kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tanggungjawab menjaga nilai murni profesion perguruan

HARI Guru yang disambut setiap 16 Mei ditunggu-tunggu bukan sahaja oleh guru, malah pelajar dan ibubapa. Anak-anak penulis sendiri sudah mengingatkan penulis agar membeli hadiah untuk diberikan kepada guru mereka.


Sungguh besar jasa guru dalam mendidik anak bangsa. Sebagai ahli akademik, penulis juga seorang guru. Semua pensyarah sama ada di institusi pengajian tinggi awam atau swasta juga guru.

Dalam dunia penuh mencabar hari ini, guru berdepan dengan pelbagai cubaan dan rintangan.

Terdapat komen sinis masyarakat yang mendakwa guru sekarang tidak seperti guru dulu-dulu. Benarkah guru dahulu lebih dihormati berbanding sekarang? Jika benar di mana salahnya?

Baru-baru ini heboh di laman-laman sosial mengenai satu laporan polis yang dibuat oleh seorang pelajar terhadap seorang ahli akademik atas tingkah laku tidak sopan. Malah, Utusan Malaysia dalam laporan pada 4 Januari lepas mendedahkan seorang bekas pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dihukum penjara sehari dan denda RM25,000 oleh mahkamah kerana bersalah menerima sogokan daripada dua pelajarnya sebagai dorongan menambah markah peperiksaan.

Kedua-dua laporan ini agak mengejutkan dan telah membawa satu persepsi negatif terhadap ahli akademik di negara kita.

Namun, sebagai seorang yang rasional, setiap berita perlu diselidiki kesahihan sumber dan laporannya terlebih dahulu. Adalah tidak adil untuk kita terus menghukum tanpa membuat penilaian secara terperinci dan sedalam-dalamnya. Mungkin ia benar dan mungkin juga sebaliknya.

Bagi penulis, kedua-dua berita yang dilaporkan ini harus dijadikan iktibar kepada diri penulis sendiri dan semua ahli akademik di seluruh negara yang kini dianggarkan lebih 30,000 orang.

Kenapa? Hal ini kerana martabat seseorang pensyarah adalah tinggi di sisi agama dan masyarakat. Dalam Islam, kedudukan seorang guru cukup tinggi. Allah berfirman: “Supaya Allah Taala meninggikan darjat orang yang beriman di antara kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dalam kalangan kamu) beberapa darjat." (Surah Al-Mujaadalah: Ayat 11).

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikat, penghuni langit serta bumi sehinggakan semut yang berada di dalam lubangnya dan ikan-ikan (di lautan) berselawat ke atas guru yang mengajar kebaikan kepada manusia." (Hadis Riwayat Tirmizi).

Sebagai seorang guru, ahli akademik perlu sentiasa menghargai kejayaan pelajarnya, sanggup berkorban dan melakukan yang terbaik untuk manfaat individu dan masyarakat. Ahli akademik wajar menjadi model untuk dicontohi oleh para pelajar. Sebagai seorang model, sudah pasti ahli akademik perlu melengkapkan diri dengan nilai-nilai yang baik.

Ahli akademik yang baik harus mempunyai moral yang baik seperti mempunyai integriti tinggi, sentiasa mengamalkan nilai-nilai murni, jujur, amanah, setia, sabar, bertanggungjawab, konsisten, berwibawa dan sebagainya.

Justeru, pensyarah yang baik ialah yang dilengkapi oleh sifat-sifat yang disebutkan di atas.

Bagaimanapun, tidak dapat dinafikan bahawa pensyarah juga seorang manusia yang mempunyai nafsu dan sebagainya.

Sebagai manusia, kita tidak terlepas untuk mempunyai kepentingan sendiri. Natijahnya, apabila kepentingan diri diletakkan mengatasi nilai-nilai murni, maka berlakulah perkara-perkara yang kurang enak.

Maka terbentuklah persepsi masyarakat terhadap pensyarah selepas kejadian seperti ini. Masyarakat akan memandang serong dan beranggapan bahawa semua pensyarah tidak boleh dipercayai lagi. Inilah yang ditakuti penulis.

Memang tidak adil jika masyarakat membuat penilaian negatif kepada pensyarah atau guru secara keseluruhan hanya berdasarkan satu dua kes. Namun inilah hakikat dunia yang penuh persepsi.

Masyarakat juga sering membandingkan kualiti pensyarah pada masa sekarang dengan zaman dahulu. Jika dahulu guru dihormati sebagai mudarris, mu’allim, mursyid dan murabbi, namun sekarang mungkin tidak lagi.

Namun bagi penulis, tugas dan tanggungjawab guru (pensyarah) dahulu dan sekarang ada yang sama dan ada yang telah berubah.

Tidak perlulah kita kembali kepada masa lalu untuk menjadi guru yang berkaliber. Apa yang penting adalah niat dan tindakan kita. Ini jugalah ingatan penulis kepada diri sendiri.

Penulis bertuah kerana di Universiti Uta-ra Malaysia (UUM), pensyarah-pensyarah dilatih mengamalkan nilai-nilai murni profesion. Latihan berterusan diberikan oleh Pusat Pengajaran dan Pembelajaran (UTLC) UUM, secara langsung membantu meningkatkan nilai dan rasa kebertanggungjawaban setiap pensyarah kepada agama, bangsa dan negara.

Justeru, sempena Hari Guru 2014, penulis menyeru kepada diri sendiri dan seterusnya rakan-rakan akademik agar sentiasa serius melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.

Insya-Allah, dengan tekad, niat dan keikhlasan dalam setiap perbuatan yang dilakukan, setiap ahli akademik tidak akan sekali-kali terlibat atau dikaitkan dengan isu tingkahlaku yang tidak baik. Jika ini dilakukan, profesion ini akan terus dihormati kawan, lawan dan masyarakat.

RAM AL JAFFRI SAAD ialah Pensyarah Kanan Perakaunan Islam, Pusat Pengajian Perakaunan (SOA), Universiti Utara Malaysia. Utusan/Rencana/20140512

Tags: guru, perguruan
Subscribe

  • Guru BDR

    Terpandang akan perkongsian sekumpulan bekas pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian 5 tahun di IPT jurusan pendidikan perguruan.…

  • Hari Guru: Kenangan mengajar pelajar dewasa

    Sama seperti belajar, mengajar adalah merupakan salah satu kerja dan usaha keras bahkan mungkin lebih sukar. Walaupun mengajar anak kecil…

  • Tidak mudah mengajar pelajar dewasa

    Mengajar pelajar dewasa boleh menjadi sangat bermanfaat, tetapi juga sangat mencabar. Kita tidak boleh lupa bahawa kita berurusan dengan…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments