kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Guru tidak rasa terbeban jika berprinsip

SENTIASA berpegang kepada prinsip melakukan kerja dengan ikhlas dan melebihi kemampuan perlu diamalkan oleh setiap guru demi mendidik anak bangsa dalam mendepani suasana dan persekitaran mencabar ketika ini, kata Tokoh Guru Kebangsaan 2012, Mohd. Azman Abdul Rashid.

Menurut bekas Guru Besar Sekolah Kebangsaan Teluk Pulai, Klang itu, beliau cuba melakukan yang terbaik biarpun tugasan diberikan di luar bidang kerjaya hakiki sebagai pendidik.

Jelas beliau, sekiranya nilai-nilai tersebut ada dalam diri setiap guru, beliau yang sudah bersara kira-kira tujuh tahun lalu itu percaya golongan pendidik tidak lagi akan rasa terbeban dengan kerjaya berkenaan.

“Sebagai seorang pekerja atau pendidik yang baik, mereka akan terima kerja itu sebagai peluang untuk mendapat ilmu dan meningkatkan prestasi.

“Jika mereka bersikap sedemikian, mereka akan bersedia untuk memberi lebih masa untuk kerjaya bukan sekadar kerja ikut masa sekali gus mereka tidak akan anggap kerja itu sebagai satu beban," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Mohd. Azman pernah memberi sumbangan dalam aktiviti sukan seperti menjawat jawatan Pengurus Pasukan Sepak Takraw Malaysia dan terlibat dengan aktiviti kebudayaan dalam Festival Kanak-Kanak Sedunia di peringkat antarabangsa.

Beliau berkata, sumbangan guru kepada organisasi amat penting kerana perkara itu mampu membentuk jati diri mereka termasuk mengasah keperibadian anak bangsa.

Jelas beliau, pelajar juga perlu diberi ruang dan peluang untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti di luar pembelajaran kerana perkara itu boleh membantu dalam memajukan diri mereka dan guru itu sendiri.



Utusan/Pendidikan/20140630
Tags: guru, prinsip
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments