kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apabila perempuan suka meniru

SALAH satu perangai buruk perempuan ialah suka meniru. Bro tak kisah kalau mereka meniru perangai yang elok tetapi masalahnya, ada yang meniru perkara tak elok. Kalau tiru perkara yang elok pun, ia tidak dilakukan sepenuh hati, disebabkan orang lain buat dia pun nak buat.

Pada Jumaat lalu, ketika berjalan-jalan kat sebuah pusat beli-belah di Pulau Pinang, Bro terpandang seorang gadis, tangan kiri dia `bersih' tapi tangan kanannya penuh dengan inai. Kalau inai yang selalu orang tua buat kat pengantin tak apa, ni inai yang perempuan tu pakai, Bro cakap dalam bahasa mudah, tiru kaum lain.

Bro cuma ambil gadis tu sebagai contoh, tetapi trend pakai inai macam tu dah menular kepada gadis dan perempuan Melayu kita, seolah-olah cara pemakaian inai mengikut budaya orang Melayu sudah lapuk dan tidak sesuai lagi.

Bro tak kata perbuatan itu salah, sebab perempuan ni tahu sahajala silap-silap mereka akan persoal kita, berdosa ke buat macam tu. Bro tak mahu cakap soal dosa pahala sebab Bro bukan ustaz cuma Bro nak tegur tak payahlah nak tiru orang tak tentu hala, tak ada faedah pun.

Mungkin fasal tiru perkara macam inilah banyak budaya orang Melayu yang sepatutnya diteruskan oleh perempuan zaman sekarang semakin pupus. Contoh mudah, cuba kira berapa ramai gadis atau perempuan yang boleh pakai kain batik (kain sarung) kat rumah? Bro yakin tak ramai sebab mereka lebih selesa pakai seluar pendek atau seluar ketat, bukan sahaja kat rumah malah ada yang pakai pergi jalan-jalan pun.

Bro tak suruhlah pakai kain batik kat luar rumah tetapi cukuplah kalau kat rumah sahaja supaya tradisi turun temurun tu tidak terhakis. Lagipun pakai seluar pendek di hadapan khalayak adalah satu dosa kerana ia mendedahkan aurat.

Tetapi perempuan ini ada sesetengahnya bangga berbuat demikian, apatah lagi kalau orang dok perhati mereka. Dalam soal kain sarung batik itu, sekarang ni dah banyak hanya menjadi penutup jenazah sahaja.

Satu lagi yang Bro tengok perempuan ini, kalau nak tiru perkara baik tak ikhlas. Ada sesetengah tu bila kawan dia pakai tudung, dia pun nak pakai tudung. Dari satu segi Bro lega sebab mereka nak tutup aurat tetapi cuma Bro nak nasihatkan buat sungguh-sungguh, janganlah kerana trend.

Apabila dah pakai tudung, maka jadilah muslimah sejati. Tingkah laku kena jaga dan paling penting hubungan dengan Allah. Jangan hanya pakai tudung di luar nampak cantik tetapi dalaman (batin) buruk.

Bro lihat ramai perempuan pakai tudung tetapi perangai tak seperti mana niat mereka berhijrah. Kalau kat pejabat tu surau langsung tak jejak, tak kanlah telekung tak ada saiz atau ‘uzur' sepanjang bulan?

Jadi Bro nak nasihatkan kepada perempuan seperti ini, kalau betul nak pakai tudung, buatlah dengan niat kerana Allah SWT, bukan kerana trend atau rasa malu sebab kawan-kawan dah pakai tudung maka kita pun kena pakai tudung.

Kalau tak mahu jaga `etika dan adab' bertudung, lebih baik pakai tudung saji aje kat kepala tu, tak ada sapa nak marah! Ini tidak, pakai tudung kerana ada orang puji, dia nampak cantik bila berada dalam pakaian sedemikian.

Perempuan ni kan cepat perasan, jadi apabila pakai tudung bukan kerana Allah tetapi nak nampak cantik.

Perempuan juga suka mewarnakan rambut, ini pun satu sikap Bro tak faham. Kenapa buruk sangatkah dilahirkan dengan rambut hitam ini? Bro tahu sesetengah tu warnakan rambut sebab tertentu tetapi mereka pakai tudung, jadi orang lelaki tak dapat tengok apa warna rambut mereka. Tetapi ada yang rambut `tak sakit' pun mereka warnakan juga, bukan kerana apa tetapi sebab nak ikut trend.

Sesetengah tu, kalau sekali pandang macam warna kucing dan ada pula macam hamster, kelakar Bro tengok...nak gelak guling-guling.

Bro bukan cemburu atau `jeles' tetapi Bro nak tanya apa faedahnya perempuan warnakan rambut, sekadar nak nampak cantik, tak payah la. Kalau rambut cantik, perangai buruk buat apa!

Bagi Bro perempuan yang suka warnakan rambut semata-mata nak nampak cantik ada masalah krisis identiti, dia tak tahu nak menilai yang mana patut ditiru yang mana jangan ditiru.

Kesudahannya apa orang lain buat, dia pun nak buat juga. Macam Bro kata, kalau perkara baik tak apa, tirulah tetapi buatlah dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh.

Bro bukan apa, cuma bimbang kalau satu hari nanti, kalau ramai perempuan pakai baju terdedah, maka ramai pula perempuan yang menirunya. Maklumlah sesetengah perempuan ini bukan pandai nak fikir sangat, main ikut sahaja kononnya sebab nak cantik.- JUMPA LAGI. - Bro Tompok.



Kucing JantanUtusan Malaysia Rencana 20140202
Tags: meniru, perempuan
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments