan, dalam kajian yang bakal disiapkan pada Mac nanti, Cambridge English menggunakan Mix Method Design Medotologi untuk mendapatkan sampel pelajar dari prasekolah hingga prauniversiti.

“Metodologi ini mengumpulkan maklumat secara kualitatif dan kuantitatif , merangkumi ujian untuk pelajar dan guru, soalan untuk pelajar dan guru, temubual secara bersemuka dan pemerhatian di dalam kelas.

“Kita juga pecahkan kepada berdasarkan negeri, lokasi, sama ada bandar dan luar bandar, jantina, medium sekolah, dengan tujuan data ini boleh membantu kementerian melaksanakan visi yang ada dalam PPPM,’’ katanya.

Sebanyak lima pasukan dan setiapnya mengambil masa dua hingga tiga minggu untuk melaksanakan kajian tersebut yang diadakan di setiap negeri .

Pasukan terdiri daripada pemeriksa pertuturan, pemerhati terlatih, wakil dari Kementerian Pendidikan dan wakil dari pejabat daerah.

Sementara itu, kata Robinson, pengalaman mereka ketika menjalankan kajian terhadap tahap penguasaan Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah di Malaysia sungguh menarik.

Pertama, katanya, daripada pemerhatian perlakuan pelajar dan guru dan situasi secara keseluruhannya kelas Bahasa Inggeris di Malaysia sungguh harmoni, hubungan guru dan pelajar terjalin baik.

“Harmoni bermakna hubungan pelajar dan guru sangat rapat, di beberapa negara hubungan antara pelajar dengan guru agak renggang, mempunyai jurang yang jauh . Mereka saling menghormati.

“Guru juga mengetahui setiap nama pelajar, ini bermakna guru menguasai data kelas tersebut . Ada sekolah di beberapa negara lain tidak mengetahui nama pelajar. Keadaan ini penting dalam mewujudkan suatu keadaan yang harmoni, sekali gus pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas akan lebih hidup dan senang berinteraksi," katanya.

Tambahnya, semasa menjalankan ujian ke atas pelajar dan guru, empat skil komprehensif dijalankan iaitu berinteraksi secara bersemuka , membaca untuk 45-50 minit, ujian menulis (30 hingga 45 minit) bergantung kepada tahap pelajar dan bercakap (15 minit).

“Guru turut diuji dengan empat skil tersebut ditambah dengan pengetahuan mengajar. Kami juga menganalisis amalan pengajaran.

``Kita memerhati berapa banyak guru bercakap, berapa banyak pelajar bercakap, bagaimana guru menguruskan kelas jika pelajar membuat bising dan interaksi antara guru dengan pelajar,’’ katanya.

Pengalaman melaksanakan PPPM turut dipromosikan kepada peserta yang menghadiri EWF oleh Muhyiddin k etika berucap dalam sidang pleno peringkat menteri yang bertajuk `Dekad akan datang’.

Menurut beliau, Malaysia, sejak merdeka mencatat kemajuan besar dalam pelbagai aspek pembangunan termasuk pendidikan.

“Selaras dengan perkembangan di peringkat global selepas 2015 yang memerlukan cara berfikir, budaya kerja, sikap dan pengurusan organisasi yang berbeza, maka Malaysia telah membangunkan PPPM 2013-2025 yang menyediakan pelan komprehensif bagi memastikan transformasi sistem pendidikan bersifat mapan untuk dekad akan datang,’’ katanya.

Dengan keyakinan pakar-pakar pendidikan tentang pelaksanaan PPPM, tidak mustahil suatu hari nanti aspirasi Malaysia untuk berada dalam kalangan negara sepertiga teratas dari segi prestasi berdasarkan penilaian antarabangsa seperti Jawatankuasa Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun akan menjadi realiti."



Sadatul Mahiran Rosli Utusan Malaysia Rencana 20140127
Tags: blueprint, pisa, pppm, timms
Subscribe

  • Politik , Politicking

    Politik dan bermain politik ( politicking) adalah merupakan definisi agak mudah sehingga sering digunakan secara longgar. Politik adalah cara…

  • Membaca Terlalu Banyak Berita Politik

    Mengamati dan taksub akan isu politik boleh membahayakan kesejahteraan, kebahagiaan dan hubungan anda Tak kira ketika musim pilihan raya atau…

  • Fitnah dan Memburukan

    Minta maaf atau sedia di saman , minta maaf atau jumpa di mahkamah sudah menjadi ‘bahasa pertuturan’ kegemaran masa kini baik kepada…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments