kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Membudayakan pelbagai ilmu ke arah menjadi negara maju

KEMAJUAN dunia adalah hasil daripada penguasaan ilmu. Maka pada hari ini manusia berusaha mencari ilmu di merata tempat tanpa batasan geografi. Ini jelas menunjukkan budaya ilmu adalah budaya manusia sejagat yang mampu membawa kepada ke­sejahteraan hidup.


Globalisasi bukan sahaja tertumpu pada soal perhubungan dan komunikasi. Malah meliputi aspek-aspek lain berkaitan ilmu seperti politik, sosiobudaya, ekonomi, dan pendidikan. Ia juga meliputi cara berfikir, bertindak dan pelbagai kegiatan yang dilakukan. Budaya ilmu akan mengarah kepada masyarakat yang maju dalam segala bidang.

Masyarakat di negara ini sedang menuju ke arah mempraktikkan budaya ilmu dalam setiap aktiviti kehidupan mereka bagi me­nu­ju ke arah negara maju. Ilmu bukan sahaja dapat diperoleh melalui pendidikan malah melalui pembacaan, perbincangan dan melayari Internet. Ilmu juga berkembang melalui pengalaman yang menjadi pengajaran dalam diri dan juga orang lain.

Cabaran semasa pada masa kini adalah kesan globalisasi, masalah sosial dan kecelaruan budaya. Globalisasi merujuk kepada proses penyingkiran batasan dan sekatan kerajaan mengenai pergerakan antara negara supaya mewujudkan satu ekonomi dunia yang terbuka dan tanpa sempadan. Hanya dengan ilmu, ketiga-tiga permasalahan ini dapat diatasi.

Oleh itu, pendidik di sekolah rendah dan menengah pada masa kini cuba memastikan setiap murid menguasai ilmu dan kemahiran dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, selain digalakkan mempelajari bahasa tambahan. Kelemahan penguasaan kemahiran berbahasa Inggeris dalam kala­ngan siswazah adalah satu daripada lima isu yang sering dihadapi majikan di Malaysia sejak 2006 bagi menghadapi persaingan globalisasi.

Seterusnya, globalisasi juga membawa perubahan besar terhadap penerokaan ilmu dalam bentuk dunia baharu. Manusia sekarang berhadapan dengan dunia yang berbeza daripada apa yang terdapat dahulu. Nilai dan etika turut berubah. Hanya dengan ilmu manusia dapat memahami segala perubahan ini.

Fenomena pada masa kini manusia menghadapi krisis identiti, kecelaruan budaya, tamak untuk menjadi cepat kaya, sanggup membunuh, mengikut fahaman agama yang salah, mudah terjebak dengan pelbagai jenayah dan akhirnya menjadikan masyarakat berpecah-belah.

Kalangan yang tidak berilmu mudah terpengaruh dengan ajaran sesat yang boleh memesongkan akidah dan fahaman mereka. Ilmu pengetahuan tentang Islam dapat membetulkan pemesongan tersebut.

Tokoh ulama Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi menjelaskan hanya dengan kekuatan dan kefahaman ilmu umat Islam dapat mena­ngani cabaran dan tentangan zaman. Me­nurutnya, terdapat fahaman menolak sunah dan mendustakan kebenaran. Perkara-perkara tersebut merupakan cabaran yang harus kita tentang serta tangani.

Katanya, kini zaman semakin maju ke depan meninggalkan hari-hari berlalu, sudah sampai masanya untuk umat Islam mengorak langkah ke arah kemajuan menentangnya.

Walau bagaimanapun, ilmu tidak dapat membentuk manusia dengan nilai kemanusiaan. Hanya keimanan dapat mendidik manusia berperikemanusiaan. Sebagai contoh nilai kemanusiaan yang unggul menjaga akhlak dan kehormatan diri seperti tidak terlibat dengan penyalahgunaan dadah, zina, judi, menipu, khianat, zalim dan sebagainya.

Justeru, ilmu amat penting dalam kehidupan manusia. Ilmu yang merangkumi ilmu adab, akhlak, sahsiah dan siasah sehinggalah ilmu yang berasaskan akal yang lain, semua­nya penting dalam pembinaan diri, negara dan tamadun bangsa. Ilmu tanpa agama, se­perti kapal terumbang-ambing.

Tokoh Islam, Ibnu Khaldun membicarakan bidang ilmu itu pada dua fasal. Pertama ilmu kalam iaitu sejarah pertumbuhan ilmu, masalah yang berkaitan dengan ilmu, keimanan Islam dan sifat-sifat Allah. Fasal kedua, perbahasannya tentang teologi yang berkaitan kitab tauhid.

Begitulah budaya ilmu tumbuh dan berkembang sekitar 732 hingga 751 Hijrah iaitu 1332 hingga 1350 Masihi semasa hayat Ibnu Khaldun. Pelbagai bidang ilmu sudah berkembang pada zaman itu dan sebe­lumnya antaranya ilmu berkaitan matematik, bahasa, demografi, evolusi sosial, falak, falsafah, fizik, hadis, kalam, kedoktoran, kimia, kehidupan manusia dan masyarakat, pendidikan, ilmu bintang, politik, retorik, sejarah, sosial, tasawuf, tenun, ukur, urai tubuh, usul fikah dan lain-lain.

Sebagai contoh, berpolitik juga mestilah berilmu, tanpa ilmu, politik yang diperjuangkan tidak kekal lama. Pada asasnya politik mestilah untuk membangunkan kehidupan rakyat dan pengundi yang memilih pemimpin mereka. Justeru, semua bidang seperti pendidikan, ekonomi, politik, sastera, agama dan budaya mestilah bertunjangkan ilmu dan dibangunkan melalui akal budi manusia.

Melalui pengalaman dan pemerhatian tokoh-tokoh politik Barat menyatakan se­perti kata-kata Carrol M. Frederick: Buka mata kepala dan mata hati kita dalam menghadapi politik ekonomi bagi mereka yang menghalalkan segala cara bagi mencapai tujuannya.

Sementara Ronald Reagan berkata; Saya pernah berkata, politik adalah profesion kedua tertua di dunia, dan saya baru tahu bahawa ia juga hampir sama buruknya de­ngan yang pertama. Fikirkan yang pertama?

Pewujudan kesedaran sangat penting iaitu apa juga bidang yang kita perjuangkan mestilah berlaku transformasi iaitu berteraskan dan berlandaskan ilmu yang dapat membawa kepada kebaikan diri sendiri dan ummah. Masyarakat yang berilmu tidak mudah dipesongkan pegangan agamanya, tidak mudah terjebak dengan gejala sosial, kecelaruan budaya dan pelbagai jenayah.   DR. AMINUDIN MANSOR ialah pengamal media, berkelulusan PhD Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Utusan/Rencana/20140527

Tags: budaya, ilmu
Subscribe

  • hasil hebat komunikasi

    Bagi pendidik, mereka seharusnya mengetahui nilai komunikasi yang hebat: Mereka harus berkomunikasi secara berkala dengan pelajar untuk…

  • Berkomunikasilah dengan baik

    Apabila kita menyampaikan sesuatu maklumat atau menerima arahan, sering dimaklumkan untuk kita berkata ‘ya, baiklah atau akan di…

  • Bagaimana pemimpin terbaik perlu berkomunikasi?

    Peranan seorang pemimpin telah berkembang sejak sedekad yang lalu. Pemimpin biasanya melibatkan ‘penyokong’ mereka untuk melakukan…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments