kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Antara manifesto Rais dan Jokowi

SEHARI setelah Penasihat Kerajaan dalam Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan, Tan Sri Dr. Rais Yatim menyampaikan ucaptama berjudul "Pengukuhan Budaya dan Identiti Nusantara" dalam seminar di Universitas Andalas, Padang baru-baru ini tersiar pula satu rencana oleh seorang calon Presiden Republik Indonesia, Joko Widodo (lebih terkenal dengan panggilan Jokowi) dalam harian Kompas yang berjudul Revolusi Mental.

Karangan Jokowi itu boleh dianggap sebagai satu manifesto politik dalam usahanya berkempen merebut jawatan presiden negara itu dalam pilihan raya presiden Julai depan. Manakala ucaptama Rais dapat pula dilihat sebagai manifesto kebudayaan dalam usahanya memperkasa identiti Nusantara berdasarkan semangat serumpun umat Melayu-Islam di gugusan kepulauan Melayu.


DARI KIRI: Rais Yatim, Joko Widodo

Barangkali satu kebetulan, tetapi sema­ngat dan kandungan ucaptama Rais di kampus Universiti Andalas dan karangan Jokowi dalam harian Kompas itu mempunyai beberapa persamaan yang menarik. Jika hendak diungkapkan secara puitis dan berkias, inti pati pesanan kedua-dua tokoh ini adalah kembalilah ke akar untuk memperkasa akal demi kegemilangan Nusantara.

Mereka mengingatkan supaya bangsa Indonesia dan pelbagai suku masyarakat Nusantara jangan terlalu terpedaya dan membiarkan diri hanyut dalam arus globalisasi. Sebaliknya globalisasi wajiblah ditapis dan untuk itu nilai-nilai unggul dan luhur yang terkandung dalam budaya masyarakat Nusantara itu wajiblah digali dan dipugar kembali.

Lenggang-lenggok bahasa beserta pantun dan pepatah petitih yang digunakan oleh Rais dalam ucapannya mengingatkan kita kepada cara tokoh-tokoh Minangkabau berpidato. Manakala ungkapan "Revolusi Mental" yang menjadi judul karangan Jokowi mengingatkan kita kepada gerakan revolusi mental yang diketuai oleh Allahyarham Tan Sri Senu Abdul Rahman di peringkat awal pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di Malaysia kira-kira 45 tahun lalu.

Ertinya, tanpa disedari dan tanpa dirancang berlaku proses pinjam meminjam atau saling bertukar gaya berpidato dan penggunaan istilah serta pertukaran pengalaman negara masing-masing antara kedua orang tokoh ini.

Semua itu dapat dianggap atau ditafsirkan sebagai terdapatnya persamaan atau cara berfikir dan persamaan keprihatinan antara mereka terutama mengenai hal eh­wal yang berhubung kait dengan jati diri dan keperibadian bangsa.

Visi Jokowi dapat dilihat lebih jelas me­lalui petikan perenggan berikut dari kara­ngannya berbunyi: Dalam pembangunan bangsa, saat ini kita cenderung menerapkan prinsip-prinsip fahaman liberalisme yang jelas tidak sesuai dan kontradik de­ngan nilai budaya, dan karakter bangsa Indonesia. Sudah saatnya Indonesia melakukan tindakan korektif dengan mencanangkan revolusi mental, menciptakan paradigma, budaya politik dan pendekatan nation building baru yang lebih manusiawi, sesuai dengan budaya Nusantara, bersahaja, dan berke­sinambungan.

Jokowi mengakui gagasan revolusi mental yang dicanang itu diilhamkan oleh konsep Trisakti ciptaan Presiden Sukarno lebih 50 tahun lalu. Dalam pidato pentingnya pada 1963, Sukarno memperkenalkan konsep Trisakti sebagai pedoman utama membangun negara bangsa Indonesia.

Konsep Trisakti membayangkan kewujudan Indonesia yang hendak dibangun itu dari tiga dimensi: (a) Indonesia yang berdaulat dari segi politik, (b) Indonesia yang mandiri secara ekonomi dan (c) Indonesia yang berkeperibadian secara sosial-budaya.

Khusus mengenai dimensi ketiga (dia menggunakan istilah 'pillar' yang bererti 'tiang' atau 'tonggak'), Jokowi berkata: Pillar ketiga Trisakti ialah membangun keperibadian sosial dan budaya Indonesia. Sifat keIndonesiaan semakin pudar kerana derasnya arus globalisasi. Indonesia tidak boleh membiarkan bangsanya larut dengan arus budaya yang belum tentu sesuai de­ngan nilai-nilai luhur bangsa kita.

Rais berucap panjang lebar tentang krisis jati diri yang berlaku di Nusantara kini terutama di kalangan generasi muda. Kecen­derungan meniru Barat secara membuta tuli, semakin menjadi-jadi. Hampir setiap aspek kehidupan Barat sekarang hendak ditiru termasuk menu makanan, selera seni, tata pergaulan sosial serta cara berpakaian.

Secara tidak langsung Rais menegur (menyindir?) kecenderungan sesetengah pihak mengunakan nama-nama Barat sebagai nama peribadi yang tidak mempu­nyai ciri-ciri tempatan sama sekali. Memang di Minangkabau kini terdapat ramai yang menggunakan nama Barat.

Hal ini semakin jelas kepada orang luar yang melihat poster dan sepanduk yang mempromosikan calon-calon dalam pilihan raya legislatif bulan lalu. Terdapat dalam kalangan calon tersebut yang menggunakan nama Barat seratus peratus.

Fenomena tersebut kini semakin me­runsingkan, malah menakutkan, dengan semakin agresifnya gerakan untuk mengkristiankan umat Melayu Nusantara yang sekian lama menganut agama Islam. Malah di Minangkabau sendiri yang terkenal sebagai salah satu kubu utama Islam di Nusantara, gerakan "Kristianisasi" itu sudah semakin berani , malah boleh dikatakan bersikap "angkuh" dengan pelbagai sumber ekonomi dan jaringan antarabangsa yang mereka punyai.

Bila Rais menyebut "pengkristianan dilaporkan berlaku dengan tempoh yang lebih tersusun dan terancang", tentu itu mengingatkan kita terhadap fenomena yang sama di Malaysia, walau pun berlangsung secara berselindung.

Pelbagai pandangan dan cabaran yang dilontarkan oleh Rais itu, kemudian dihuraikan lebih lanjut oleh penulis-penulis kertas kerja dari Ma­laysia dan Indonesia, termasuk Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Datuk Dr. Awang Sariyan dan Ketua Satu Gapena, Profesor Datuk Abdul Latif Bakar.

Turut membentangkan kertas kerja ialah seorang ahli sosiologi Indonesia yang terkenal Dr. Mochtar Naim yang secara khusus menyebut nama Allahyarham Tun Abdul Razak dan Tun Dr. Mahathir Mohamad atas ketegasan dan jasa mereka berdua 'memberi peluang besar kepada bumiputera Melayu untuk berkiprah meng­angkat diri dari keterbelakangan'. Beliau menyeru pemerintah Indonesia agar mencontohi Tun Razak dan Tun Mahathir yang mendahulukan kepentingan pribumi dalam mengejar segala ketertinggalannya.

Manakala Awang dalam kertas kerjanya bertajuk Pembangunan berbasis budaya dalam konteks kesinambungan perjuangan Melayu menimbulkan isu "kontrak sosial" yang menjadi asas kerjasama antara kaum di Tanah Melayu pada tahun-tahun menjelang Tanah Melayu/Malaysia mencapai kemerdekaan dahulu. Katanya: Kontrak sosial yang menjadi asas pembinaan negara ini dahulu, sekarang kian luntur dan malah dicabar oleh kalangan tertentu.

Sehubungan itu Awang berkeluh kesah lagi (atau mungkin meratap?) kerana citra kebudayaan Melayu kian kabur dalam Ins­titusi Kerajaan.

Yang ironis di sinilah ialah sementara orang luar (seperti Dr. Mochtar Naim) memuji usaha Tun Abdul Razak dan Tun Mahathir mengibarkan bendera Melayu, dalam negeri sendiri kesedaran dan inisiatif kedua-dua bekas Perdana Menteri Malaysia ini kelihatan seakan-akan tidak mempu­nyai kesinambungan lagi sejak akhir-akhir ini atau kian kabur, menurut istilah Awang.

Pembentang kertas kerja lain ialah Profesor Suwardi dari Riau, Profesor Nurhayati Rahman dari Makasar dan Profesor Bambang Wibawarta dari Universitas Indonesia, Jakarta. Saya sendiri turut membentangkan kertas yang berjudul Memugar Kembali Warisan Yang Pudar.

Seminar ini dianjurkan oleh Yayasan Ikatan Rakyat -Malaysia-Indonesia (YIRMI) dengan kerjasama Fakultas Sosio Budaya, Universitas Andalas sebagai salah satu ke­giatan YIRMI untuk menggelorakan persaudaraan Nusantara dan memupuk semangat serumpun dalam kalangan umat Melayu-Islam di Asia Tenggara ini. Sebelum ini YIRMI di bawah pimpinan Rais dan sokongan Yayasan Albukhary dan Yayasan Warisan Negara menganjurkan pertemuan dalam kalangan pengamal media massa di kedua negara.

Tetapi saya menganggap seminar YIRMI dengan kerjasama Universitas Andalas ini mempunyai signifikan atau keistimewaan tersendiri kerana pada hujung minggu yang sama, keprihatinan budaya yang disuarakan oleh Rais disuarakan pula oleh seorang tokoh politik dan calon presiden yang semakin masyhur di Indonesia, Jokowi.

Dan saya rumuskan ini sebagai gabu­ngan manifesto politik Joko Widodo dan manifesto kebudayaan Rais. Dapatkah ini dianggap sebagai tiupan angin segar di cakerawala politik dan kebudayaan Nusantara? Mudah-mudahan.

SENATOR Datuk Dr. Firdaus Abdullah ialah bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka dan Guru Besar Tamu (Profesor Pelawat) di Fakultas Hukum, Universitas Andalas, Padang. Utusan/Rencana/20140527

Tags: manifesto
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments