kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kisah Lucu Dari Terengganu


Dilema Mamat Ganu....salah pahang ; kisoh-kisoh ning kisoh menawok saje , tidak berniat menyinggung perasaang kawan-kawang dari negeri Ganung kite ... jangang maghog nehh awang ngang mek-mek ...

Kisah Lucu Dari Terengganu

KISAH I : KERETA SEMPIT

There was this one family of terengganu people nak balik raye and they were stuffed into one kancil. seven of the family members all together, so the mum said,
mum : guane nih.. penoh kete. dok muak ayoh mu wey!
dad : betul jugok. guane nok buak nih? lame nok sapa kapong.
mum : tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete kancil nih. Kecik do'oh.
They then thought and thought of the solution to their problem and how to make some space in the car. Suddenly their youngest son shouted..
son : abah... umi.. awang tau doh guane nok buak..kite skaghang ade tujuh oghang.tamboh la soghang lagi. Baru jadik 'lapang'... hehehehe.

KISAH II : UJANG

Abu nih org Trengganu, manakala Amer ni org Kedah. Tinggal satu bilik..katil double decker.. Amer kat atas.. Abu kat bawah. Amer ni suker baca majalah dan komik.. si Abu lak suka pinjam.. belinya tidak. So, Amer ader sedikit bengang ler kat Abu ni.
Kekadang.. majalah yg baru beli dan tak sempat nak baca lagi pun Abu dah kebas baca dulu.. bila kasi balik dah lasam dah.. tension Amer.
One day, Amer balik dari outing dan beli majalah UJANG. Siap cover tak kasi Abu ni nampak. Lepas basuh baju, kemas sedikit sebanyak dan siapkan homework.. dia pun nak rilek ler kat atas katil. Majalah UJANG bawah tilam pun dia bawa keluar. Elok jer dia baring.. baru buka mukasurat pertama.. Abu kat bawah dia bersuara.. " Amer.. nok ujang.."
"Nanti la jap.. aku baru jer nak baca.." jawab lembut jer Amer.. "Ameer.. nok ujang tu" Abu tak putus asa. " Nanti la dulu.. bagi la aku baca dulu.. nanti abih aku bagi kat hang laa!" panas sikit Amer. "Amer ! Nok ujang !! " Suara Abu sedikit keras. "Hang ni dah melampau.. kalau nak beli sendiri la.. apa.. hang ingat aku beli UJANG ni dengan duit bapak hang ka??" Amer dah naik angin.. siap turun dari katil dia dah. "Laaa.. aku kata tu.. haghi nok ujang tu.. mung basuh kaing.. kekgi basoh.." kecut jer Abu jawab...
Drummmmmm.. hujan pun turun dengan lebat.. Baju Amer kat ampaian pun basah kembali..



kalu nok maghoh gok, maghoh awang ning ... "SABAK BT4"

Subscribe

  • Kerja Kontrak atau Tetap

    Isu terkini di Malaysia selain politik, Covid-19 dan wabak yang semakin berleluasa adalah kakitangan ‘kontrak’ bergelar ‘pegawai…

  • Kerajaan Swasta

    Apabila kita berfikir tentang pemerintahan kerajaan , apa yang muncul di kepala kita? Bagi kebanyak orang, gambar Agong, PM, bangunan parlimen ,…

  • Angkuh dari wajah

    Selagi kita terus tersilap mengenai keyakinan untuk kecekapan, kita akan berakhir dengan terlalu ramai bertemu dengan mereka yang tidak cekap yang…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments