?

Log in

No account? Create an account

Bagi para pendidik yang mahir menggunakan gajet teknologi maklumat pastinya sekarang akan membelek dan menatap telefon pintar mereka sebaik sahaja mereka menghantar dan memaklumkan gred penilaian kepada pelajar mereka.

Ada yang bersikap tegas, ada yang dengan sesenangnya memberi markah dan gred agar dikatakan ‘baik’ tetapi seorang pemeriksa yang baik, jujur dan telus akan memberitahu pelajar mereka untuk menerima gred yang telah dimuktamadkan, dan yang paling baik akan duduk bersama dengan pelajar dan akan menerangkan serta menjelaskan setiap keputusan yang dibuat terhadap tugasan atau kerja kursus.

Dalam mana-mana institut pengajian tinggi, pendidik atau pensyarah mestilah seorang yang menguasai pengajaran dan pembelajaran sesuatu subjek dan hanya akan bersetuju dan bersedia memberi gred A kepada calon pelajar jika calon memenuhi kehendak dan mematuhi skrip pemarkahan dan ini menyebabkan hubungan diantara pendidik dan calon pelajar menjadi agak tidak mesra.

Hampir semua pelajar mahukan ‘A’ untuk mata pelajaran mereka, walaupun kualiti kerja mereka tidak memenuhi keperluan untuk gred.

"Di Australia, orang yang paling bijak sekali pun perlu berusaha untuk mendapat A." Mereka akan datang dengan kenyataan seperti "Saya telah melakukan segala-galanya dan tidak tidur siang dan malam dan tidak boleh menerima apa-apa kurang daripada A".

Mungkin calon pelajar harus bertanya diri sendiri mengapa mereka merasa berhak untuk mendapat ‘A’?

Menilai hasil kerja pelajar adalah perkara yang sangat serius dan berkepentingan tinggi. Tidak ada pendidik yang ingin menjejaskan masa depan pelajar dan tentunya ingin menyelesaikan kerja pentaksiran dengan baik.

Mungkin pelajar kita mempunyai impian untuk menyertai pengajian di Liga-Ivy (Ivy-League) untuk perkembangan dan kemajuan kerjaya mereka, itu adalah satu impian yang sangat baik. Tapi mari saya berkongsi sedikit perkara kepada pembaca melalui pembacaan saya.

Stuart Rojstazcer, seorang bekas profesor Universiti Duke yang menyelidik gred kolej menulis bahawa, A telah menjadi gred paling biasa di Harvard University selama 20 tahun, dan telah menjadi gred paling umum di seluruh negara sejak tahun 1998.

Dia mendapati bahawa antara 1983 dan 2013, gred purata Kebangsaan meningkat daripada 2.8 kepada 3.1, dengan peningkatan terbesar di pengajian sekolah swasta (2.9 hingga 3.4).

Bagi pendidik atau pensyarah di institusi pendidikan, kebanyakannya terlibat dalam kursus dan peperiksaan yang termasuk penulisan akademik, penyelidikan tindakan, pembentangan dan lain-lain.

Namun di Australia, nampaknya skoran 100 markah penuh kelihatan tidak dapat dicapai. Beberapa rakan saya yang lulus dari Australia dan New Zealand mengesahkan kenyataan ini.

Tidak ada jawapan yang lengkap atau betul untuk sebarang soalan dalam bidang-bidang disiplin Psikologi, Sosiologi, Pedagogi, dan sebagainya. Oleh itu, siapakah yang boleh mengesahkan bagaimana untuk memberi markah 100 untuk mata pelajaran yang disenaraikan?

Miller dan Carls telah menulis garis panduan untuk pelajar-pelajar Colorado State University dan University of Iowa yang merancang lawatan belajar ke Australia dan garis panduannya berbunyi: "Tidak ada gred inflasi di Australia ... majoriti pelajar Australia hanya menerima gred lulus ... atau sekadar lulus OK. "

Menjadi pelajar institut pengajian tinggi (sama ada kerajaan atau swasta), ia sentiasa menjadi tempat sesiapa sahaja untuk berusaha membangunkan kerjaya dan mendapatkan ilmu pengetahuan yang lebih tinggi.

Di Australia, ijazah yang anda peroleh dari institut pendidikan tertentu akan secara automatik memaklumkan siapakah majikan masa depan anda dan apa yang bakal majikan mereka perlu tahu mengenai anda. Gred bukanlah sesuatu yang dianggap tidak penting untuk pendidikan tinggi.

Menurut Chronicle of Higher Education A.S., untuk memperolehi pekerjaan, perolehan keputusan dari latihan amali dan kegiatan kokurikulum turut diambil kira. Purata mata gred tertinggi tidak menjamin anda mendapat pekerjaan, jadi mengapa kita perlu akan ‘gred inflasi’?

Ramai yang membaca dan mengetahui tentang kehebatan belajar di Harvard atau Cambridge; dan hanya pelajar bergred A yang diterima dan adalah wajar untuk melihat perkembangan kemajuan mereka dengan mengekalkan gred A. Tetapi, tiada siapa yang boleh menjamin bahawa pelajar akan mengekalkan etika kerja mereka sepanjang pembelajaran mereka.

Saya selalu percaya bahawa institut pengajian tinggi adalah tempat untuk anak-anak muda untuk mencuba, berusaha, menikmati dan mendapatkan pengalaman dengan sedikit tekanan.

Gred inflasi di kebanyakan institusi pengajian tinggi biasanya berlaku kerana bagi keluarga yang membelanjakan ribuan ringgit untuk pengajian anak mereka tentu mahu anak-anak mereka mendapat A.

Tetapi dalam beberapa kajian tahap yang lebih tinggi, sesuatu kerjaya memerlukan penguasaan dan kemahiran yang tinggi dalam subjek yang diambil.

Jadi, lihatlah dengan cara ini, jika semua orang mendapat A, bagaimana kita akan mengenali mereka yang tahu dan benar-benar menguasai bidang mereka?

Untuk menjadi kompetitif pada abad ke-21, kita memerlukan orang yang terbaik (berpengetahuan, mahir dan kompeten).

Mungkin Australia menyediakan jenis pendidikan yang menyediakan pelajar untuk masa depan yang tidak menentu dan mungkin Amerika dan Malaysia juga perlu belajar dari keadaan ini.

Jadi adakah kita akan memberi ‘A’ dengan begitu senang dan mudahnya agar dikatakan ‘baik’ oleh pelajar atau kita berpegang pada sistem yang agak sukar.

Penulis: AZIZI AHMAD Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai

Tags:

Kenangan MRSM Pengkalan Chepa 1973

Tidak dinafikan iaitu aset terbesar negara adalah sumber intelektualnya yang ditanam melalui proses pendidikan.

Sistem pendidikan berkualiti tinggi akan dapat mewujudkan individu yang mampu berfungsi secara intelektual dan produktif dalam masyarakat.

Oleh itu, sangat penting untuk mempunyai sistem pendidikan berkualiti dunia untuk memastikan pembangunan sebuah negara.

Salah satu kajian yang luar biasa dalam meningkatkan potensi manusia sepenuhnya telah dilakukan oleh Prof. Lewis Terman dari Stanford University mengenai perkembangan intelektual 1500 kanak-kanak yang ditakrifkan sebagai anugerah dan berbakat. Kanak-kanak itu dipilih melalui ujian Stanford-Binet dan mereka terbukti berbakat dalam akademik.

Hasil kerja Prof.Terman telah memberi inspirasi kepada ahli akademik Malaysia yang kemudiannya memulakan percubaan yang sama mengenal pasti pelajar yang berbakat dalam akademik.

Satu carian di seluruh negara dibuat dalam misi untuk mencari "yang terbaik dan paling berbakat" untuk dijelmakan ke dalam kumpulan yang baru ditubuhkan di tiga buah sekolah yang dinamakan Maktab Rendah Sains MARA Seremban (1972), Pengkalan Chepa (1973) dan Kuantan (1974).

MRSM adalah sekolah berasrama penuh yang bertujuan menggalakkan perkembangan dan minat pelajar terutama dalam Sains dan Matematik.

Saya juga tidak lupa akan Ujian MARA  yang terdiri dari pada Ujian Kecerdasan (IQ), Ujian Bahasa Inggeris dan Ujian Sains dan Matematik yang bertindak sebagai penapisan sistematik pelajar yang ditetapkan sebagai keperluan untuk kelayakan untuk diterima masuk sebagai pelajar MRSM.

Sebagai salah seorang pelajar perintis MRSM PC 1973, ramai yang akan beranggapan bahawa adalah menjadi tekanan kepada mereka yang mengikuti ujian tersebut, namun suka saya kongsikan sedikit ‘apalah kanak-kanak berusia 12 tahun’ sedar samada keadaan itu dipengaruhi tekanan atau tidak. Yang penting hadir menjadi calon dan menjawab sebaik mungkin. Betul atau salah, lulus atau gagal tidak berada dalam pemikiran (untuk diri saya).

Seingat saya juga, kami (saya dan rakan sekelas dari Sekolah Inggeris Putra) sebelum ini juga sudah ditawarkan ke Sekolah Menengah Sains dan juga Sekolah Menengah Derma (dua buah sekolah terbaik ketika itu di Perlis).

Mungkin sudah ditakdirkan kami bertujuh berjaya dalam ujian dan diterima untuk melaporkan diri sebagai pelajar MRSM PC 1973 dan empat rakan perempuan sekelas kami juga berjaya ke Kolej Tunku Khursiah.

Apa yang saya ingin kongsikan disini adalah ‘mungkin kami sudah ditakdirkan’ kerana kepada yang ke TKC atau MCKK pastinya Ujian Darjah 5 mestilah dengan 5A, sementara kami yang ke MRSM perlu ada 3A dan 4A.

Bagi kami di MRSM PC 1973 mungkin sudah boleh dipanggil pelajar perintis kerana MRSM Seremban 1974 telah bertukar menjadi Kolej Pendidikan MARA Seremban.

Namun aspek ‘anak orang miskin’ dan ‘luar bandar’ mungkin tidak berapa sesuai ketika itu memandangkan kebanyakan dari kami adalah dari golongan pertengahan.

Saluran pengambilan dari tingkatan satu merupakan aspek yang baik kerana kami bersama selama 5 tahun pengajian dan ini telah mengeratkan perhubungan dan pertalian persaudaraan kami sehingga kini, Alhamdulillah.

Sungguh pun dikatakan matlamat penubuhan MRSM adalah untuk melahirkan ‘ahli dalam sains dan teknologi’ namun akhirnya persimbangan dalam kerjaya dalam bidang sastera dan sain teknologi yang terjadi.

Selama 5 tahun kami di Pengkalan Chepa, kami dikatakan bebas untuk berfikir, menjalankan aktiviti ‘kanak remaja’ tersendiri, belajar mengikut kemampuan dan hanya dibimbing melalui aktiviti ‘homeroom’.

Sejak dari dulu, memandangkan anggapan bahawa pelajar MRSM adalah ‘anugerah dan berbakat’, apa yang perlu dilaksanakan adalah hanya bimbingan oleh para guru. Yang pandai tetap pandai, hanya yang bijak yang perlu ‘mengawasi dan memimpin’ diri sendiri.

Tidak semua berjaya mencapai status saintis, ‘engineer’ , peguam,  doktor tapi tidak kurang juga yang berjaya memegang jawatan di syarikat swasta dan ada yang memiliki syarikat sendiri.

Di zaman 70an, ibubapa hanya menunggu kami dan menghantar kami dari rumah sahaja kerana semua sudah diuruskan oleh pihak MRSM. Makan minum, tempat tinggal, peralatan makmal memang sentiasa mencukupi.

Kami belajar dalam ‘kelas terbuka’ dengan maksud tiada bilik darjah , masing-masing dapat tengok apa kelas lain sedang buat.

Bagi pelajar aliran Inggeris, kami berpeluang belajar dengan ‘the American Peace Corps’ sementara bagi aliran Melayu dengan guru sains hebat dari Indonesia.

Sesuai dengan aliran sains nama kelas kami pun merupakan nama ahli sains terkenal seperti Einstien, Mendeleyef, Newton, Curie, Pasteur dan Darwin (mengikut ranking).

Tidak dinafikan sebaik sahaja Peperiksaan MCE tamat hampir semua pelajar Einstien, Mendelyef, Newton, Curie dan Pasteur meneruskan pelajaran ke Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat dan hanya pelajar Pasteur dan Darwin yang meneruskan pelajaran di Malaysia (memandangkan mereka dari aliran Melayu).

Sepakatan kami dari mendiami rumah kayu MARA sehingga tamat tahun 1977 memang memberi banyak kenangan dan keterujaan sehingga hari ini.

Dan lagu rasmi MRSM oleh Allahyarham Tuan Haji Wan Ariffin Wan Chek merupakan dendangan sebati dalam sanubari kami.

Kumpulan pertama semua pelajar lelaki bersama bekas pegawai dan guru MRSM PC. Penulis duduk hadapan disebelah paling kiri dalam gambar.

Azizi Ahmad Sinar Harian Pendapat Cetusan April 10, 2018

Dilema sistem penggredan pelajar sekolah

Apakah tujuan menanda kertas tugasan dan penggredan? Tentu sekali tujuannya adalah untuk memaklumkan dan berkomunikasi dengan pelajar tentang prestasi mereka dalam memenuhi tugas yang diberikan, atau sebaik mana dan sejauh manakah mereka telah mempelajari dan boleh menggunakan maklumat yang dikemukakan.

Ini adalah cara untuk 'mendiskriminasikan' (bukan cara apartheid) dalam tempoh melaksanakan proses pentaksiran.

Tetapi, di dunia institusi pendidikan, ianya  lebih cenderung digunakan sebagai cara untuk membandingkan para pelajar, dan dalam banyak kes akhirnya akan mewujudkan  persaingan yang tidak sihat atau kegagalan yang tidak wajar.

Struktur penggredan tradisional ini seolah membolehkan dan membenarkan pelajar tidak bersungguh dan berusaha dengan penuh kerapian.

Dari dulu hingga sekarang adalah tidak menghairankan bahawa "C" juga bermaksud "purata" dan / atau gred "lulus".

Ini mengukuhkan idea yang boleh diterima untuk anda tidak belajar tiga puluh peratus daripada apa yang anda cuba pelajari.

Prinsip asas mengenai apa sebenarnya gred adalah cara untuk berkomunikasi dengan pelajar mengenai sebaik manakah pelajar mencapai apa yang mereka laksanakan berdasarkan apa yang mereka rancang untuk memperolehinya.

Dan sebagai pendidik, kita harus menyedari bahawa tugas pertama kita adalah untuk menyampaikan kepada pelajar semudah mungkin apa yang diharapkan .

Oleh itu, rubrik, skima pemarkahan dan senarai semak adalah sangat penting, terutamanya dalam dunia penulisan subjektif, yang mana ia merupakan bukan hanya kemahiran asas, tetapi juga sebagai "seni".

Untuk bersikap adil, jika kita hendak mentaksir tugasan akademik, kita harus benar-benar hanya memberi gred berdasarkan satu kriteria: "Adakah pelajar melakukan apa yang diminta dilakukan, dan memenuhi semua keperluan saya?"

Oleh itu, dalam persekitaran yang ideal, satu-satunya gred yang boleh didapati dalam tugasan bertulis ialah "A" (untuk Diterima) atau "TD" (untuk Tidak Diterima).

Sekarang, ada yang mungkin membantah, dengan menyatakan bahawa sekiranya dua pelajar, yang mempunyai kertas penulisan dengan kualiti yang sangat berbeza, mungkin mendapat gred yang sama "A."

Ya, tentu boleh bukan, tetapi siapa pula boleh mengatakan bahawa pelajar yang kertas penulisannya tidak begitu baik dan bermutu tidak bekerja dan berusaha keras berbanding pelajar yang mempunyai bakat semulajadi untuk menulis?

Jika anda ingin menggunakan gred untuk membandingkan pencapaian seorang calon dengan yang lain, maka berikan B, C dan D's atau F jika mereka tidak memenuhi kriteria.

Anda tidak perlu bimbang tentang pelajar yang akan memberikan penilaian yang 'buruk' terhadap  anda kelak. Hanya lakukan tanggungjawab anda sebagai pendidik yang 'jujur'.

Tetapi jika anda ingin memotivasi calon untuk melakukan yang terbaik, anda hanya perlu menjadikannya satu kemungkinan tetapi tidak semestinya mudah, membolehkan mereka untuk sentiasa mendapat A.

Anda akan mendapati bahawa ini jauh lebih menggalakkan, dan mendorong usaha yang lebih jauh daripada motivasi tiruan dan "persaingan" yang tidak berkesan

Ini adalah benar terutama apabila mengajar penulisan akademik.

Dengan struktur dan gaya program yang diusahakan, kita akan dapat mempersembahkan  kemahiran komposisi yang sangat baik dengan menggunakan model struktur dan senarai semak berteknik penuh gaya.

Dengan bantuan penyuntingan yang betul, bimbingan, dan penggredan, kita dapat mengajar tabiat penulisan dan komposisi yang sangat baik dan para pelajar mesti dan hendaklah berjumpa tutor masing-masing.

Kedua-duanya tidak dapat dipisahkan dan diperlukan, dan sebagai pendidik kita harus berusaha untuk menyediakan panduan yang optimum untuk kedua-duanya.

Azizi Ahmad Jurnal Kosmo Pandangan Pembaca April 7, 2018

Obliged to check WhatsApp in the classroom

REFERRING to the letter “Disgrun­­tled with the behaviour of some teachers” (The Star, April 5), I hope it will open the eyes of the Education Ministry to the situation. The current mode of communication among school administrators and teachers is WhatsApp and Telegram messages. Even official and confidential letters and circulars are communicated through these platforms.

I would like to explain to the writer that teachers are “using” their mobile phones in class to read these messages and directives from multiple departments within the school. It is “burdensome” being disrupted every second to read messages telling them such things as to be alert when a recycling truck enters the school compound to collect unwanted items or of dogs running in the school field.

These are just two examples of the many irrelevant messages which take away our valuable time teaching and engaging with students. If you do not read those messages, you are “enggar perintah (going against orders)”.

Almost all teachers would like to ONLY TEACH as we were trained for. But, as you can see, we are not given a choice. It’s beyond our control. Even the NUTP knows about it and cannot do much either.

I hope my comrade will mark those 21 English essays and discuss the questions in class. My dear comrades, teach; take queries from students; explain; remind them to pay attention to you; wake up those who are sleeping in class; tell Aminah not to daydream and Bala to think about his future considering the influx of foreigners seeking work here; and remind Chua to complete his English essay as our standard of English has declined.

And before I forget, please DON’T forget to read those Telegram and WhatsApp messages every three minutes!

Waiting to retire Selangor

Disgruntled with the behaviour of some teachers

THERE is a lot about our education system that I am frustrated with and I would like to share these with the Education Ministry and the other authorities concerned. First of all, I wonder if all teachers are really qualified for this noble profession. Just recently, I read a newspaper report about students being burdened with homework and exercise books. According to the report, students are required to have five to six exercise books for each subject.

My niece told me that during the recent one-week school break, she was given 21 English essays as homework. I had to help her because she was stressed out and afraid she would be unable to complete them on time. She also said that her English teacher does not mark their homework. She would just write the answers on the board and tell the students to mark their own work. This teacher does not discuss the homework verbally and only writes things on the board, my niece said.

I was shocked when I visited the school and saw the teacher using her mobile phone in class. As far as I know, teachers are not allowed to use the phone during class but I don’t think anyone follows this rule. I am not against teachers having mobile phones but they must know the right place and time to use them. I hope the Education Ministry will conduct an investigation on this issue and implement strict rules, especially for teachers, on how to behave professionally.

There were a few teachers like these when I was in school but the rest really cared about the students and their performance in exams. I hope the authorities take this issue seriously and take the necessary action immediately.

David Iradayasamy Kuala Lumpur

Tags:

Program pendidikan guru adalah bertujuan untuk menghasilkan guru-guru yang mulia, progresif,  berilmu, berpandangan saintifik dan komited untuk menegakkan aspirasi pendidikan negara.

Program pendidikan guru juga bertujuan untuk menghasilkan pendidik yang menghargai warisan budaya kebangsaan, dan memastikan pembangunan modal insan serta memelihara dan membentuk masyarakat yang bersatu, demokratik, progresif dan berdisiplin.

Berdasarkan Falsafah Pendidikan Guru dan Pelan Induk Pembangunan  Pendidikan Malaysia (2013-2025), Institut Pendidikan Guru Malaysia diharap untuk meningkatkan keupayaan, kebolehan dan kelayakan  guru melalui perubahan dan transformasi kurikulum.

Perubahan dan transformasi dalam penggunaan kemahiran berfikir dan teknologi maklumat, serta kerja kursus berasaskan pengetahuan, bertujuan untuk menghasilkan guru berkualiti tinggi dan meningkatkan kualiti pengajaran.

Oleh itu, institusi pendidikan guru bertanggungjawab untuk menghasilkan kumpulan guru bertaraf pendidik  yang berkelayakan tinggi yang akan menjadi agen perubahan dan melaksanakan keupayaan autonomi dalam amalan pengajaran mereka.

Antara  usaha dan aktiviti yang disarankan adalah melaksanakan ‘refleksi’ atau penilaian kendiri dalam program pendidikan guru.

Dengan melaksanakan ‘refleksi’ atau penilaian kendiri ke dalam program pendidikan guru, pelatih guru akan berpeluang mempelajari teori-teori baru yang boleh membantu membentuk falsafah pengajaran mereka.






Sungguh pun ‘refleksi’ bukan perkara yang baru di dalam program pendidikan guru namun adalah popular (di negara maju) sebagai amalan  untuk memotivasi guru untuk melaksanakan pembaikan diri supaya mereka dapat mengajar dengan lebih baik.

Ia telah dikenal pasti sebagai bahagian penting dalam pengajaran dan elemen utama untuk pembangunan profesional guru.

Ia juga dikatakan untuk merapatkan jurang antara teori dan amalan, mengalihkan kebolehan guru kepada penilaian kritikal dan membolehkan guru memainkan peranan yang lebih aktif dalam kebertanggungjawaban mereka sendiri.

Meningkatkan kemahiran dan amalan refleksi dapat dilihat sebagai cara untuk meningkatkan amalan pengajaran dan hasil refleksi dalam pendidikan guru.

Oleh itu, terdapat keperluan untuk menghasilkan guru yang bertanggungjawab, berkeupayaan dan peka dengan persekitaran mereka.

Guru harus dapat bertindak balas terhadap tingkah laku, perlakuan  dan persekitaran mereka, serta membuat keputusan dan melaksanakan perubahan.

Kementerian Pendidikan tentunya menyedari akan kepentingan menghubungkan teori dan amalan dalam pengajian dan pembelajaran di Institut Pendidikan Guru.

Untuk menangani masalah mengintegrasikan teori dan amalan, guru pelatih di Institut Pendidikan Guru hendaklah diterapkan dengan amalan ‘refleksi’ sebagai sebagai salah satu teknik penting dalam pengajaran.

Institusi pendidikan guru disarankan untuk menitikberatkan amalan refleksi di kalangan guru pelatih, terutama semasa menjalani latihan praktikum mengajar di sekolah.

Buku Panduan Latihan Praktikum Pengajaran hendaklah tercatat "guru pelatih dikehendaki menyedia dan menulis serta memberikan laporan refleksi atau penilaian kendiri" selepas tamat menjalani latihan praktikum mengajar mereka.

Panduan dan tatacara menulis ‘refleksi dan penilaian kendiri’ hendaklah disediakan oleh Institut Pendidikan Guru untuk dipatuhi oleh guru pelatih.

Ini bermakna guru pelatih dikehendaki untuk mengaplikasikan pemikiran reflektif sebagai amalan.

Guru pelatih yang akan menjalani Latihan Praktikum Mengajar di sekolah sepatutnya dapat; mengenalpasti isu dan aspek amalan pengajaran yang diguna di sekolah; menyatakan dan meluahkan perasaan atau suara hati yang terpendam; membentuk dan mengembangkan persepsi kendiri; mendapatkan dan memperolehi kesedaran baru; menyediakan cadangan dan maklumbalas dan merancang pelan tindakan selanjutnya dalam menyelesaikan isu atau aspek berkaitan pendidikan.

Adalah penting bagi guru pelatih untuk mengetahui peranan mereka semasa menjalani latihan praktikum mengajar kerana ia  adalah komponen penting dalam pendidikan guru, yang menyediakan mereka untuk kerjaya dalam pendidikan.

Marilah kita mengambil sedikit masa dan melihat cabaran yang dihadapi oleh guru dalam membantu kanak-kanak belajar, berfikir dan membuat pilihan dan keputusan  yang tepat dalam hidup.

Mereka di lihat mengajar dengan penuh dedikasi. Mereka adalah agen perubahan, sumber inspirasi dan penemu bakat tersembunyi dan mampu mengesan bakat dalam diri anak-anak.

Keringat, darah dan air mata mereka telah membantu ramai yang menikmati kerjaya  yang berbeza dalam menjalani kehidupan yang berjaya dan memuaskan. Mereka melakukan yang terbaik demi kecintaan kepada anak-anak dan profesion mereka.

Oleh kerana guru menghasilkan generasi yang berwawasan dan berteladan, mereka sebenarnya menyelamatkan dunia daripada kemusnahan dan memastikan hak asasi manusia tidak dicerobohi dan dilindungi. .

Ramai juga yang berpendapat bahawa guru adalah mereka yang tidak berintegriti, kredibiliti mereka adalah meragukan, malahan ada yang tidak yakin dengan kemampuan guru dalam memastikan anak-anak bersedia untuk menghadapi dunia yang nyata setelah tamat persekolahan.

Apabila kes anak-anak sekolah terlibat dalam tindakan jenayah seperti rompakan, rogol, terlibat dengan kumpulan samseng, penyalahgunaan dadah dan pembunuhan dilaporkan, orang ramai mula hilang kepercayaan terhadap guru.

Tetapi, adakah bijak dan patutkah kita menyalahkan guru diatas apa yang berlaku?  Adakah disebabkan dasar yang dikatakan berorientasikan peperiksaan menjadikan pelajar terlalu tertekan untuk cemerlang dan menjadi yang terbaik di antara yang terbaik?

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sistem pendidikan telah disemak semula, kurikulum, sukatan pelajaran, subjek, pendekatan dan piawaian baru telah dilaksanakan di sekolah. Usaha-usaha ini dirancang, terutama untuk memenuhi keperluan milenium dan generasi celik teknologi, yang menjalani gaya hidup dan belajar dengan cara yang berbeza.

Realiti ini menimbulkan cabaran besar untuk guru, yang perlu mengadaptasi dan menyesuaikan kaedah pengajaran revolusioner dan kontemporari dalam membentuk pelajar menjadi pemikir kreatif, bebas dan matang.

Berurusan dengan pelajar yang bermotivasi dan tidak bermotivasi adalah menakutkan dan mencabar.  Pelajar yang berilmu dan bersemangat adalah mereka yang penuh dengan tenaga untuk belajar, dan mereka menetapkan jangkaan yang tinggi terhadap guru untuk membantu mereka meneroka pengetahuan baru dan mencabar kemampuan mereka untuk berfikir diluar kotak.

Sebaliknya, pelajar yang tidak bermotivasi dan bermasalah gagal atau sengaja tidak mahu memahami bahawa pendidikan akan membantu mereka menyinar dan membimbing mereka untuk berjaya.

Daripada merasai kemanisan dan kepuasan yang tertunda, mereka mencari kesenangan dan keseronokan sementara, membuang masa dan wang ringgit, sambil terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang tidak sihat seperti merokok, melepak, menonton pornografi dan merempit.

Bagi mereka, sekolah adalah untuk ‘ulat buku’, kerja rumah adalah penyeksaan dan peraturan sekolah adalah halangan yang membunuh kebebasan dan kebahagiaan mereka.

Sedikitnya mereka menyedari bahawa pendidikan membantu mereka menjadi pemikir unggul, yang akan membuat keputusan pintar ketika mereka menguruskan kerjaya, perkahwinan dan kewangan mereka pada masa akan datang.

Pengetahuan adalah penting kerana ia berfungsi sebagai ramuan untuk hati, minda dan jiwa, tidak kira betapa kecil atau besarnya bahagian yang diperoleh oleh pelajar ketika mereka bersekolah setiap hari.

Pendidik sejati sentiasa cemerlang apabila berurusan dengan pelajar yang sukar dan yang mempunyai pelbagai masalah. Mereka tidak akan menghindari atau lari dari tugas mereka atau mudah digoncangkan oleh tekanan kerana mereka percaya bahawa ‘sinar pelangi’ akan mewarnai kehidupan mereka.

Azizi Ahmad Majalah Pendidik Rencana Umum Bil 122 April 1, 2018

Glasgow kurangkan bajet

PENINGKATAN mendadak kos penganjuran yang menjadi isu sejak beberapa temasya lalu berjaya diatasi Glasgow, Scotland selaku tuan rumah edisi ke-20 Sukan Komanwel pada 2014.

Selain berjaya mengurangkan jumlah perbelanjaan, tuan rumah juga dapat menjimatkan berjuta pound hasil daripada perolehan penajaan, penjualan tiket, hak penyiaran dan penjualan barangan cenderamata.


Logo 2014

Daripada 575.6 juta pound bajet yang diperuntukkan, 472.3 juta pound merupakan untuk penganjuran, manakala 90 juta pound lagi bagi keselamatan. Daripada kos penganjuran pula, 372 juta pound datang daripada duit kerajaan.


Patricia Bezzoubenko

Selepas bekerja keras, 25 juta pound dapat dikurangkan walaupun pada awalnya bajet asal itu dianggap tidak mencukupi untuk menganjurkan temasya besar seperti ini. Namun, ia tidak boleh dianggap keuntungan tetapi hanya satu bentuk penjimatan sahaja yang berjaya dilakukan.

Ternyata kos yang dibelanjakan ini jauh lebih rendah berbanding Manchester 2002 yang menelan belanja 600 juta pound (RM3.3b), Melbourne 2006 sebanyak AUS$1.144 bilion (RM3.66b) dan New Delhi 2010 AS$11 bilion (RM41b).

Dilaporkan kos dijangka kembali meningkat apabila Gold Coast 2018 menjadi tuan rumah berikutan pengumuman awal yang dibuat penganjur mengatakan bajet AUS$1.5 bilion telah diperuntukkan bagi tujuan tersebut.


Usain Bolt (kiri) ketika beraksi dalam acara 4x100 meter pada Sukan Komanwel 2014.

Apa juga jumlah bajet, temasya tetap berlangsung dengan jayanya termasuk Glasgow yang mempertandingkan 18 jenis sukan membabitkan 4,950 atlet daripada 71 negara Komanwel yang mengambil bahagian.

Sukan yang dipertandingkan dari 23 Julai hingga 3 Ogos itu ialah olahraga, badminton, tinju, berbasikal, terjun, gimnastik, hoki, judo, boling padang, bola jaring, ragbi 7-sebelah, menembak, skuasy, renang, ping pong, triathlon, angkat berat dan gusti.

Buat pertama kali sejak 1990, England kembali bergelar juara keseluruhan sekaligus berjaya menyekat Australia daripada meraih gelaran itu buat kali ketujuh berturut-turut.


Glasgow 2014 tetap meriah dan hebat walaupun dianjurkan menggunakan bajet yang kurang


Bagi Malaysia, Glasgow 2014 menyaksikan pencapaian terburuk dicatat kontinjen negara buat kali pertama sejak 1998 apabila hanya meraih enam emas dengan tiga daripadanya menerusi badminton dan masing-masing satu daripada skuasy, terjun serta angkat berat.

Walaupun tanpa jaguh perseorangan negara Datuk Lee Chong Wei, skuad badminton kekal penyumbang terbaik pingat emas apabila mempertahankan kejuaraan acara berpasukan campuran, selain menerusi gandingan Goh V Shem-Tan Wee Kiong dalam beregu lelaki dan Vivian Hoo-Woon Khe Wei bagi beregu wanita.

Emas skuasy pula disumbang Datuk Nicol David dalam acara perseorangan wanita, Mohd. Hafifi Mansor menerusi angkat berat kategori 69kg dan Ooi Tze Liang dalam acara terjun 3 meter papan anjal lelaki.

New Delhi pecah rekod


Kontinjen Malaysia sewaktu menyertai perbarisan pada upacara pembukaan Sukan Komanwel 2014 di Glasgow, Scotland


Sebagai penganjur edisi ke-19 Sukan Komanwel pada 2010, New Delhi, India mencipta rekod baharu dalam sejarah temasya itu dari segi penyertaan apabila 6,081 atlet mengambil bahagian.

Kebanjiran ramai atlet yang mengambil bahagian dalam 17 jenis sukan atlet normal dan empat atlet para itu meletakkan negara Asia Selatan tersebut sebagai penganjur terbesar temasya setakat ini.

Sukan yang dipertandingkan adalah memanah, akuatik, olahraga, badminton, tinju, berbasikal, gimnastik, hoki, boling padang, bola jaring, ragbi 7-se­belah, menembak, skuasy, pingpong, tenis, angkat berat dan gusti manakala atlet para hanya bertanding dalam olahraga, renang, powerlifting dan pingpong.

Walaupun persiapan awal bandaraya itu menerima kritikan hebat dari segi kelewatan menyiap­kan venue dan perkampungan sukan, keselamatan dan soal kebersihan namun sebaik sahaja bermula upacara pembukaan, semua cemuhan yang dilemparkan terpadam begitu sahaja.

Pujian mula dihamburkan kepada New Delhi termasuk daripada Presiden Majlis Olimpik Antarabangsa (IOC), Jacques Rogge yang menyifatkan India sudah berjaya menyediakan asas yang kukuh untuk membida pula pe­nganjuran Sukan Olimpik.

SKUAD badminton Malaysia (tengah) muncul juara berpasukan campuran menewaskan India (kiri) menang perak dan England yang menang gangsa.

Menjelang upacara penutup, Ketua Persekutuan Sukan Komanwel, Mike Fennel memuji New Delhi sebagai penganjur temasya yang menakjubkan manakala para pemerhati mula menuding jari kepada media sebagai berat se­belah, melakukan penilaian yang tidak adil dan sengaja membuat laporan negatif.

Akhirnya temasya yang berlangsung dari 3 hingga 14 Oktober itu bukan sahaja menutup tirai dengan jayanya malah turut menutup mulut pengkritik menerusi sambutan hebat yang diterima daripada 71 negara Komanwel.

India yang menjadi negara Asia kedua selepas Malaysia sebagai tuan rumah Sukan Komanwel dan kali pertama menganjurkannya menamatkan cabaran de­ngan mencatat pencapaian terbaik dalam sejarah penyertaan mereka iaitu sebagai naib juara keseluruhan di belakang Australia.


INDIA menutup mulut pengkritik menerusi penganjuran terhebat, terbesar dan termahal dalam sejarah pada temasya 2010 walaupun terpaksa menanggung hutang selepas itu

Temasya 2010 juga diiktiraf sebagai temasya termahal, mengatasi Melbourne (RM3.66b) empat tahun sebelum itu apabila dikatakan menelan belanja sebanyak AS$11 bilion (RM41b).

Malaysia yang turut mengambil bahagian juga mencatat pencapaian terbaik dalam sejarah penyertaan apabila membawa pulang 12 emas sekali gus mengatasi pencapaian 10 emas pada 1998.

Badminton kekal penyumbang terbesar dengan empat emas di­ikuti menembak dan angkat berat masing-masing dua emas dan selebihnya masing-masing satu emas menerusi gimrama, terjun, berbasikal dan skuasy.

Lee Chong Wei mempertahankan emas acara perseorangan lelaki selain Koo Kien Keat-Chin Eei Hui dalam beregu campuran, Kien Keat-Tan Boon Heong dalam beregu lelaki dan acara berpasukan campuran.

Menembak pula menerusi Bibiana Ng (10m air pistol perseorangan wanita) dan gandingan Nur Suryani Mohd. Taibi/Nur Ayuni Farhana Abdul Halim (10m air rifel berpasangan wanita) manakala angkat berat menerusi Amirul Hamizan Ibrahim (56kg lelaki) dam Aricco Jumitih (62kg lelaki).

Josiah Ng pula menang emas keirin, Nicol David acara perseorangan wanita skuasy, Pandelela Rinong acara 10 meter platform wanita dan Elaine Koon menerusi gimrama acara tali individu.

Tags:

Isu suaka politik bayangi temasya termahal

ATLET menghilangkan diri dari perkampungan sukan untuk mendapatkan suaka politik mewarnai Sukan Komanwel 2006 di Melbourne, Australia. Bukan seorang atau 10 orang tetapi 25 orang yang terlibat.


Kebanyakan atlet tersebut dari benua Afrika seperti Sierra Leone (14 orang), Cameroon (9) dan Tanzania (seorang). Tidak kurang juga dari Asia seperti Bangladesh (seorang). Ada yang dibenarkan tinggal di Australia dan ada yang dihantar pulang ke negara masing-masing.

Atlet lari dari perkampungan sukan untuk mendapatkan suaka politik sebenarnya bukan isu baharu kerana ia telah mula menjadi pencetus trend empat tahun sebelum itu di Manchester, England apabila 27 atlet terlibat. Namun, masalah itu tidak didedahkan secara terbuka kepada umum.


Upacara penutup gilang gemilang antara faktor yang menjadikan temasya 2006 sebagai yang termahal penganjurannya ketika itu.

Ternyata ia menjadi semakin serius pada temasya 2006 kerana beberapa hari selepas upacara pembukaan dilangsungkan pada 15 Mac, trend itu sudah bermula. Kes pertama dilaporkan kepada polis ialah pada 20 Mac membabitkan dua atlet iaitu petinju Tanzania, Omari Idd Kimweri dan pelari Bangladesh, Mohammad Tawhidul Islam.

Dua hari selepas itu, tujuh lagi atlet Sierra Leone (3 wanita, 4 lelaki) dilaporkan hilang. Ini tidak termasuk tujuh lagi atlet dari negara sama hilang selepas tarikh tersebut. Polis percaya mereka ke Sydney untuk menyertai komuniti Sierra Leone sedia ada yang lebih besar di sana dan ia ternyata benar.


Perkampungan sukan temasya 2006 di Melbourne yang dibina secara terbuka memudahkan 25 atlet melarikan diri untuk mendapat suaka politik daripada kerajaan Australia.

Dua jam sebelum upacara penutup dilangsungkan pada 26 Mac, sembilan atlet Cameroon pula hilang. Dua dari mereka kemudian ditemui berada di Perth.

Semua insiden kontroversi itu, bagaimanapun, tidak menjejaskan kemeriahan temasya edisi ke-18 yang dilapor menelan belanja AUS$1.144 bilion dolar (RM3.66b) dan dianggap termahal ketika itu mengatasi Manchester yang melibatkan kos 600 juta pound (RM3.3b) empat tahun sebelumnya.

Kos penganjuran meningkat didorong oleh penyertaan lebih ramai atlet berikutan penambahan acara yang dipertandingkan. Namun, jumlah sukan yang dipertandingkan dan jenisnya hampir sama seperti sebelum ini.


Perkampungan sukan temasya 2006 di Melbourne yang dibina secara terbuka memudahkan 25 atlet melarikan diri untuk mendapat suaka politik daripada kerajaan Australia.

Sukan yang dipertandingkan ialah akuatik, olahraga, badminton, bola keranjang, boling padang, tinju, berbasikal, gimnastik, hoki, bola jaring, ragbi 7-sebelah, menembak, skuasy, ping pong, triathlon dan angkat berat.

Seperti biasa selaku tuan rumah, Australia muncul juara keseluruhan dengan memungut 84 emas, jauh meninggalkan England di tempat kedua dan Kanada ketiga.

Pencapaian Malaysia pula boleh dibanggakan apabila kekal di tempat kelapan keseluruhan kali kedua berturut-turut dengan memungut tujuh emas, 12 perak dan 10 gangsa.

Emas diperoleh seperti biasa menerusi badminton (4 pingat) selaku penyumbang tetap kontinjen negara sejak 1966 selepas Lee Chong Wei menjuarai perseorangan lelaki, Chan Chong Ming-Koo Kien Keat dalam beregu lelaki dan Chin Eei Hui-Wong Pei Tty untuk beregu wanita, selain acara berpasukan campuran.


Upacara penutup gilang gemilang antara faktor yang menjadikan temasya 2006 sebagai yang termahal penganjurannya ketika itu.

Tiga lagi emas disumbang atlet boling padang menerusi Siti Zalina Ahmad, trio Azlina Arshad, Nor Hashimah Ismail dan Nor Iryani Azmi serta atlet angkat berat, Mohd. Faizal Baharom.

Selain tiga sukan itu, Malaysia juga mengambil bahagian dalam acara terjun, menembak, hoki dan gimnastik yang turut menyumbang pingat tetapi bukan emas.



England tumbang di bumi sendiri

Sebagai tuan rumah buat kali kedua selepas temasya London 1934, England mempertaruhkan Manchester kali ini dalam percubaan untuk kembali sebagai juara keseluruhan Sukan Komanwel 2002 di laman sendiri dari 25 Julai hingga 4 Ogos.


Amirul Hamizan Ibrahim ketika beraksi dalam kategori 56kg di Sukan Komanwel 2002 di Manchester, England.

Bagaimanapun, impian mereka tidak menjadi kenyataan apabila seteru tradisi Australia terus unggul, malah dilihat terlalu kuat buat kontinjen tuan rumah apabila meninggalkan England jauh di belakang di tempat kedua keseluruhan dalam senarai kedudukan pingat.


Dengan sukan renang/terjun (30 emas) menjadi nadi kepada kekuatan Australia, negara Kanggaru itu berjaya merentap ego England untuk muncul juara ke­seluruhan buat kali keempat berturut-turut sejak temasya 1990 dengan memungut 82 emas.

England yang kali terakhir muncul juara pada 1986 pula hanya mampu memungut 54 emas, sekali gus memberi tamparan hebat kepada proses membida London sebagai tuan rumah Sukan Olimpik 2012. London bagaima­napun, tetap berjaya mendapat hak penganjuran yang diumumkan pada 2005.


Upacara pembukaan penuh warna warni pada temasya 2002.

Namun, di sebalik kegagalan England pada Sukan Komanwel 2002 itu, Manchester mencatat sejarah tersendiri apabila buat pertama kali menganjurkan sukan untuk atlet para, serentak dengan atlet normal dengan permulaan hanya olahraga, po­werlifting, renang, pingpong dan boling padang dipertandingkan mengikut kategori kecacatan.


Langkah itu menjadi ikutan hingga ke hari ini, malah kini melibatkan sukan seperti berbasikal. Emas yang dimenangi atlet para turut dikira dan dicampur dengan atlet normal dalam senarai kedudukan pingat keseluruhan.


Renang menjadi lubuk emas yang membantu Australia muncul juara keseluruhan Sukan Komanwel 2002

Bagi Malaysia, pencapaian kontinjen negara tidak kurang hebatnya apabila berjaya membawa pulang tujuh emas, sembilan pe­rak dan 18 gangsa dengan sukan angkat berat mencatat kejayaan mengejutkan setelah meraih tiga emas, sama seperti penyumbang tetap iaitu badminton.

Emas angkat berat disumbang Amirul Hamizan Ibrahim yang menyapu bersih gelaran snatch, clean & jerk dan keseluruhan kategori 56kg yang ditawarkan pingat secara berasingan.

Seperti biasa pemain badminton negara unggul dalam acara perseorangan lelaki menerusi Muhammad Hafiz Hashim, beregu lelaki Chan Chong Ming-Chew Choon Eng dan kejutan dalam beregu wanita menerusi Lim Pek Siah-Ang Li Peng.

Satu lagi emas disumbang Siti Zalina Ahmad yang menjuarai acara perseorangan wanita bo­ling padang. Selain tiga sukan itu, atlet Malaysia turut mengambil bahagian dalam sukan renang, olahraga, tinju, gimnastik, me­nembak dan skuasy daripada 17 jenis sukan yang dipertandingkan.

Tags:

Malaysia pertama di Asia

JIKA Jamaica menjadi negara Afrika pertama menganjurkan Sukan Komanwel pada 1966, tiba giliran Malaysia memecah monopoli negara yang dikuasai bangsa Inggeris apabila muncul negara Asia pertama menjadi tuan rumah untuk temasya 1998 di Kuala Lumpur.

Dikenali sebagai temasya pertama yang mempertandingkan sukan berpasukan seperti kriket, hoki, bola jaring dan ragbi 7-se­belah, edisi ke-16 ini turut mempertandingkan buat kali pertama tenpin boling dan skuasy.


KONTINJEN Malaysia berarak masuk ketika upacara pembukaan Sukan Komanwel 1998 di Stadium Nasional, Kuala Lumpur.

Ini menjadikan 15 jenis sukan kesemuanya dipertandingkan pada 1998 termasuk sukan tetap seperti olahraga, badminton, tinju, berbasikal, gimnastik, boling padang, menembak, renang/terjun dan angkat berat (kecuali gusti digugurkan).

Berlangsung dari 11 hingga 21 September, Kuala Lumpur yang mengalahkan Adelaide, Australia ketika proses bidaan menjadi Sukan Komanwel terakhir dilangsungkan pada abad ke-20 sekali gus muncul negara kelapan pernah menganjurkannya selepas Kanada, England, Australia, New Zealand, Wales, Jamaica dan Scotland.

Malaysia ternyata memanfaatkan kelebihan beraksi di laman sendiri untuk mencatat pencapaian terbaik dalam sejarah penyertaan sejak 1950 apabila buat kali pertama menduduki tempat keempat ke­seluruhan dalam se­narai kedudukan pingat di belakang Australia yang muncul juara keseluruhan, diikuti Kanada dan England.

Bukan Malaysia sahaja mempamerkan peningkatan, negara-negara yang bertanding juga me­nunjukkan peningkatan ke­tara dari segi kualiti pencapaian apabila beberapa rekod temasya berjaya dipecahkan.


S. GOVINDASAMY (kiri) meraikan kejayaannya melakukan kejutan dengan menjuarai acara 50km jalan kaki untuk menyumbang emas buat kontinjen negara menerusi sukan olahraga pada 1998.

Dengan 70 negara mengambil bahagian membabitkan 3,638 atlet, temasya 1998 dianggap berjaya kerana tiada langsung membabitkan sebarang kontroversi malah berakhir dengan meletakkan satu penanda aras baharu dari segi pencapaian dan kualiti.

Selaku tuan rumah, Malaysia berjaya meraih 10 emas - jumlah tertinggi pernah dimenangi de­ngan tiga disumbangkan badminton, dua tenpin boling dan masing-masing satu menerusi olahraga, angkat berat, gimrama, menembak dan tinju.

Badminton penyumbang tetap pingat emas, Wong Choong Hann menjuarai acara perseorangan lelaki, Choong Tan Fook-Lee Wan Wah (beregu lelaki) dan acara berpasukan lelaki.

Tenpin boling pula menyaksikan Kenny Ang menyumbang dua emas menerusi acara perseorangan lelaki dan beregu lelaki berpasangan dengan Beng Heng. Olahraga S. Govindasamy (50km jalan kaki lelaki), angkat berat Muhamad Hidayat Hamidon (kategori 69kg), menembak Nurul Huda Baharin (air rifel individu wanita), tinju Sapok Biki (ka­tegori light-flyweight 48kg) serta gimrama berpasukan Carolyn Au Yong, El Regina Tajudin, Sarina Sundara Rajah, Thye Chee Kiat (all-around).


Afrika Selatan kembali 
selepas 36 tahun


PERSEMBAHAN menarik disajikan pada pembukaan Sukan Komanwel 1994 di Victoria, Kanada

Berakhirnya Dasar Apartheid pada 1990 memberi kelegaan besar kepada pe­nganjur Sukan Komanwel 1994 iaitu Victoria, Kanada. Ia bermakna berakhirnya masalah terbesar yang sentiasa membelenggu temasya empat tahun sekali itu sebelum ini.

Dengan kata lain, berakhirnya era Apartheid itu bermakna tiada lagi isu boikot memboikot oleh negara Komanwel susulan rasa tidak puas hati terhadap sistem pemisahan kaum yang tidak adil antara kulit putih yang dipandang tinggi dan kulit hitam yang dipandang rendah di negara Afrika Selatan.

Pada penampilan pertamanya sejak 1958, Afrika Selatan berjaya membawa pulang dua emas, empat perak dan lima gangsa walaupun hanya menyer­tai semula gabungan Komanwel ini pada 1991.

Pada temasya yang berlangsung dari 18-28 Ogos itu juga menyaksikan penampilan pertama Namibia sejak merdeka daripada Afrika Selatan pada 1990 selain Kepulauan Montserrat manakala Hong Kong pula membuat penampilan terakhir kerana bakal dikembalikan kepada pemerintahan China pada 1997.


ELANA MEYER meraih pingat perak buat Afrika Selatan dalam acara 10,000m wanita Sukan Komanwel 1994 di Victoria, Kanada.

Walaupun berlangsung dalam suasana aman dan meriah, temasya 1994 terpahat dalam sejarah sebagai yang terakhir mempertandingkan acara sukan yang berbentuk individu kerana mulai temasya 1998 di Kuala Lumpur, sukan berpasukan akan diper­kenalkan buat kali pertama seperti acara ragbi 7-sebelah, bola keranjang dan hoki.

Ini bermakna jumlah sukan yang dipertandingkan akan bertambah pada 1998 berbanding 10 sahaja pada 1994 seperti olahraga, badminton, tinju, berbasikal, gimnastik, boling padang, me­nembak, angkat berat dan gusti lantai.

Penambahan sukan berpasukan ini bertujuan meningkatkan pendapatan pihak penganjur menerusi hak penyiaran televisyen selain menjadikan temasya lebih meriah selain menarik lebih ramai penonton.

Di penghujung temasya edisi ke-15 itu, Australia muncul juara keseluruhan dengan meraih 86 emas, jauh meninggalkan tuan rumah, Kanada (46 emas) di tempat kedua dan England (31), ketiga.

Malaysia pula berada di tempat ke-14 dengan meraih dua emas, tiga perak dan dua gangsa. Ke­dua-dua emas disumbangkan menerusi badminton apabila Rashid Sidek menjuarai acara perseorangan lelaki dan Cheah Soon Kit-Soo Beng Kiang menjuarai acara beregu lelaki.

Badminton turut menyumbang dua lagi pingat perak dan dua gangsa. Satu lagi perak disumbangkan atlet angka berat, Matin Guntali. Malaysia turut mengambil bahagian dalam olahraga, tinju, berbasikal, gimnastik, menembak dan boling padang.

Tags:

Wajarkah anda mengaku diri ‘pakar’?

Berikutan agenda transformasi dan inovasi ke arah menjadikan wawasan satu realiti, pelbagai jenis perbincangan dan perjumpaan telah dan perlu dilakukan.

Persidangan, bengkel, mesyuarat ahli pemikir dijalankan dan agenda perbincangan tidak pernah terhenti dan berterusan.

Akan ada pertambahan ‘teori’ baru dalam setiap kali ‘road show’ yang terpaksa diserap dan dihadamkan disetiap ‘latihan perkembangan staf’ yang dijalankan.


Yang sebelumnya belum dikhatam, yang baru diminta dihadam.

Banyak organisasi memanggil dan memilih ahli pasukan ‘pakar’ masing-masing untuk membantu mereka dalam mendapatkan objektif dan keputusan yang dikehendaki.

Kebanyakan organisasi dilihat terperangkap dalam memastikan mereka mempunyai pakar yang sebenar dalam sesi pertemuan untuk mencapai kata sepakat dalam program atau projek mereka.

Kebanyakan hasil tidak menunjukkan kemajuan, hanya sekadar mencapai persetujuan sahaja.

Apa yang mereka tidak faham dan ‘mahu memahami’ adalah, bahawa apa yang mereka lakukan telah dilakukan secara berulang kali sebelum ini.
Adalah tidak ‘waras’ jika kita melakukan perkara sama berulang kali dan mengharapkan hasil berbeza.

Sesebuah organisasi akan tetap melakukan perkara sama dengan cara mereka sering laksanakan.

Sesebuah organisasi juga akan asyik dan tetap dengan membawa dan memanggil orang sama dan ‘tertentu’ di dalam sebarang pertemuan mahupun perbincangan.

‘Orang sama dan tertentu’ yang menganggap diri mereka ‘pakar’ merupakan mereka yang dilantik oleh ‘mereka’ juga.

Mereka yang sebenarnya ‘ahli’ dalam bidang yang dihasratkan, bersedia, sudi dan boleh membawa bersama idea baharu dan pemikiran berbeza tidak akan diberi peluang untuk mencurahkan apa yang patut di kongsikan.

Pakar yang profesional akan meninggalkan gelaran, kedudukan, jawatan, dan kepakaran seketika dan akan sudi mendengar, bersedia membuka minda, dan sudi menerima pendapat dan pandangan orang lain.

Tetapi keadaan menjadi sebaliknya terutama ‘pakar’ yang mengaku, megah dan menganggap  diri sendiri seorang pakar.

Dalam hal profesionalisme, seluruh dunia pasti akan memberi tumpuan kepada yang pakar. Yang pasti, ada yang mahu diri mereka dikenali dan dirujuk kerana kononnya mereka adalah ‘pakar’ dan ‘tahu semuanya’.

Namun tidak kurang juga dan kemungkinan besar, ada yang lebih suka untuk menjadi ‘orang biasa’ sahaja.

Untuk golongan wasatiyyah, mereka lebih suka bersama dengan kumpulan yang mahu mempelajari, sedia mempelajari dan mencuba sesuatu yang baharu.

Kemungkinan mendapat pengetahuan dan maklumat mengenai isu dan bidang dibincangkan akan meningkatkan dan menambahkan penguasaan apa yang kita tahu.

Rasa ingin tahu adalah perkataan yang sebaiknya. Seseorang jujur, telus, ikhlas dan baik akan mengakui apa yang mereka tidak tahu dan apa lagi yang perlu dipelajari.

Adalah membahagiakan jika dapat kita melihat ‘seorang pakar’ atau ‘seorang serba tahu’ mempunyai pendekatan yang lebih berfikiran terbuka.

Konsep keterbukaan dan membuang prasangka tentu tidak disenangi sesetengah pihak, terutama  berurusan dengan topik seperti pendidikan dan pentadbiran, khususnya.

Ini adalah berdasarkan bahawa mereka yang berada dalam bidang ini, adalah ‘pakar’ dalam bidang masing-masing. Benarkah ini?

Tentu menyeronokkan, menyenangkan dan membahagiakan, jika pandangan mahupun pendapat yang diutarakan dapat diterjemahkan dalam keadaan yang mengembirakan dan dipersetujui secara bersama.

Daripada hanya terlalu percaya kepada ‘pakar’, menghargai dan menerima pemikiran dan pandangan baharu adalah lebih berkesan. Memang ianya sukar untuk diterima, namun ia memerlukan satu bentuk asuhan dan didikan yang perlu dilaksanakan.

Memang tidak munasabah. Tetapi, ia adalah apa yang patut kita buat dengan mengingati matlamat akhir untuk memahami pemikiran baru.

Mengaku diri sendiri sebagai ‘orang biasa’ tidak akan memadam kemahiran, pengetahuan mahu pun kebolehan seseorang, sebaliknya ia membuka peluang pembangunan diri dalam bidang-bidang tertentu.

Ia membolehkan seseorang untuk mendengar, membuat pertanyaan dan menambah minat serta kesungguhan. Ia membenarkan kita untuk melihat apa yang dapat difikirkan, dan bukannya apa yang TIDAK.

Sekarang tanya diri anda, adakah anda benar seorang pakar ? Adakah anda bersedia untuk mengenepikan ‘gelaran’ itu? Bersediakah anda untuk lebih bersikap terbuka kepada pemikiran baru? Bagaimanakah anda boleh mengurus ‘pakar’ di tempat kerja anda?

Untuk dianggap sebagai seorang pakar, seseorang itu bukan sahaja hendaklah berpengetahuan, berkemahiran dan kompeten dalam bidang mereka, namun, hendaklah diterima oleh rakan sekerja anda.

Azizi Ahmad Sinar Harian Pendapat Cetusan 24 Mac 2018

Temasya 1986 bermasalah

DIKENALI sebagai temasya paling bermasalah, Sukan Komanwel 1986 di Edinburgh, Scotland tetap berlangsung dari 24 Julai hingga 2 Ogos. Ini kali kedua Edinburg menjadi tuan rumah dalam tempoh 16 tahun.

Berbeza ketika menganjurkannya pada 1970 dengan jaya sehingga sukar dilupakan, temasya 1986 ini tidak henti-henti diulit masalah baik sebelum mahu pun selepas dilangsungkan.


UPACARA pembukaan temasya 1986 di Edinburgh, Scotland yang tetap berlangsung walaupun menghadapi masalah kewangan.

Masalah paling teruk adalah tindakan 32 daripada 59 negara Komanwel memboikot temasya berikutan tindakan kerajaan Bri­tain pimpinan Margaret Thatcher ketika itu yang mengiktiraf Dasar Apartheid Afrika Selatan.

Ini menyebabkan pihak pe­nganjur gagal mendapatkan jumlah tajaan dan hak penyiaran yang mencukupi, sekali gus menimbulkan masalah kewangan yang besar. Walaupun pada awalnya seorang ahli perniagaan, Robert Maxwell berjanji untuk membantu menyalurkan sebanyak 2 juta pound, akibat pengurusan yang kelam kabut hanya 250,000 pound sahaja disalurkan.


BEN JOHNSON (tengah) dari Kanada muncul raja pecut Sukan Komanwel 1986 selepas menyapu bersih emas dalam acara 100 dan 200 meter dengan mengejutkan Linford Christie (kanan).

Namun, ia masih gagal mencapai bajet yang diperlukan iaitu 14 juta pound. Ketika berlangsungnya upacara pembukaan, penganjur masih kekurangan 3 juta pound tetapi kemudiannya meningkat kepada 4.3 juta pound.

Selepas tiga tahun berlalu, penganjur masih menanggung hutang sebelum berjaya dilangsaikan. Dalam proses melakukannya, Bandaraya Edinburgh akhir­nya mengisytiharkan pihaknya rugi 500,000 pound dalam meng­anjurkan temasya 1986.


RENANG berirama kali pertama dipertandingkan pada temasya 1986.

Secara keseluruhannya berlaku penurunan mendadak apabila hanya 26 negara mengambil bahagian membabitkan 1,662 atlet dan 461 pegawai. Mereka bertanding dalam 10 jenis sukan iaitu olahraga, akuatik (renang, terjun, renang berirama), badminton, tinju, berbasikal, boling padang, mendayung, menembak, angkat berat dan gusti.

Malaysia bagaimanapun tidak menyertai temasya 1986 ini kerana turut terlibat dengan tindakan memboikot yang dilakukan negara Komanwel kebanyakkan dari benua Afrika, Asia dan Carribean.

Maka Sukan Komanwel 1986 ini lebih sesuai digelar sebagai sukan negara kulit putih ketika itu.



Brisbane diiktiraf terbaik


PERTARUNGAN sengit Allan Wells (kiri) dan Mike McFarlane dalam acara 200 meter pecut yang sukar diputuskan siapakah pemenangnya pada temasya 1982

Pemilihan Brisbane meng­anjurkan Sukan Komanwel 1982 membolehkan Austra­lia muncul negara kedua selepas Kanada menjadi tuan rumah buat kali ketiga dalam tempoh 52 tahun sejarah temasya itu.

Sebelum Brisbane, Sydney dan Perth pernah menjadi tuan rumah pada 1938 dan 1962. Cuma istimewanya penganjuran di Brisbane, ia muncul antara yang terbaik sehingga ke hari ini mempertandingkan 10 jenis sukan dengan memanah kali pertama dipertandingkan selain olahraga, badminton, angkat berat, tinju, gusti, renang/terjun, berbasikal, menembak dan boling padang.

Paling diingati, pada majlis pembukaannya ialah pengenalan maskot gergasi temasya yang diberi nama Matilda. Kemunculan kangaroo mekanikal setinggi 13 meter mengagumkan mereka yang menyaksikan upacara gilang gemilang itu.


MEMANAH tersenarai buat kali pertama sebagai sukan yang dipertandingkan di Sukan Komanwel pada 1982

Semuanya berjalan lancar tanpa ada tindakan boikot berlaku lagi dalam kalangan negara yang mengambil bahagian. Pada akhir­nya, Australia muncul juara ke­seluruhan dengan memungut 39 emas untuk menewaskan England di tempat kedua dan Kanada ketiga.


Kontinjen Malaysia yang tampil pada penyertaan kelapan di Sukan Komanwel sejak 1950 masih terus mengharapkan badminton untuk menyumbang pi­ngat selepas tidak menghantar atlet bertanding dalam sukan lain.


MASKOT gergasi bernama Matilda yang memeriahkan acara pembukaan temasya 1982

Ini merupakan kontinjen ketiga terkecil yang pernah kita hantar iaitu hanya enam atlet sahaja berbanding 18 orang empat tahun sebelum itu di Edmonton, Kanada. Pada temasya 1950 dan 1954, Malaya ketika itu menghantar 4 pegawai dan 3 atlet sahaja.


Namun Malaysia berjaya mengekalkan pencapaian hampir sama dengan temasya 1978 apabila berjaya membawa pulang satu emas dan satu gangsa. Emas menerusi gandingan Razif Sidek/Ong Beng Teong dalam beregu lelaki dan gangsa menerusi Razif dalam perseorangan lelaki.

Dalam acara berpasukan campuran, kehadiran James Selvaraj dalam perseorangan lelaki masih gagal membantu Malaysia menang pingat apabila tersekat di suku akhir. Faktor ketiadaan Sylvia Ng yang sudah bersara ketika itu ternyata amat dirasai.

Tags:

Latest Month

May 2018
S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow