kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tepati pembelajaran abad ke-21

Tumpuan kandungan akhbar pendidikan Utusan Malaysia, Tutor yang menekankan kepada soalan latih tubi membantu para pelajar menguasai pembelajaran dengan lebih baik selain mengandungi pelbagai bentuk bahan mengajar terbaik untuk guru yang menepati kaedah Kemahiran Abad Ke-21.

Pakar motivasi dan juga bekas Pensyarah Cemerlang Gred Khas JUSA B, Dr. Ismail Zain berkata, bentuk pembelajaran seperti latihan latih tubi masih relevan dan terbukti berkesan meningkatkan penguasaan pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran berdasarkan kajian pendidikan yang dijalankan sebelum ini.

"Ramai menganggap konsep latih tubi ini cara lama dan agak biasa namun berdasarkan kajian yang dilakukan menunjukkan konsep latihan latih tubi memenuhi kemahiran pembelajaran kerana menghasilkan kemahiran dengan melakukan latihan yang berulang-ulang. Malah, latih tubi adalah gabungan konsep konvensional 3M iaitu membaca, menulis, mengira.

"Konsep belajar latih tubi ini juga membantu pelajar menguasai bahan-bahan melalui self paced dan self directed atau pembelajaran terarah kendiri yang merupakan salah satu ciri-ciri pembelajaran bestari," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Beliau yang bertindak sebagai fasilitator Seminar Motivasi dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi anjuran Utusan Malaysia berkata, kandungan Tutor memenuhi keperluan psikologi pelajar dan memenuhi fitur atau ciri-ciri kaedah strategi pembelajaran abad ke-21.

"Dalam konteks ini, guru harus kreatif untuk mempelbagaikan teknik pengajaran mereka dalam bilik darjah seperti menggunakan flip classroom atau ujian pra bagi menilai penguasaan pelajar terhadap peringkat pembelajaran mereka," katanya.

Tambahnya, inisiatif Tutor menyediakan jawapan kepada soalan latih tubi yang disediakan juga dianggap sebagai motivasi kepada pelajar untuk memulakan usaha menjawab soalan yang terdapat pada bahan pendidikan itu namun pelajar harus mendisiplinkan diri mereka untuk menjadikan amalan tersebut sebagai rutin pembelajaran.

"Ini kerana, kalau bahan soalan itu tidak disediakan jawapan, pelajar akan malas menggunakannya kerana pada mereka, tiada unsur-unsur ganjaran kepada usaha yang diambil selepas menjawab soalan tersebut.

"Mengikut kajian juga, bentuk bahan pembelajaran latih tubi sesuai untuk beginning learner atau pelajar yang baharu mempelajari sesuatu topik pelajaran, termasuk kepada pelajar yang menghadapi masalah menguasai sesuatu pelajaran, dan bagi mengatasi masalah itu, pelajar perlu banyak buat latihan untuk menguasai topik pelajaran tertentu," ujarnya.

Menurut beliau, kajian juga menunjukkan terdapat peratusan pelajar dalam sesuatu bilik darjah yang memerlukan pengkhususan tertentu dalam mata pelajaran iaitu perlu membuat latihan soalan latih tubi berulang kali.

Pada masa yang sama, ujarnya, Tutor juga mengandungi ciri pembelajaran kendiri yang memupuk inisiatif pelajar untuk membaiki pencapaian pembelajaran mereka dengan mencuba soalan latih tubi yang diberi sekali gus membentuk self improvement dalam diri pelajar.

"Konsep ini termasuk dalam strategi pembelajaran secara langsung iaitu dalam bilik darjah dan tidak secara langsung iaitu memerlukan pelajar membuat latihan di rumah, dan hanya menjadikan guru sebagai rujukan jika mereka mengalami masalah untuk memahami sesuati topik atau soalan.

"Cara ini mendidik pelajar menjadi berdikari, kreatif dalam membaiki kualiti pembelajaran dan pemahaman mereka terhadap sesuatu mata pelajaran. Secara amnya, ia memenuhi konsep pembelajaran abad ke-21 yang diharap-harapkan ketika ini," katanya. Utusan/Pendidikan/20140623

Tags: learning
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments