kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Sekolah pedalaman perlu perhatian

Sempena Hari Guru 2014, kami ingin menzahirkan rasa bangga menjadi guru yang ditugaskan di kawasan pedalaman. Bukan kerana elaun pedalaman yang diberikan kepada kami, tetapi kami dapat merasakan di hati nurani kami bahawa murid di kawasan pedalaman amat memerlukan belaian insan bernama guru. Sekolah yang jauh di pedalaman tidak menjejaskan semangat kami untuk menabur bakti kepada insan yang memerlukan.

Walau bagaimanapun, kami harapkan agar sedikit perhatian diberikan kepada guru pedalaman berkaitan tempat tinggal dan kemudahan asas yang diperlukan. Kami tidak minta berlebihan tetapi cukuplah sekiranya perkara asas dapat diberikan kepada kami di pedalaman.

Tempat tinggal kami yang bersesak-sesak di sebuah rumah sehingga enam orang dengan hanya satu bilik, rumah berdinding papan, tanpa bekalan air bersih, tanpa kemudahan tandas, di sinilah kami me­labuhkan badan setelah keletihan melayan kerenah murid sekolah. Demi keselesaan, kami berkongsi duit untuk mengupah orang membina tandas ala kadar.

Keadaan bilik darjah dengan bilangan murid bersesak-sesak di dalam satu kelas amat merimaskan. Sebelah pagi keadaannya masih terkawal, selepas rehat keadaan sudah berubah apabila murid berpeluh.

Proses pembelajaran tidak dapat berjalan seperti yang diharapkan dan ini menyebabkan prestasi sekolah menurun. Apabila prestasi menurun, guru jugalah yang dipersalahkan sepenuhnya. Tohmahan yang diberi, kononnya guru tidak mengajar dengan sempurna dan ala kadar sahaja.

Keadaan bangunan sekolah juga perlu diberikan perhatian segera. Kita tidak mahu kejadian bumbung runtuh menimpa murid sedang belajar terjadi. Perkara ini bukannya mustahil, sekiranya keadaan bangunan sekolah tidak diselenggara dengan kadar segera.

Bilik khas seperti pusat sumber sekolah, Kemahiran Hidup, mesyuarat, JQAF, kaunseling, sains dan rawatan juga tiada.

Bilik guru pula sekadar menampung beberapa orang guru sahaja. Guru baharu terpaksa menempel di kantin, setor dan sebagainya.

Ketiadaan padang permainan juga menyukarkan murid untuk berlatih dan bersukan. Guru tidak dapat melatih murid bermain untuk mengembangkan bakat dan menjayakan program 1Murid 1Sukan.

Walau bagaimanapun, sukan tahunan terpaksa juga kami adakan dengan beberapa alternatif. Namun, hati kecil kami terubat jua apabila Kementerian Pendidikan menyediakan bekalan eletrik solar hybrid.

Kekurangan yang ada bukannya alasan untuk kami tidak melaksanakan tanggungjawab, tetapi sekiranya kekurangan tersebut dapat di­atasi, kami akan lebih komited untuk melaksanakan amanah tersebut. SELAMAT HARI GURU!

Guru Malaysia, Pahang Darul Makmur Utusan/Forum/20140509

Tags: guru, sekolah
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments