kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Warisan Melayu perlu dominan

Baru-baru ini, sewaktu Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menghadiri jamuan makan malam di Istana Negara dengan pembesar-pembesar negara, berlangsung majlis Santapan Malam bersempena Simposium Muafakat Minang di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Tahniah kepada panatia simposium muafakat Minang ini - bukan saja kerana susah payah rakan-rakan di Politeknik Port Dickson tetapi lantaran usaha ini berkaitan langsung dengan budaya dan tamadun bangsa Melayu itu sendiri.

Penghargaan jua kepada para pembentang kertas simposium yang bernilai tinggi bagi pemikiran membina kita buat masa hadapan. Ramai dalam kalangan peserta dan hadirin yang datang dari jauh termasuk dari Sumatera Barat untuk bersama-sama menjayakan Simposium Muafakat Minang itu.

Bunga selasih dari Kuantan

Melukut di tepi gantang

Terima kasih diucapkan

Kerana bila dijemput terus datang

Pada awalnya simposium itu hendak dinamakan Diaspora Minang. Saya lantas menyarankan mungkin elok kita cari istilah Melayunya terlebih dahulu sebelum terus melompat menggunakan diaspora. Hujahnya, pada masa ini terlalu mudah bagi orang Melayu menggunakan perkataan Inggeris seolah-olah kita sudah tiada perkataan sendiri bagi sesuatu fasal dan maksud.

Kita sudah lupa prinsip asas bahasa ibunda - jika ada istilah dalam bahasa sendiri, gunakannya dahulu. Jika langsung tidak di dapati barulah ambil bahasa orang lain. Mudahnya kita kini menceduk dan menggunakan bahasa Inggeris untuk kata buat dan kata nama Melayu sehingga macam menepati rangkap lama :

Sejak langsat tidak berbuah

Keduduk tidak berbunga lagi

Semenjak dapat gading bertuah

Tanduk tidak berguna lagi

Memang, perkataan yang sebutannya sedap didengar sudah dimasukkan ke dalam perbendaharaan kata Kamus Dewan Edisi Ketiga (2007) seperti mana juga perkataan barang-barang sekenhend digunakan di dalam peristilahan bagi menggantikan "barang-barang terpakai". Sewajarnya maafkan Dewan Bahasa Pustaka yang tampaknya juga terheret sedikit sebanyak ke dalam cakupan bahasa pinjaman. Berbanding diaspora, didapati simposium dan muafakat lebih dikenali dan dimengertikan oleh masyarakat umum.

Namun, menyedari bahawa himpitan bagi kita untuk menerima diaspora kian lama terasa lantaran aliran budaya beraliran lebih deras daripada zaman Za’ba dahulu. Dan aliran ini nampaknya lebih deras dan menghanyutkandengan wujudnya dunia siber yang bersifat talam dua muka : yang satu mengajar, memaklum dan yang satu lagi mengancam dan memusnah yang lama, yang bersifat warisan.

Inilah sebahagian latar belakang yang kita hadapi serta alami pada waktu ini dan di hari-hari muka. Beginilah sebahagian kehidupan kita di Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Beginilah juga sanak saudara kita berhadapan dengan persekitaran moden mereka di Minangkabau khasnya dan di Indonesia amnya. Malah perubahan di sana jika dilihat dari dekat kadangkala lebih mengejutkan.

Bahasa Indonesia seperti bahasa Melayu sedang diledak perubahan dan proses peralihan di mana istilah Inggeris begitu cepat masuk dan digunakan tanpa memikirkan kesannya terhadap warisan dan budaya kita.

Nama-nama tradisional di zaman Minang yang berkaitan Islam seperti Abdullah, Ahmad, Khalid, dan lain-lain sudah diganti dengan nama-nama Inggeris/Kristian: James, Victor, Jimmy dan ratusan lain.

Nama-nama tradisional Minang seperti Buyueng, Siupiek, Saribanun, Tinan dan sebagainya sudah ditelan zaman baru. Malah asakan budaya dan mubaligh Kristian sudah mula bertapak di ranah Minang dengan agak mencemaskan.

Memadai jika dinyatakan bahawa adat Melayu, khususnya adat Perpatih harus diperkukuh dan disebarluaskan ke peringkat amali yang membina dan lebih terasa.

Pada masa ini adat itu hanya dijadikan relevan bila berkaitan pelantikan puak-puak diraja, Datuk Undang Luak, Datuk-datuk dan sebagainya. Bila mereka sudah duduk di atas persada masing-masing, hal-ehwal adat semacam dibiarkan saja.

Orang Melayu mesti mengenal dan mengamalkan budayanya jika Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan hendak dimartabatkan. Fasal 160 itu menuntut bahawa seseorang Melayu itu bertutur dengan lazim bahasa Melayu, memeluk Islam dan mengamalkan adat istiadat Melayu.

Tentunya perkataan adat istiadat Melayu di situ bermakna budaya Melayu kerana istilah adat itu sendiri adalah sebahagian budaya. Cuma harus diakui bahawa pada masa ini tuntutan Perkara 160 itu tidak banyak dianalisis atau dihuraikan demi survival dan keutuhan Melayu itu sendiri.

Sewaktu di pertandingan pidato antarabangsa yang secara besar turut disertai oleh tenaga pelajar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melahirkan cita-cita menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa dunia walaupun dengan sedikit kewas­padaan.

Saya gembira dengan pendirian Perdana Menteri ini, kerana saya amat cenderung terlibat dengan usaha murni ini. Ia akan menjadi kenyataan dengan syarat Indonesia dan Malaysia bertenaga satu dalam hal-ehwal bahasa Melayu dan bahasa Indonesia yang sebenarnya bahasa serumpun.

Ada satu hal yang amat penting disuarakan ialah betapa pentingnya rakyat, khasnya masyarakat Melayu, memahami dan menerima hakikat bahawa sesuatu bangsa itu perlu menjaga segala warisannya, khasnya terhadap seni budaya mereka.

Masalahnya ialah takrif dan kepentingan warisan itu kerap disalah-mengerti.

Mereka sering menganggap budaya itu hanya lagu, nyanyian, muzik, joget, zapin dan sebagainya. Mereka tidak menyedari budaya sebenar, seperti adat sebenar adat, ialah cara hidup kita yang bernilai tinggi yang mencerminkan kekitaan mulia; ajaran dan peninggalan budaya melalui budi, nilai-nilai murni, agama yang menyerlahkan nilai tinggi kehidupan bukan kekasaran dan bukan Islam yang dikenal dunia sebagai ganas dan merobek.

Dalam konteks ini kehidupan kita di Malaysia yang mengisi tuntutan Perkara 160 itu perlu menjadikan Melayu sebenar, bukan Melayu asuhan dunia siber yang penuh peniruan negatif. Dan jika disoal, apakah cabaran terbesar bagi kita Muslim Melayu?

Jawabnya ialah bagaimana kehidupan di rumah tangga kita tidak dilunturi kaedah budaya luaran yang menghakis warisan kita. Di mana tulisan jawi kita? Dimana letaknya kata-kata adat kita yang tak lekang dek panas dan tak lapuk di hujan? Di mana diletakkan budaya Melayu dan di mana ditatang budaya dunia? Siapakah yang akan mengajar anak-pinak dan keturunan kita budaya Melayu seiring bimbingan Islam yang luhur.

Akan ada pihak yang berkata - "Ah, pedulikan itu semua. Kita maju ke depan dan hirup semua udara dan manisan kehidupan moden. Kita mesti jangan ketinggalan. Ubah bahasa, ubah nilai, ubah persekitaran kita. Baru maju."

Jika kecenderungan ini yang bakal dipilih, umat Melayu di seberang dan di sini akan sekali gus mematikan warisan mereka melalui budaya mereka yang dibunuh sendiri.

Lihat sahaja tulisan Tionghua terus menerus dicintai dan dipakai secara akademik dan komersial. Akhbar mereka melalui Syarikat Rimbunan Hijau memang menghijau. Jualan akhbar Cina berlipat ganda berbanding akhbar jawi, Utusan Melayu yang gulung tikar sedekad lalu kerana Melayu telah melupakannya.

Makanan segera burger, Kentucky Fried Chicken dan piza lebih banyak dijual daripada nasi lemak dan sambal tumis; kopi Starbuck RM11 secawan berbanding dengan kopi Tawau yang hanya RM1.50 secawan tetapi warga Malaysia berduyun-duyun membantu menguntungkan "taukeh Starbuck."

Wayang mereka seperti The Journey le­bih laku daripada filem Hantu Ketiak, atau Hantu Polong terbitan filem kita.

Sementara itu, wayang kulit mati sekubur dengan Mak Yong dan bangsawan. Silat kita handal tetapi Taekwando dan Jujitsu lebih popular. Islam kita lebih kepada bentuk daripada isi.

Mubaligh kita tak turun ke kawasan Orang Asli dan masyarakat minoriti kita seperti yang dilakukan oleh missionary Kristian. Sementara itu sebahagian Muslim di negara kita masih berhempas-pulas dan bercakaran sesama sendiri sambil menggunakan bahasa kesat dan maki hamun seolah-olah tiada al- Quran dan tiada hadis.

Dalam konteks inilah, seharusnya warga di Negeri Sembilan khasnya cuba menghalusi semula adat Perpatih dan falsafahnya yang mencerminkan nilai masyarakat muafakat budaya Melayu.

Secara selingan boleh diingati semula - pada tahun 1922 pentadbir Inggeris bernama R.J. Wilkinson (namanya pernah menamai sebuah jalan penting di dalam Bandar Seremban dahulu tetapi sudah dipadamkan dan diganti dengan Siamang Gagap) ada menulis dalam Papers on Malay Subjects,"Kalau bukan lantaran pentadbiran dan undang-undang Inggeris, undang-undang Islam dan undang-undang adat barang sudah tentu membendung masyarakat Melayu di dalam Negeri-negeri Melayu."

Diharap bukti sudah cukup bagi kita menyedari bahawa kebangkitan serta pemba­ngunan budaya dan warisan mesti dijalankan dan dijayakan melalui pendidikan, pergaulan dan apa jua perlakuan yang boleh membentuk tamadun tinggi.

Keindahan adat kita yang kaya dengan prinsip dan kata-kata adatnya bersekali dengan ungkapan adat bersendikan syarak, syarak bersendikan Kitabullah sudah diiktiraf semenjak Perang Padri lagi di Minangkabau.

Cuma kita terlalu dilenakan oleh kehidupan ibarat tali gasing, tebal di pangkal jirus ke hujung lalu menghilang. Kita tahu di mana teras terbenam. Ungkailah bersama semula. Satukan makna bulat air dek gopong, bulat manusia dek muafakat.

Terakhir, ada sebuah buku yang baru diterbitkan berjudul Leaves of the Same Tree karangan Prof. Dr. Andaya dari Universiti Hawaii.

Beliau antara lain banyak membuat kajian yang merumuskan bahawa penduduk di Gugusan Kepulauan Melayu (Nusantara) sebenarnya satu himpunan masyarakat yang berbahasa dan berwarisan yang sama. Baik dari segi etnisiti mahupun dari segi perdagangan dan pencarian rezeki. Kita ini bagaikan aur dengan tebing, tolong-menolong antara satu dengan lain. Kita bukan enau dalam belukar.

Kita berasal dari Wan Empok Wan Malini,

Gunung Daik Gunung Singgalang,

Yang buruk tinggal di sini,

Yang baik bawalah pulang.

Kita perlu membawa warisan kita secara dominan jika anak cucu keturunan kita mahu gagah perkasa di dunia.



Utusan Rencana 20140506
Tags: melayu
Subscribe

  • Akibat nafsu yang menguasai akal

    ISU kebocoran kertas Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini mendatangkan cemar yang bukan sedikit. Maruah dunia pendidikan tercalar.…

  • Padah dibuai hawa nafsu

    Hawa nafsu ialah istilah yang banyak digunakan dalam al-Quran dan sunnah bagi menggambarkan adanya musuh tegar dalam diri manusia yang mesti…

  • Bolehkah ‘Ahli Kayangan’ Tidak Berkata Benar?

    Takiyuddin telah kelirukan Dewan bertarikh 29 Julai 2021 sepatutnya berbunyi ‘Malaysia dikelirukan dan di’ceritakan yang tidak…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments