kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

PBS: Pendapat Cikgu Haniza wajar diberi perhatian

SAYA tertarik dengan tulisan Cikgu Haniza dan berterima kasih pada beliau kerana memberi saya pemahamam apa itu PBS. Lebih terpuji lagi apabila cara beliau mengkritik adalah cara yang paling betul, membina, bertamadun serta menggambarkan etika yang betul dalam mengkritik. Tidak perlulah berdemo, kata-kata kesat, menyerang individu, mempolitikkan dan sebagainya yang lebih banyak kehancuran dari pembinaan.

PBS adalah sistem Pentaksiran/Penilaian Berasaskan Sekolah untuk menggantikan Penilai Menengah Rendah dan guru punya tanggungjawab untuk menilai pelajar mengikut kriteria yang ditetapkan dan pelajar tidak perlu menduduki ujian dan peperiksaan lagi.

Pendapat guru terbabit wajar diberi perhatian seperti sistem yang lambat, penggunaan kertas yang banyak justeru menyumbang kepada lebih banyak pokok yang ditebang, kos tambahan yang terpaksa ditanggung guru, sekolah dan ibu bapa, serta lebih kritikal sekali sejauh mana sistem tersebut berjaya memajukan pelajar kurang pandai dan menggilap bakat pelajar cemerlang?

Jika kementerian bercadang mengenakan tindakan tatatertib ke atas Cikgu Haniza, tindakan yang paling sesuai dikenakan adalah kenaikan pangkat dan gaji kerana beliau menjunjung prinsip dan semangat pendidikan iaitu untuk melahirkan pelajar cemerlang di samping memberi pendidikan pada pelajar ketinggalan.

Bukan tujuan artikel mengatakan sistem ini tidak bagus tapi masyarakat kita masih belum bersedia untuk penilaian yang tidak berasaskan peperiksaan ataupun ujian.

Pernah rakan saya bertanya, mengapa kerajaan tidak mewujudkan tram atau keretapi kecil di tengah jalan sepanjang Lebuh Raya Persekutuan (Federal Highway) dari Klang ke Shah Alam, melintas Petaling Jaya terus ke Kuala Lumpur? Saya katakan kerajaan tidak mempunyai masalah tapi masyarakat kita masih belum bersedia. Kita masih belum punya pemikiran sivik, logik, serta pertimbangan yang seimbang antara keperluan dan kehendak.

Sama seperti PBS. Apakah masyarakat kita sudah bersedia untuk menerima anaknya yang pandai, sekelas dengan rakan yang sosial dan kurang pandai. Bagaimana pengaruh rakan sebaya ke atas anaknya? Apatah lagi apabila menerima keputusan anaknya yang bijak, tapi kurang cemerlang berbanding pelajar yang kurang pandai dalam PBS.

Yang dapat diperhatikan, masyarakat Cina semakin menjauhi sekolah kebangsaan kerana PBS. Ini kerana Sistem Pendidikan Cina sudah berusia beribu tahun tapi masih gah dan akan terus gah menggunakan sistem ujian dan peperiksaan bagi menggilap kemahiran pelajar pandai dan mencari keistimewaan pelajar kurang pandai.

Dalam segala upaya saya berfikir dan menilai PBS terpaksalah saya bersetuju dengan cikgu tersebut bahawa PBS membawa maksud 'pelajar pandai bodoh sama sahaja' di mana selepas PBS pelajar tersebut akan diletak dalam kelas yang sama.

Sebagai pengkritik, kita berusaha menjadi pengkritik yang baik agar lebih banyak kebinaan dari kemusnahan susulan pendedahan Cikgu Haniza oleh kementerian, menteri dan kerajaan. Fikirkan semula, kerana rakyat Malaysia masih belum mencapai tahap itu jauh sekali bersedia.



MUSTAQIM ABDUL RAHMAN Utusan Malaysia Forum 20140227
Tags: assessment, pbs, pentaksiran, sba
Subscribe

  • Rankled by ranking exercises

    Annual rankings ignore many intangibles that should be at the heart of university education. EVERY time the Times Higher Edu­cation Index or…

  • Jangan terlalu taksub ranking universiti

    Adalah saya merujuk kepada Advokasi Ilmuwan, Ranking Universiti Malaysia: Adakah Relevan? yang berlansung di Dewan Budaya, Universiti Sains…

  • Mencari ranking mengikut petunjuk

    ULASAN Saya merujuk kepada Advokasi Ilmuwan, Ranking Universiti Malaysia: Adakah Relevan? yang berlansung di Dewan Budaya, Universiti Sains Malaysia…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments