?

Log in

No account? Create an account

Jumpa siapa jika sakit mental?

Isu kesihatan mental maupun kecelaruan mental kini dikatakan semakin serius di negara Malaysia kita.

Kesihatan mental yang kerap melanda pesakit Malaysia adalah Neurosis (yang termasuk kemurungan dan kebimbangan), Psikosis (yang termasuk skizofrenia dan kecelaruan bipolar) dan kecelaruan personaliti.

Kecelaruan mental yang dimaksudkan pula adalah yang bertentangan dengan kebiasaan; tingkah laku bertentangan dengan nilai masyarakat; persepsi dan interpretasi realiti: salah adaptasi; kecelaruan peribadi dan tingkah laku berbahaya.

Kesejahteraan mental boleh memberikan kesan terhadap kesihatan fizikal.

Mereka yang dipercayai diserang kesihatan dan kecelaruan mental dinasihatkan berjumpa dengan:

i)  Ahli psikiatri yang merupakan seorang doktor perubatan. Ahli psikiatri biasanya mendapat ijazah sarjana muda empat tahun dalam bidang kajihayat atau psikologi.

ii) Ahli psikologi bukanlah seorang doktor perubatan. Ahli psikologi biasanya mempunyai ijazah sarjana dalam bidang psikologi atau sosial.

iii) Kaunselor atau Ahli Terapi  sering bermaksud perkara yang sama.

Kaunselor / ahli terapi adalah pengamal yang memperoleh ijazah sarjana muda 4 tahun dan ijazah sarjana dalam psikologi atau kaunseling.

Ahli psikiatri, ahli psikologi dan kaunselor adalah semua pengamal kesihatan mental profesional tetapi perbezaan utama terletak pada perolehan atau kelulusan pendidikan dan latihan yang telah mereka jalani untuk memperoleh kelayakan mereka.

Dengan itu, berikut adalah beberapa perkara yang perlu anda tahu untuk dan jika anda memerlukan dan mencari perkhidmatan kaunseling:

1. Pastikan kelayakan dan latihan mereka. Anda ingin meletakkan kepercayaan anda kepada ahli profesional yang telah memperoleh pengetahuan, kemahiran dan pengalaman mereka dari institusi yang sah dan bereputasi.

2. Pastikan mereka berdaftar dengan mana-mana badan pentadbir seperti Lembaga Kaunselor Malaysia yang mengeluarkan lesen untuk kaunselor. Ambil perhatian bahawa pada masa ini tiada undang-undang berkanun rasmi amalan psikologi di Malaysia, jadi ahli psikologi profesional adalah tidak dikawal.

3. Pengamal yang berwibawa biasanya berafiliasi dengan organisasi profesional yang bereputasi dan diakreditasi kepada masyarakat profesional masing-masing.

Seperti mana-mana profesion lain , sesetengah ahli terapi bukanlah mereka yang mampu dan terbaik dalam bidang maupun dengn apa yang mereka lakukan atau mereka sendiri tidak menyukai dengan pekerjaan mereka, yang mencerminkan bagaimana mereka akan berada bersama pelanggan.

Sekiranya ada tanda-tanda yang tidak profesional seperti yang biasa terdengar, maka elok sahaja anda tidak menggunakan perkhidmatan mereka.

Mereka yang tidak profesional biasanya adalah mereka:

i) yang tidak jujur, telus dan ikhlas serta tidak boleh dipercayai

ii) yang kerap dan sering bercakap mengenai diri mereka sendiri ketika sesi kaunseling  berlangsung

iii) mereka tidak menghormati, dan tidak menumpukan dan memberi perhatian ketika sesi berlangsung; sering tidak membenarkan anda meluahkan masalah anda atau sering membatalkan sesi perjumpaan dengan anda

iv) yang mengkritik dan menjatuhkan air muka anda

v) mereka tidak mengambil perhatian serius atau malah meremehkan perbincangan

Sekiranya seorang ahli terapi melakukan sesuatu yang tidak sesuai seperti gangguan seksual, bukan sahaja anda perlu meninggalkan anda perjumpaaan dengan serta-merta, anda mungkin mempertimbangkan memfailkan aduan dengan lembaga pelesenan yang berkaitan.

Jika anda mendapati anda mengalami masalah mencari ahli terapi, pertimbangkan organisasi lain untuk mengambil seorang ahli terapi atau kaunselor yang dicadangkan oleh pegawai perubatan anda.

Apabila memilih untuk mendapatkan khidmat ahli psikiatri, ahli psikologi, atau kaunselor / ahli terapi, pastikan anda tahu dengan siapa anda perlu mendapatkan khidmat.

Adakah anda memerlukan ubat? Jika ya, anda perlu melihat pakar psikiatri? Adakah anda perlu melakukan ujian? Anda perlu melihat ahli psikologi. Adakah anda berminat dengan terapi? Seorang kaunselor / ahli terapi atau ahli psikologi boleh memberikan perkhidmatan itu.

Perlu diingat bahawa lebih banyak pengamal pendidikan dan lebih banyak liabiliti yang mereka miliki, semakin mahal lah perkhidmatan mereka.

Semak laman web agensi pelesenan negeri anda untuk mengetahui sama ada seorang pengamal yang anda sedang mempertimbangkan memiliki lesen dan jika sesiapa telah memfailkan aduan terhadap pengamal itu.

Pengamal terbaik adalah seseorang yang mempunyai lesen di negara anda, tidak mempunyai sebarang aduan terhadap mereka, dan mempunyai reputasi yang baik dalam komuniti anda.

Jangan takut untuk bertanya, seperti yang anda lakukan untuk mendapatkan perkhidmatan  doktor keluarga atau doktor gigi. Yang terbaik adalah, merujuk dari mereka yang anda tahu yang telah dan pernah menggunakan perkhidmatan pengamal itu.

Pakar Terapi Kuala Lumpur

Azizi Ahmad Utusan Malaysia Forum 30 Oktober 2018

Psychopathy is traditionally a personality disorder characterized by persistent antisocial behaviour, impaired empathy and remorse, and bold, disinhibited, and egotistical traits. It is sometimes considered synonymous with sociopath.

Psychopaths are real people. They work with you, and for you, and could easily be your head of department or your superior.

"One of the problems with psychopaths is they are terribly vengeful people," said David Gillespie author of ‘Taming Toxic People: The science of identifying and dealing with psychopaths at work and at home'.


So how can you spot a psychopath in a work environment or at your office?

The first being unpredictability. They will tell you to do a job or things a certain way, then openly shaming you or twisting their words against you.

You maybe in a state of being ‘gaslighting or manipulated’, to the point that you start thinking something is wrong with you or you are getting things wrong.

They will perpetually cause a state of confusion and anxiety, and it makes work hell.

Secondly, they’ll probably be the nicest person you had ever met, but after knowing them for just weeks or months, they are prone to sudden changes in personality

Should they head a department meeting with one person they might be lovely and charming, and then in a meeting alone with you, they're tormenting you.

Thirdly, psychopath has total lack of empathy. How they treat you could be described as workplace bullying; only it differs in frequency and approach.

A psychopath will do it two or three times a week or relentless bullying.

Remembering what empathy is, which is the ability to understand and share someone else's feelings, they have none of that.

We have empathy that stops us from hurting each other, but to a psychopath, hurting you is like kicking the chair, it doesn't matter.

As far as what they're concerned, they're just doing what needs to be done.

Fourthly, they lie constantly as for them, the truth is irrelevant. Honestly is irrelevant. They’ll say whatever needs to be said at that moment in time to achieve what they want.

Many would better off quit for a new job or new place, however it's not always possible for people to just up and quit, or at the very least it could take time.

To balance-up with them is to manage the relationship. Maybe you can:

Give them what they want. Just obey and no questions asked, no matter how stupid it is, as long as it's legal, do it. This maybe for the ‘soft and weak’.

Compliment or flatter them (though you will not like it), Make them believe they are the best person in the world. They will definitely believe everything. This is the key thing.

Make sure you confirm any work or task given in writing. Not an emotional response, no sarcasm, just a clarification of the task that has been asked of you.

Make sure you jot down or take notes when you talk to them, write down exactly what happened.

Keep your circle of friends together so that everyone knows what’s going on. You have to understand that it is a part a nonstop chain of events.

They these are stress able enough for everyone, it is just purely a coping mechanisms to be used in the short-term, while you assess other options.

You're not going to get rid of [the psychopath] while working in the same place. These are just to get you through, unless you are ready for a ‘grand battle’. Cheers!



K.K Kuala Lumpur


Azizi Ahmad New Straits Times Letters 29 October 2018

Guru senior, fahami dan hormatilah kami

Seperti biasa pada hari Khamis petang saya akan ke pasar malam Jalan Kuching yang terletak lebih kurang 1Km sahaja dari tempat tinggal saya bersama isteri.

Isteri saya sering berpuasa sunat pada hari Isnin dan Khamis tetapi hari Isnin tiada pasar malam di persekitaran tempat tinggal saya cuma pada hari Khamis yang ada pasar malam.

Tujuannya adalah untuk membeli jaudah berbuka puasa pada hari tersebut, tak kira hujan atau panas kerana hari tersebut isteri saya tidak akan memasak untuk makan malam. Kata orang biarlah dia rihat sehari dalam seminggu  dari memasak.

Lagi pun in syaa Allah pahala puasa akan dapat kepada saya juga, kata orang-orang tua. Benar atau tidak wallahualam lah.

Suasana di pasar malam Jalan Kuching memang sesak dengan kenderaan dan orang ramai terutama ketika kerja pembinaan jalan masih lagi berjalan sejak 2 tahun lalu. Entah bila nak siap tak tahu lah, tunggu sajalah rungut mereka yang sering ke situ.

Dalam kesesakan ke pasar malam, tiba-tiba saya terlihat satu pasangan suami isteri tersenyum dihadapan saya.

“Assalamualaikum, apa khabar Encik” Masih ingat kami lagi?” sapa pasangan tersebut.

“Alhamdulillah, ingat, ingat kata saya. Dah nak balik ke?” tanya saya pada pasangan tersebut.

“Sekejap lagi, ada satu dua barang yang belum kami beli” sambil kami beredar ketepi bagi membolehkan orang ramai lalu lalang.

Kemudian si isteri berkata pada suaminya, “Abang, abang pergi beli barang yang belum dibeli, saya ada hal nak berborak dengan Encik sekejap”.

“Okay, tunggu sini ya,” kata si suami dan terus beredar untuk membeli barangan yang belum dibeli. Sementara isteri saya sudah pun entah kemana. Biarlah sahaja kerana dia tentu tahu nak beli apa untuk berbuka puasa.

Sebenarnya, pasangan ini adalah merupakan bekas pelajar saya semasa mereka mengikuti program KPLI dulu.

Dan saya masih berhubung dengan mereka walaupun melalui Facebook sahaja tapi hari ini baru berkesempatan bertemu bersemuka. Biarlah saya rahsiakan nama mereka (untuk tujuan penulisan ini).


Tanpa melengahkan masa, si isteri memulakan perbualan dengan saya.

“Encik, kalau saya minta pandangan dan bercerita dengan Encik boleh tak?” kata pasangan isteri tersebut.

“Eh, tentulah boleh, nampak serius ni” kata saya sambil tersenyum.

“Okay, saya masih ingat bila kita berbincang dalam kuliah dulu mengenai guru senior dan guru novis. Encik ada menceritakan pengalaman Encik sendiri sebagai guru muda dan sebagai guru senior. Saya rasa memang benar apa yang Encik kongsi pengalaman tersebut kerana ianya berlaku kepada saya juga.” katanya lagi.

Saya mengerut kening saya, sambil meminta beliau meneruskan hasrat beliau.

“Guru senior di sekolah saya sentiasa cuba untuk mengelat (mengelak) dari membuat kerja yang sepatutnya dan pentadbir pula sentiasa menekan kami guru novis (muda) disebabkan ramai guru senior memberi alasan sakit dan tidak sihat”, cerita beliau lagi.

“Dan pentadbir sekolah pula sering dan asyik sahaja menyerah tugas dan tanggungjawab kepada guru muda kerana dikatakan kami masih muda, baru dan bertenaga serta untuk memberi peluang menimba pengalaman, “ katanya lagi.

Saya pernah berkongsi pengalaman ini dengan bekas pelajar saya tentang alasan yang sering diberikan oleh guru senior iaitu ‘tiba masa untuk menyerahkan tanggungjawab kerana guru senior akan sering berkata mereka sudah tak larat, penat, jenuh kerana sudah lama membuat kerja rutin atau kebiasaan yang diarahkan oleh pihak sekolah.’ dan nampaknya putaran kisah berkisar semula.

“Kami sebagai guru muda tidak terbela oleh mana-mana pihak samada dari pihak Pejabat Pendidikan Daerah mahupun pentadbir sendiri.” tambah beliau lagi.

Cuma saya tidak bersetuju dengan beliau apabila beliau merungut mengenai gaji guru senior.

Katanya, boleh dikatakan pentadbir sentiasa memberi muka pada guru senior yang kebanyakannya bergaji besar dan berpangkat tinggi tetapi bebanan kerja yang diberikan sangatlah sedikit jika dibandingkan dengan gaji yang guru muda perolehi.

Tentulah gaji guru senior nampak lebih besar dan tinggi kerana guru senior pun sudah berusia dan hampir tamat tempoh perkhidmatan dalam kerajaan iaitu dah nak dekat pencen dah.

Yang saya setuju dengan beliau adalah apabila beliau berkata “kami guru muda sentiasa positif untuk menerima kerja yang diberikan tetapi biarlah ada keadilan dalam perkongsian bebanan kerja. Walaupun kami muda, punya kudrat yang lebih dari guru senior, kami masih di peringkat sedang mengadaptasi tekanan kerja dan kehidupan yang secara realitinya masih belum stabil dari segi kewangan.”

Alhamdulillah, semangat yang saya tiupkan kepada beliau ketika menjalani latihan kursus sekurang-kurangnya tersemat dalam jiwa beliau.

Saya mencelah dengan menyatakan bahawa guru muda tidak boleh memberi alasan masalah kehidupan untuk mengelak kerja yang diberikan danguru senior juga tidak boleh berikan alasan untuk tidak melaksanakan tanggungjawab dengan baik dan sentiasa mencari jalan agar tugas dan tanggungjawab diberikan kepada guru yang lebih muda.

Saya percaya dan berharap agar generasi muda guru yang menjadi harapan negara mampu menempuhi dan menghadapi tekanan kerja, kemurungan, kematian mengejut dan sebagainya.  Semua ini adalah kerana tekanan (stress) melampau.

“Bukan kami tidak pernah meluahkan, tetapi suara kami tidak didengari atau dengan erti kata lain tiada siapa pernah peduli isi hati kami. Jangan lah disebabkan segelintir guru muda yang pemalas semua guru muda yang rajin terpaksa menerima natijahnya. Berilah sedikit rasa kasihan, suntiklah sedikit rasa perikemanusiaan dan tanamlah sifat keadilan dalam menguruskan sesebuah organisasi.” kata beliau lagi.

Saya mengangguk dan bersetuju dengan luahan beliau. In syaa Allah moga luahan ini dapat didengari dan diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan.

Guru muda juga perlu diberi peluang dan masa untuk menghadapi profesion yang mulia lagi mencabar ini.

Saya kemudiannya berjanji untuk mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan beliau suami isteri dalam menempuh cabaran profesion ini.

Azan maghrib pun berkemundangan dan kelihatan isteri saya berbuka puasa di tepi jalan pasar malam Jalan Kuching. Jom kita balik.


Azizi Ahmad Utusan Malaysia Forum 28 Oktober 2018

Statistik dalam kehidupan

Hari Statistik Dunia yang pertama telah disambut di lebih daripada 130 buah negara dan kawasan di seluruh dunia pada 20 Oktober 2010.

Pada sesi keempat puluh satu, Suruhanjaya Statistik, mencadangkan untuk merayakan Hari Statistik Dunia pertama pada 20 Oktober 2010. Sebagai hasil kejayaan sambutan pertama Hari Statistik Sedunia pada tahun 2010, Suruhanjaya pada sesi keempat puluh tiga , pada bulan Mac 2012, mengesahkan syor Bironya bahawa Hari Statistik Sedunia akan disambut setiap lima tahun.



Kita kini hidup dalam era revolusi data. Ia sedang mengubah dunia kita. Pilihan kita sebagai individu semakin dimaklumkan oleh sumber data yang lebih kompleks.

Urusan perniagaan menjanakan keputusan mengenai sistem maklumat yang pelbagai dan canggih. Kerajaan membuat undang-undang dan mereformasi perkhidmatan awam dengan asas keterlibatan yang semakin meluas.

Di universiti dan pusat pengajian tinggi, ada yang mengambil inisiatif untuk mengajar kaedah kuantitatif kepada pelajar dalam bidang disiplin di luar statistik, supaya mereka boleh menmperolehi kesan yang lebih besar daripada kajian penyelidikan mereka.

Di peringkat sekolah, kemahiran data sedang diajar sepanjang kurikulum subjek dari geografi ke biologi dengan cara yang membawa subjek ke kehidupan dan mencernakan imaginasi murid. Sesiapa sahaja yang mengatakan: "Saya tidak mempelajari matematik" pastinya akan ketinggalan.

Ia seolah-olah menjadi kenyataan untuk mengatakan bahawa mereka yang memahami  statistik akan kehadapan dan mereka yang tidak akan  ketinggalan.


Walau bagaimanapun, masih banyak yang perlu dilakukan sebelum dapat merasakan bahawa kita sebagai sebuah masyarakat yang selesa dalam dunia yang kaya dengan data.

Kita perlu bertolak ansur dengan mereka yang menggunakan nombor dengan cara yang menyesatkan, sama ada secara sengaja atau tidak sengaja.


Kita harus mendesak mereka yang berada di jawatan kuasa penguatkuasaan agar bertindak dengan penuh akauntabiliti mengenai keputusan yang diambil oleh mereka.

Hasil keputusan adalah merupakan satu pertimbangan tetapi bukti pentaksiran dapat mengurangkan risiko membuat kesilapan yang mengerikan.


Kita semua tidak memerlukan ijazah dalam statistik, kita hanya perlu penasaran atau perasaan ingin tahu dan menggunakan beberapa pemikiran kritis dan akal yang sehat.

Kelimpahan data bermakna bahawa ia adalah mungkin untuk menjana bukti dengan cara yang lebih cepat dan lebih tersasar untuk memaklumkan kepentingan sesuatu keputusan.

Statistik adalah sentiasa berbentuk sementara dan mampu diperbaiki, tetapi jika anda yakin bahawa ianya telah dikumpulkan secara jujur, boleh digerakkan untuk menambah nilai sebenar apabila anda perlu tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Kejahilan, prasangka dan putar belit bukanlah asas yang baik untuk penghakiman.


Kita tidak dapat menilai kualiti sesuatu perkara hanya dengan melihatnya. Kita perlu memutuskan siapa atau apa yang harus dipercayai.

Pengunaan data akan terus dihasilkan pada kadar yang lebih tinggi. Kita mempunyai lebihan  bahan mentah.

Kita memberi diri kita kemahiran untuk menggunakannya untuk memperbaiki kehidupan kita. Tetapi kita perlu mempunyai keyakinan terhadap mereka yang memegang data, menganalisa dan memberikannya kembali kepada kita.


Sebagai pengguna, kita hendaklah bertanya dan menyoal dengan bijak mengenai apa yang sedang berlaku di dalam algoritma, mengenai data dan siapa yang mendapat akses kepadanya.

Kita  menuntut ketelusan dan ganti rugi. Pengusaha tahu mereka akan terkeluar dari urusan jika pengguna kehilangan kepercayaan terhadap mereka.


Bagi mereka yang berada dalam kedudukan untuk mencipta nilai awam dari data, mereka perlu kreatif dan inovatif seperti mana perkhidmatan data di pasaran.

Sekiranya kita ingin mendapat manfaat daripada data yang kita mahu, ia hendaklah dibentangkan dalam cara yang kita boleh faham seperti jadual kurang kompleks dan lebih mudah menggunakan visualisasi.

Kita memerlukannya dalam masa yang nyata dan pada tahap butiran yang menjadikannya relevan kepada pilihan yang perlu dibuat.


Kebolehpercayaan menuntut agar penghormatan diberikan kepada data dan hak subjek data  sama ada orang atau perniagaan. Etika tentang apa yang patut dilakukan dengan data adalah mencabar kerana landskap data baru menimbulkan banyak soalan baru.

Tetapi penghakiman yang baik tentang apa yang patut dilakukan adalah prasyarat untuk keyakinan orang ramai. Perkara keselamatan dan kerahsiaan sangat penting.


Kita harus membina kepercayaan sedia ada melalui Statistik Kebangsaan kita. Maklumat data baru mengenai inflasi, pekerjaan dan jenayah, sebagai contoh tentunya mendorong perdebatan dan makluman keputusan yang diambil.

Statistik yang didasarkan pada data peribadi, pentadbiran dan komersil yang diambil dari semua bahagian negara, dikumpulkan, dianalisis dan dilindungi.

Ianya memberikan pandangan baru yang penting mengenai keadaan negara sambil melindungi semua maklumat peribadi atau sensitif.

Di seluruh sistem Statistik Kebangsaan, revolusi data menyampaikan peningkatan radikal dalam kegunaan angka-angka dalam tahun-tahun akan datang.

Kita tentunya memperolehi sesuatu yang bermakna sebagai rakyat negara ini. Semuanya kini berada dalam jangkauan kita untuk memperolehi data yang  dipercayai bagi membantu kita membuat pilihan yang baik.

Statistik data yang sama juga boleh memberi kita cara untuk mempertanggungjawabkan mereka yang berada dalam kedudukan berkuasa dalam kerajaan, perniagaan atau di tempat lain,  memastikan mereka juga menghormati data peribadi kita dan menggunakan statistik yang lebih baik untuk membuat keputusan yang lebih baik demi kepentingan kemakmuran kita yang akan datang.

Sempena Hari Statistik Dunia 2018 marilah kita mendapatkan statistik yang lebih baik, keputusan yang lebih baik, kehidupan yang lebih baik sebagai sesuatu yang patut diraikan.

Azizi Ahmad Utusan Malaysia Forum 26 Oktober 2018

DALAM seminggu dua ini, antara berita yang agak mengemparkan dan sensitif adalah mengenai perkembangan sekolah sukan dan dan pelajar yang ramai dikatakan ‘terjun ke laut’.

Bagi saya, sesuatu yang dikesali dan menyedihkan adalah kenyataan atau komen beberapa ahli akademik sukan yang menggesa pihak kerajaan menyediakan platform ‘kemahiran’ yang lain sebagai alternatif untuk membantu mereka yang tidak berjaya sebagai pemain dan/atau tidak berjaya menyambung pengajian ke peringkat pengajian tinggi.

Pada pendapat saya, pelajaran dan sukan hendaklah seiring. Kedua-dua adalah penting dan diperlukan memandangkan asas falsafahnya adalah ‘minda yang sihat tubuh yang kuat’.

Kita perlu menjalankan aktiviti yang sihat atau beriadah supaya tubuh badan menjadi sihat dan kuat, serta melancarkan otak.

Dengan tubuh badan yang sihat dan minda yang kuat (InsyaAllah) seseorang mampu bermain atau bersukan dengan baik dan juga menerima pelajaran dan pembelajaran dengan mudah dan lancar.

Ketika saya sebagai pelajar, saya terpaksa berfikir untuk bermain atau belajar. Semasa saya bermain dalam sukan di peringkat dari sekolah rendah hingga ke pengajian tinggi, saya bermain menggunakan tenaga dan kudrat, belajar memperbaiki kemahiran permainan dan menggunakan akal fikiran saya.

Ketika saya di dalam bilik darjah hingga ke dewan kuliah syarahan, saya turut menggunakan kemahiran otak untuk membolehkan saya lulus dalam pengajian. Dalam bidang pendidikan, kita mengenalinya sebagai kognitif (pemikiran), psikomotor (kemahiran) dan afektif (emosi). Ahli sukan harus menggabungkan ketiga-tiga domain ini untuk berjaya.

Saya bukanlah berstatus pemain hebat atau ‘superstar’ tetapi kehadiran saya sebagai pemain adalah ‘bonus’ dalam mana-mana pasukan yang saya mewakili. Saya juga bukanlah ahli sukan terkenal, namun pernah bermain bersama bintang bola sepak negara (sebagai contoh) dan saya belajar dari kelemahan saya ketika bermain menentang pasukan ‘bintang’.

Sungguhpun saya tidak berjaya menjadi pemain negeri mahupun kebangsaan, tetapi penglibatan dalam pelbagai jenis sukan mengimbangi pencapaian saya dalam pelajaran. Ini kerana saya (dan mungkin rakan sebaya saya juga) memilih untuk berjaya dalam bidang pelajaran. Sesungguhnya pelajaran adalah penting dalam hidup kita.

Baru-baru ini, saya secara tidak sengaja menonton satu filem di TV berjudul ‘Coach Carter’. Sebuah kisah mengenai Ken Carter (lakonan Samuel L.Jackson), iaitu seorang pengendali kedai sukan yang mengambil cabaran (dengan gaji yang tidak seberapa) melatih pasukan Richmond High Oilers, sebuah pasukan bola keranjang yang sering gagal malah tidak pernah memenangi sebarang kejohanan.

Carter juga merupakan bekas pelajar dan pemain bintang pasukan Sekolah Tinggi Richmond.  Beliau seorang yang berprinsip dan tegas dan percaya boleh mengubah kehidupan ahli pasukan tersebut terutamanya yang berketurunan Afrika-Amerika.

Carter meminta ahli pasukan tersebut memanggil beliau sebagai ‘sir (tuan)’ sebagai tanda hormat, menandatangani kontrak persetujuan dan perjanjian untuk mengekalkan pencapaian GPA 2.3, tidak ponteng kuliah, duduk di baris hadapan semasa kuliah serta memakai sut dan tali leher setiap kali ke perlawanan.

Peraturan yang ketat ini memberikan satu latihan fizikal membebankan kepada mereka yang lewat atau melanggar mana-mana peraturan yang direka untuk menjadikan mereka mampu serta boleh bersaing secara fizikal dan mental.

Ahli pasukan itu akhirnya berjaya dan mampu memberi respons kepada gaya dan cara jurulatih ini. Beliau berjaya memberi inspirasi agar mereka yakin dan percaya kepada diri sendiri sehingga berjaya memenangi perlawanan demi perlawanan.

Keadaan berjalan dengan baik pada mulanya, namun Carter mendapati pemain tidak akur dengan perjanjian kontrak terutamanya yang melibatkan pelajaran. Ramai yang gagal dalam ujian dan tidak hadir ke kuliah kerana terlalu gembira dan tidak menumpukan perhatian dalam pelajaran, sebaliknya asyik dengan keseronokan memenangi perlawanan.

Beliau mengambil tindakan untuk menutup ‘tempat latihan’ dan menegaskan bahawa pemain perlu memberi tumpuan juga perhatian kepada pelajaran. Tindakannya mendapat bantahan guru dan ibu bapa pemain. Tindakannya itu juga mendapat perhatian media.

Ibu bapa mendesak Carter meletak jawatan kerana mereka terlalu asyik menumpang kejayaan anak mereka dalam sukan. Bagi Carter, harapan dan visinya terhadap pemain ialah ‘satu kehidupan tidak akan berakhir dengan rangkaian kemenangan sahaja’. Beliau tahu kehidupan 80% anak muda di komuniti tempat beliau tinggal akan berakhir di penjara.

Jurulatih Carter mempamerkan diri sebagai seorang yang mempunyai moral, karismatik dan prinsip - menjadikannya satu daya yang menggerunkan dalam kehidupan remaja-remaja ini.

Bakat dan kemahiran seorang ahli sukan adalah satu anugerah dari Allah. Bagi mereka yang berminat dalam sukan, ketahuilah bahawa potensi dan bakat anda bukan hanya berdasarkan pencapaian dalam permainan dan sukan yang diceburi, tetapi juga dalam pelajaran. – 23 Oktober, 2018.

Lihat juga Atlet OKU Putrajaya Selesaikan isu sekolah sukan Utusan Malaysia Forum 26 Oktober 2018

Azizi Ahmad adalah pendidik dan USSA Master Trainer. Malaysian Insight Bahasa Pandangan Anda 23 Oktober 2018

Saya terpanggil untuk menulis dan menerangkan realiti sebenar dihadapi ramai guru muda untuk mempelajari pelbagai perkara diperlukan dalam memenuhi tanggungjawab sebagai seorang pendidik.

Pelbagai dasar serta sistem dibentuk yang menjurus kepada pembentukan murid dan begitu banyak pemantauan dan program dijalankan untuk melihat sejauh mana sesebuah organisasi pendidikan itu mampu merealisasikan dasar kerajaan. Sambung baca aarr .... kek bawah ni haaa ....



Roswell Selangor Utusan Malaysia Forum 23 Oktober 2018

Artikel berkaitan Guru senior, hormati dan fahamilah kami Utusan Malaysia Forum 28 Oktober 2018

Siapakah intelektual?

Saya tertarik dengan penulisan Dr Sharifah Munirah Alatas bertarikh 22 Oktober 2018 bertajuk “No need to revamp our higher education system” dan ingin berkongsi sedikit pandangan mengenai isu tersebut.

Ahli akademik perlu berani nyatakan kebenaran adalah kata-kata yang dipetik daripada seorang tokoh akademik Malaysia dan beliau mengajak kita untuk mengetahui lebih lanjut mengenai siapakah ‘intelektual’, amalan kerapian intelek (intelellectual rigor) dan kejujuran intelek (intellectual honesty).


sometext

Seseorang yang jujur keintelektualannya adalah apabila dia mengetahui kebenaran, akan menyatakan kebenaran, tanpa mengira tekanan sosial maupun persekitaran luar


Ahli akademik, iaitu mereka yang mempunyai PhD boleh dikatakan seorang intelektual. Secara umum, seseorang intelektual boleh dianggap sebagai orang yang bijak, walaupun kenyataan ini tidak disokong bukti kukuh.

Merujuk kepada beberapa buah kamus, ada yang mengatakan bahawa intelek atau akal adalah keupayaan untuk berfikir secara mendalam. Satu lagi mengatakan bahawa ia adalah fakulti pemikiran untuk mengetahui dan memberi alasan. Kamus Oxford (OED) menyebut intelektual adalah orang yang mempunyai kuasa intelek yang unggul.

Maka seorang yang intelektual, bukan hanya seseorang yang bijak tetapi orang yang sangat bijak. Itulah sebabnya kenapa kaum intelektual sering memandang rendah golongan bukan-intelektual.

Sebagai seorang ahli akademik, saya sering mendengar rakan sekerja mengatakan bahawa seseorang itu adalah orang yang baik tetapi bukan intelektual dan ini agak menyeramkan. Pernyataan ini seolah memaklumkan bahawa adalah sukar untuk berbincang sesuatu yang menarik dengan seseorang yang bukan intelektual.

Bagi mereka yang menganggap diri mereka cendekiawan, perbualan yang menarik bermaksud membincangkan sesuatu subjek tertentu dengan mendalam secara analitik, kritis, dan berfalsafah atau menumpukan perhatian kepada subjek yang tinggi seperti idea, fikiran dan teori yang bertentangan untuk perkara praktikal.

Melihat dari sudut bukan intelektual, ahli intelek adalah orang yang berbincang secara panjang lebar, merumitkan idea-idea yang mudah, dan membuat pengumuman dengan penuh yakin dan mereka tetap tidak akan mengalah walaupun mereka salah.

Mereka suka bercakap besar dan lantang; bercakap banyak dan menggambarkan diri mereka sebagai orang yang terhebat. Untuk menjadi intelektual mungkin percakapan pun menjurus kepada akademik dan melibatkan wacana akademik. Itulah sebabnya para profesor adalah contoh utama intelektual, sekurang-kurangnya di mata mereka sendiri.

Mungkin intelektual adalah seseorang yang berfikiran besar, yang menyelinap di bawah permukaan serta mengimbas konteks yang besar, melihat pautan dan perkaitan, dan menggabungkan bahagian-bahagian yang berbeza kepada pemikiran yang sistematik.

Para artis, jika mereka benar-benar merupakan artis, turut melakukan perkara yang sama. Sekiranya ini adalah kebenaran, maka Kamus Oxford adalah betul dengan merumuskan bahawa seseorang yang bijak, akan dianggap sebagai seorang yang intelektual.

Kerapian (rigor atau rigour) merujuk kepada proses mematuhi sepenuhnya kekangan tertentu, atau amalan mengekalkan konsistensi yang ketat/rapi dengan parameter yang telah ditetapkan sebelumnya.

Secara logiknya seperti bukti matematik yang mesti mengekalkan jawapan yang konsisten; atau yang dikenakan secara sosial, seperti proses menentukan etika dan undang-undang.

Kerapian atau ketegasan intelektual (intellect rigor) adalah proses pemikiran yang konsisten, tidak mengandung kontradiksi diri, dan mengambil kira seluruh ruang lingkup pengetahuan yang ada pada sesuatu topik. Ia secara aktif menghindari kegagalan logik.

Ia memerlukan penilaian yang skeptikal terhadap pengetahuan yang ada. Sekiranya topik atau kes diuruskan dengan cara yang rapi, ia bermakna bahawa ia ditangani secara komprehensif, menyeluruh dan lengkap, tidak memberi ruang untuk ketidak konsisten.

Kerapian intelektual adalah sebahagian daripada kejujuran intelektual (intellectual honesty); satu amalan pemikiran di mana sabitan perkara adalah berkadaran dengan bukti yang sah. Kejujuran intelektual adalah pendekatan yang tidak berat sebelah terhadap pemerolehan, analisis, dan perkongsian idea.

Seseorang yang jujur keintelektualannya adalah apabila dia mengetahui kebenaran, akan menyatakan kebenaran, tanpa mengira tekanan sosial maupun persekitaran luar.

Sukar untuk menyatakan sama ada terdapat kejujuran intelektual yang lengkap, dengan alasan bahawa tidak ada sesiapa pun yang dapat menguasai sepenuhnya ketetapannya sendiri tanpa meragui bahawa beberapa jenis kecerdasan intelektual berpotensi yang tersedia.

Perbezaan ini sangat penting dalam perdebatan, jika seseorang ingin mengatakan bahawa terdapat ketidak sempurnaan dalam premisnya.

Isu kerapian intelek dan kejujuran intelek di dalam kelas biasanya dirujuk sebagai pengajaran yang rapi dan ketat. Ia adalah pengajaran yang menghendaki para pelajar untuk membina makna untuk diri mereka sendiri, membina struktur maklumat, menyatukan kemahiran individu ke dalam proses, beroperasi dalam tetapi di luar kemampuan mereka, dan menerapkan apa yang mereka pelajari dalam lebih daripada satu konteks dan situasi yang tidak dapat diramalkan

Isu kerapian intelek dan kejujuran intelek di dalam kelas adalah topik perbincangan yang hangat di kalangan pendidik.

Walau bagaimanapun, secara umum, kerapian pengajaran di dalam kelas terdiri daripada arahan pelbagai aspek, mencabar dan penempatan pelajar yang betul.

Pelajar cemerlang dalam pemikiran operasi formal cenderung cemerlang dalam kelas bagi pelajar berbakat. Pelajar yang belum mencapai peringkat akhir perkembangan kognitif, menurut ahli psikologi perkembangan Jean Piaget, boleh membina kemahiran tersebut dengan bantuan seorang guru yang terlatih dengan baik.

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik.
Azizi Ahmad  Free Malaysia Today Bahasa Pandangan October 22, 2018 11:11 AM

Tidak perlu menunjuk

Dalam kebanyakan profesion, jika anda berada di pejabat selepas waktu bekerja yang ditetapkan, anda akan menarik perhatian pihak atasan. Tetapi bukankah dalam etika pengurusan anda mempunyai masalah bekerja dengan maksud tidak kompeten kerana tidak berjaya menyelesaikan kerja  dengan berkesan.


Dengan anda yang sedia  mengangguk dan bersetuju dengan apa yang diminta oleh pihak atasan anda, walaupun tidak ada objektif atau sasaran dari program yang dibincangkan atau mengatakan 'ya' kepada segala sesuatu pasti akan menjadi anda seorang yang cuba ‘menarik perhatian’.



Tetapi jika program tersebut gagal dan tidak memenuhi jangkaan dan anda diancam dengan 'jangan salahkan saya kerana memberi anda penilaian prestasi yang rendah' maka anda tahu bahawa pihak atasan anda tidak 'menarik perhatian atau berpuas hati' dengan anda.

Namun anda hendaklah  bertindak bijak, jika anda benar-benar bercita-cita tinggi dan anda mempunyai etika kerja yang baik dan benar-benar baik dengan tugas anda, ia mungkin tidak penting.


Apa yang penting sekarang ialah mengapa anda perlu bersetuju dengan segala-galanya? Apa yang penting ialah jika anda sendiri tidak mampu berbuat sesuatu atau tidak cekap kenapa anda perlu cuba menunjuk-nunjuk kepadanya?


Mereka yang cuba ‘menarik perhatian dan bermuka-muka’ sebenarnya membodoh sendiri. Kebanyakan 'penarik perhatian' sebenarnya orang yang berpengetahuan dan dikatakan memegang kedudukan dan berkelulusan tinggi. Kenapa menipu diri sendiri dan takut apabila anda dan pihak atasan anda memiliki kedudukan dan gred yang sama?


Sekiranya anda ingin dipuji kerana kononnya  baik, patuh atau setia akan  'terhadap arahan atau perintah berikut' maka anda harus mempertimbangkan untuk membaca dan memahami lebih banyak mengenai  peraturan dan etika kerja?


Bagi penjawat awam Malaysia, fahami dan dapatkan intipati 'Saya yang menjalankan amanah'. Kakitangan Perkhidmatan Awam harus berkhidmat tetapi bukan  secara membuta tuli. Malah PM sendiri menyarankan , "dia tidak akan bertolak ansur dengan rasuah", dalam hal ini sekiranya seorang pegawai atasan mengungkapkan seperti ugutan 'jika saya memberikan penilaian prestasi yang rendah' , maka ia adalah merupakan ancaman dianggap korupsi (penyalahgunaan kuasa).


Kes yang paling teruk tetapi biasa di dalam perkhidmatan adalah mempunyai seorang ‘grandiose’ atau  narsisis,  atau sociopath / psychopath sebagai pegawai atasan anda.


Pegawai atasan sebegini merupakan mereka yang kecewa dan keliru  dengan kedudukan mereka dan terlupa siapa mereka sebenarnya.


Mempunyai seorang atasan yang tidak cekap dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab tentu saja tidak akan membuat sesuatu menjadi lebih baik.


Selain itu, tiada tindakan yang diambil ke atas mereka akan dan ini membuatkan mereka menjadi ‘ghairah’ untuk menggunakan kuasa mereka, dan itulah sebabnya kerajaan bercadang untuk membenarkan orang bawahan menilai prestasi pihak atasan; supaya kebenaran itu dapat dilihat.


Mangsa  juga patut dipersalahkan, walaupun kebanyakan dikatakan berpendidikan tetapi mereka sebenarnya 'tidak berpendidikan'.


Saya sering  berkongsi pandangan saya dengan rakan-rakan terutama berhadapan manupulasi oleh pegawai 'atasan' tetapi ramai yang akan berkata 'tidak mengapalah, biarkanlah sahaja' dan biarkan Allah yang menentukan.


Oleh itu, jika anda memberi pandangan dan pendapat setelah diminta rakan sekerja dan rakan sekerja  tidak mahu bertindak atas nasihat yang diberikan, lebih baik jangan diajak berbincang. Elok saja tanggung sendiri tekanan dan simpan sahaja  kemurungan itu kepada diri sendiri.



Saya sering  memberitahu rakan sekerja saya untuk meluahkan perasaan secara terus dan berhadapan  kerana pegawai atasan juga sebenarnya takut jika kita adalah benar.


Mereka tidak akan menjadi menjadikan kita mangsa sewenang-wenangnya jika kita berani, kuat dan tabah. Hadapi mereka dengan cara positif, mereka juga akan positif; Sekiranya anda berada di jalan yang betul, Allah akan menolong anda, in syaa Allah. Ikut dan patuhi etika dan prosedur kerja yang disediakan.


Namun ramai yang ‘hipokrit’ (munafik); mengecam dan mengutuk 'pelaku' kerana mereka tahu bahawa pelaku tidak tahu apa yang dikatakan di belakang. Ia bukanlah cara yang  profesional; dan sekiranya  anda mengganggap sebagai 'profesional' maka anda sebenarnya tidak profesional.


'Pelaku' sendiri sebenarnya merupakan mangsa kepada pelaku yang 'lebih besar dan berkuasa’, dan nampaknya mereka merupakan dari kumpulan bulu yang sama. Dan itulah yang menyebabkan semua ini berlaku.


Oleh itu, janganlah buat perkara yang buruk atau tidak baik; mari kita bekerjasama dan bekerja  dalam cara yang bahagia, harmoni, penyayang, dan menghormati. Mari bersama berbuat sesuatu untuk kebaikan semua. Marilah kita bergerak maju untuk yang terbaik.

Azizi Ahmad (Bakor Lambok) Utusan Malaysia Forum 17 Oktober 2018


Adakah faktor D dalam diri kita ?

Narsisis, psikopat (kurang siuman) dan sadis semuanya mempunyai persamaan iaitu teras keperibadian yang ‘gelap’.

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa sifat keperibadian gelap adalah merupakan  manifestasi kecenderungan yang mendasari untuk meletakkan atau mengangkat diri sendiri dengan mengorbankan orang lain.


Para penyelidik menamakan kecenderungan asas ini sebagai "faktor D" (Dark-factor)atau ‘faktor gelap’.

Kajian terdahulu telah memberi tumpuan "pada perbezaan antara ciri-ciri gelap, kerana sudah tentu ada perbezaan antara narsisisme dan tingkah laku psikopat dalam kehidupan seharian," kata penyelidik utama, Ingo Zettler, seorang profesor psikologi di Universiti Copenhagen. "Tetapi kini penyelidik lebih berminat dengan mencari persamaan."

Faktor-D,  yang Zettler dan rakan-rakannya cuba terangkan dalam kajian ini adalah sama dengan konsep kecerdasan umum, atau "faktor G."

Dalam hal kecerdasan, faktor G adalah faktor/nombor yang merumuskan kecerdasan seperti yang diukur dalam pelbagai jenis ujian.

Seseorang yang bagus dan cenderung dalam penaakulan berhujah dikatakan juga mampu melakukan ujian keupayaan lisan atau matematik.

Dan faktor G bagi seseorang itu adalah merupakan dan dianggap sebagai peramal atau prediktor bagi menentukan pencapaian kehidupan seperti kejayaan kerjaya, pendapatan dan juga kesihatan.

Biasanya penyelidik menumpukan pada tidak lebih daripada tiga atau lebih sifat gelap pada satu masa.

Salah satu jenis yang paling biasa ialah "ciri gelap" narsisisme (mementingkan diri sendiri dan bermegah), Machiavellianism (kesediaan untuk memanipulasi orang lain untuk kepentingan diri) dan psikopati (menakutkan dan berkelakuan antisosial).

Zettler dan rakan-rakannya memperluaskan senarai penyelidikan sebelumnya, mereka menguji sejumlah sembilan sifat gelap.

Enam yang lain adalah egoisme (tumpuan pada pencapaian sendiri); penyingkiran moral (kepercayaan bahawa peraturan etika tidak melibatkan diri sendiri); kelayakan psikologi (kepercayaan bahawa seseorang lebih berhak daripada yang lain); sadisme (keseronokan dengan mencederakan orang lain); kesombongan (keinginan untuk membalas dendam, walaupun pada menjejaskan diri sendiri); dan kepentingan diri sendiri.

Penyelidik mendapati, ciri-ciri gelap ini didapati cenderung bersama dan seiring. Malah, faktor D yang mendasari isu ini adalah cukup kuat untuk mengambil kira personaliti gelap keseluruhan, walaupun salah satu daripada sembilan sifat tidak diambil kira.

Apa yang jelas mendasari semua sifat ini adalah kesanggupan dan kesediaan individu yang bermasaalah untuk memanipulasi, menggunakan atau menyakiti orang lain untuk tujuan kepentingan dan keuntungan diri sendiri.

Tingkah laku antisosial, pencerobohan, penipuan adalah merupakan ciri yang dikaitkan dengan faktor gelap. (Dark-factor)

Azizi Ahmad Kampus UOLS 16 Oktober 2018
‘Pendidik di seluruh negara akan dikecualikan daripada beban tugas perkeranian’ memang sudah lama diperkatakan.

Walau pun Menteri Pendidikan silih berganti , walaupun Ketua Pengarah Pendidikan turut berganti namun tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personal, perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan maklumat, pengendalian peralatan, perhubungan/komunikasi, pengurusan personel; pengurusetiaan; pengurusan rekod; pengurusan kewangan; dan pengurusan fail masih terbeban kepada para guru yang bergelar pendidik.



Paling kerap kumpulan pendidik terpaksa hadapi adalah menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan seperti program ISO, MQA, EKSA dan yang menjadi kebanggaan bagi sesetengah Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang mempunyai PhD dan bergred DG52/DG54 adalah menjadi ‘pencatat minit mesyuarat’.

Mereka yang juga bersedia dan tidak sanggup mengingkari arahan Pengarah/Ketua Jabatan biasanya akan diberi ‘Anugerah Perkhidmatan Cemerlang’ walaupun menganggotai Jawatankuasa Buku Laporan Tahunan yang hanya menyediakan dan menukarkan Jadual Takwim Persekolahan dan perkara lain hanya diperkemaskan sahaja.



Pada pandangan saya, para pegawai di Kementerian Pendidikan sendiri kini terlibat dengan tugas perkeranian yang lebih berbentuk ‘pentadbiran’. Jadi rasanya, tugas para guru dan pendidik sendiri memang hadir dalam perkeranian dan pentadbiran; eloknya ‘mentadbir’lah dengan baik.

Pendidik tanpa ‘pena atau pensil’ dan kertas adalah seumpama mereka yang tidak tahu menggunakan peralatan perkomputeran atau Teknologi Maklumat dan ini akan menggagalkan hasrat program Pendidikan Abad Ke-21.

Cuma kemudahan fasiliti yang sedia ada tidak mencukupi atau tidak memenuhi kehendak yang diperlukan dalam pengajaran dan pembelajaran serta pemudahcaraan.

Memang terdapat ‘pembantu guru’ disekolah tetapi jika hanya 1 atau 2 orang disetiap sekolah dan hanya ditempatkan untuk program sekolah tertentu, tentunya ia tidak memberi harapan yang memuaskan dan diharapkan. Nisbah sedia ada memang tidak membantu dalam urusan perkeranian.

Memang terdapat ‘pembantu pensyarah atau guru’ tetapi hanya untuk mereka yang tertentu. Ada juga di institusi tertentu, terdapat para pendidik yang ditugaskan sebagai ‘pegawai pengurusan’ maka elok sahaja mereka diberikan tanggungjawab dan membantu dalam tugasan dan isu yang diperkatakan kerana mereka memohon akan jawatan tersebut.

Mungkin dengan menambahkan jawatan perkeranian akan dapat membantu institusi walaupun pihak kerajaan terpaksa menyediakan kos tambahan untuk tujuan murni ini. Penambahbaikan atau pembetulan semula dalam menyenaraikan tugas dan tanggungjawab jawatan adalah penting dan perlu bagi mencerahkan kekusutan yang sedang berlaku.

Dalam bidang pendidikan, pendidik memang terpaksa bersama ‘pen dan kertas’; pendidik juga berhubung dan berurusan terus dengan ‘pelanggan’ yang dimaksudkan. Pen dan kertas akan dijadikan bukti untuk ‘pentaksiran’.

Tekanan berlaku dan dirasakan jika pihak pengurusan dan pentadbiran yang sering menukar dan merubah ‘perancangan’ yang telah dipersetujui bersama. Kekalutan berlaku terutama jika ‘pihak berkepentingan’yang tidak tegas dengan keputusan yang ditetapkan.

Mereka yang mementingkan diri sendiri dan yang sering cuba ‘menarik perhatian’ pihak atasan akan sering menggangu perjalanan kerja dan tugas. Mereka yang tidak ‘tetap hati’ dan ‘mempunyai masalah mental’ yang sering mengucar-kacirkan suasana dan persekitaran kerja.

Hak ‘autonomi’ para pendidik juga harus diberi perhatian; pengurusan masa bagi pendidik harus dihormati; berlaku adil dan saksama tanpa ‘kronism’ memang dituntut.

Hormatilah mereka (pendidik) yang sedang berusaha bersama untuk kejayaan institusi dan organisasi. Tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan jika pihak pengurusan dan pentadbiran sendiri bersikap ‘Bersih, Cekap dan Amanah’. 

Kheru Khek Segambut Luar, Kuala Lumpur

Azizi Ahmad Berita Harian Surat Pembaca 9 Oktober 2018

Latest Month

November 2018
S M T W T F S
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow