?

Log in

No account? Create an account

Berempati Perlu Ada Hadnya

Empati adalah merupakan satu kualiti hebat tetapi ia boleh menjadi merbahaya apabila kita terlalu mengambil kisah dan memberi tumpuan terhadanya.

Ini terbukti apabila satu dalam tiga pekerja akan meninggalkan organisasi atau institusi mereka untuk persekitaran yang lebih baik, dan makluman ini merupakan insentif utama bagi organisasi untuk menekankan kemahiran empati dalam persekitaran kerja masing-masing.

Bagi kita yang bekerja dalam peranan sokongan, keberkesanan kita menjadi sangat penting untuk kita mendengar dan menyampai kepada rakan-rakan kita.

Semakin baik kita melakukan pekerjaan kita, semakin ramai rakan kita yang cuba melakukan sebaik mungkin terhadap tugasan kerja mereka.

Apakah yang menjadi cabaran sebenarnya ? Empati dipelajari secara kendiri. Ia tidak datang dari buku panduan pekerja, ataupun ia tidak turun dari pengurusan.

Tetapi apabila anda mengambil tanggungjawab peribadi untuk lebih memahami rakan sekerja anda, organisasi anda akhirnya meraih ganjaran.

Empati mewakili keupayaan untuk memahami pemikiran dan perasaan orang lain. Dengan kata lain: belas kasihan. Memberi perhatian terhadap rakan sekerja anda dan mengambil berat terhadap kelesuan mereka.

Kepentingan empati dalam urusan harian adalah berdasarkan data. Menurut laporan Businesssolver’s Pemantaun Empati Di Tempat Kerja 2019 {Businessolver’s 2017 Workplace Empathy Monitor} empati memberi kesan langsung terhadap produktiviti kesetiaan, dan penglibatan pekerja.

Dapatan pemantauan yang diperolehi menunjukkan:

• 77% pekerja akan bersedia bekerja lebih masa jika tempat kerja menunjukkan lebih empati; sementara itu, 60% bersedia menerima gaji yang dikurangkan untuk yang perkara yang sama.

• 92% profesional Sumber Manusia mencatatkan bahawa tempat kerja yang penuh kasih sayang adalah faktor utama untuk pengekalan pekerja.

• 80% daripada golongan millennial menyatakan bahawa mereka akan meninggalkan pekerjaan mereka sekarang jika pejabat mereka menjadi kurang empati. 66% Baby Boomers turut berkongsi sentimen ini.

Berempati di tempat kerja menyediakan pulangan yang bermakna dan konkrit. Hubungan mesra dan baik diantara rakan sekerja membantu mengekalkan organisasi kearah daya maju yang dibina untuk jangka panjang.

Saya seorang yang percaya dan yakin dengan kuasa empati , dengan maksud berkeupayaan untuk meletakkan diri dalam kasut orang lain, untuk melihat dan merasakan dari perspektif orang lain.

Ia merupakan komponen penting dalam kecerdasan emosi, yang membangkitkan hubungan antara anda dan orang lain.

Tetapi ketika empati dapat meningkatkan kualiti hubungan anda, ia juga dapat membuktikan adalah juga merbahaya apabila kita terlampau memberi tumpuan dan kelebihan untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul. 369

Sebagai contoh, kita berkemungkinan untuk menunjukkan empati kepada tahap yang melampau, walaupun pada titik yang membahayakan anda dan orang lain.

Dalam kesusasteraan saintifik, ini biasanya dirujuk sebagai "empati sempit" atau "hiper-empati," dan ia berkaitan dengan gangguan personaliti sempadan (Bipolar Personaliti Disorder).

Sebuah artikel yang dihasilkan dalam 2014 mendapati "Sesetengah individu yang mempunyai masalah Bipolar Personaliti Disorder kelihatan mempunyai kepekaan yang luar biasa terhadap kandungan dan kedudukan mental dibawah kesedaran orang lain, walaupun mereka tidak berupaya untuk mengintegrasikan maklumat sedemikian ke dalam konsep yang stabil pada diri sendiri dan orang lain yang menjadi asas kepada fungsi interpersonal yang sihat."

Dengan kata lain, individu ini menunjukkan tahap empati yang tidak normal; walau bagaimanapun, mereka sering tidak mempunyai keupayaan untuk mengatur keupayaan empati itu dan ia membawa kepada tabiat dan hubungan yang tidak sihat.

Sudah tentu, anda tidak perlu mengalami gangguan keperibadian yang akan dirugikan oleh empati.

Ramai yang menjadi mangsa kepada apa yang telah digambarkan sebagai "perangkap empati" apabila kemampuan untuk berkongsi perasaan orang lain membawa kepada keletihan fizikal dan psikologi.

Kajian analisis oleh Pusat Penyelidikan Pew pula mendapati bahawa dalam kes tertentu, penggunaan media sosial membawa kepada tahap tekanan yang lebih tinggi. Mengapa?

Pada asasnya, kerana pengguna menjadi lebih menyedari perjuangan orang dalam rangkaian mereka.

Masalahnya bukanlah sekadar belajar mengenai peristiwa negatif dalam kehidupan orang lain. Sebaliknya, peningkatan dalam teknologi digital membolehkan individu mempelajari perkara-perkara ini dengan lebih cepat, dan lebih dekat dengan satu sama lain.

Dalam erti kata lain, jika anda tidak berhati-hati, pendedahan berterusan kepada masalah orang lain boleh membawa kepada tekanan yang lebih tinggi, keletihan emosi, dan pelbagai isu kesihatan yang lain.

Jelaslah , sungguhpun empati adalah berguna untuk membina hubungan, ia jelas juga berbahaya dalam konteks tertentu.

Berikut adalah beberapa petua praktikal yang boleh membantu:

1. Di tempat kerja.

Sekiranya kerja anda memerlukan anda untuk "terus bekerja " untuk jangka masa yang lama, ia mudah untuk mencapai keletihan emosi.

Untuk mengelakkan perkara ini, anda mungkin memutuskan untuk mengambil masa yang lebih pendek tetapi lebih kerap untuk membolehkan anda bertenaga semula.

Atau, anda boleh bekerjasama dengan majikan atau rakan sekerja anda untuk menugaskan semula tugas atau tugas tertentu (atau sekurang-kurangnya apabila tugas dan tugas itu dilakukan), yang membawa kepada hari kerja yang lebih seimbang untuk semua orang.

2. Di rumah.

Katakan pasangan anda pulang ke rumah selepas hari yang buruk di tempat kerja. Dan anda juga mempunyai hari yang dahsyat. Anda merasa tidak bersedia dan mampu untuk menawarkan keselesaan atau empati; kerana sebenarnya, anda sendiri menginginkannya.

Dalam keadaan ini, anda mungkin berkata seperti: "Saya sangat kesal mendengar anda mempunyai hari yang sukar; saya juga mengalami hari yang buruk. Bolehkah kita mengambil sedikit masa untuk berehat (atau bersenam, atau menikmati hidangan bersama)? Mungkin nanti kita boleh pergi berjalan-jalan dan bercakap tentang semuanya. "

Maklum balas jenis ini dengan jelas menyatakan keperluan anda sendiri dan dengan ramah menangani keperluan pasangan anda. Dan sementara hanya beberapa saat untuk mengatakan, ia dapat memberi kesan besar kepada bagaimana dalam beberapa jam akan datang, atau bahkan hari, untuk mengatasinya.

3. Ketika berlapangan.

Mula menjejaki berapa banyak masa yang anda habiskan di media sosial. Buat penilaian diri yang jujur mengenai perasaan anda apabila anda selesai. Adakah anda mendapati bahawa penggunaan media sosial mengganggu secara emosi?

Jika ya, tentukan had untuk berapa lama anda akan menumpukan pada peranti anda. Tetapkan penggera dan rancang sesuatu untuk masa anda sehingga anda bermotivasi untuk mematikannya.

Ingat bahawa empati boleh membantu anda membina hubungan yang lebih kuat dengan orang lain-tetapi hanya jika anda tidak membakar diri anda dalam proses.

Sekiranya anda pernah berada di dalam kapal terbang, anda tahu peraturannya: pastikan anda mempunyai topeng oksigen anda sendiri sebelum cuba membantu orang lain. Jika tidak, anda tidak akan membantu keadaan.

Begitu juga, jika anda memahami emosi dan keperluan anda terlebih dahulu, dan mengambil tindakan untuk menyokong keperluan tersebut, anda akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk membantu orang lain.

Azizi Ahmad Majalah Pendidik Psikologi Bil 139 September 2019

Bilangan pembohong di Malaysia meningkat

Kemampuan untuk memahami bila, kenapa dan bagaimana orang berbohong membantu anda mewujudkan hubungan yang lebih jujur dan menghalang bencana daripada berlaku kerana dimaklumkan secara palsu atau tidak benar.


Ramai yang mengaku dan kerap memaklumkan mereka melakukan perkara hebat terutama ketika membentangkan kertas kerja walhal mereka sebenarnya berdepan dengan hari yang mengerikan atau tidak tahu sebenarnya apa yang dibentangkan.

Pembohongan boleh bermula dari pembohongan sunat (maaf tiada istilah ini dalam hukum agama), pembohongan yang serius dari orang tersayang dan majikan yang berpotensi mengubah hidup anda.

Kemampuan untuk memahami bila, kenapa dan bagaimana orang berbohong membantu anda mewujudkan hubungan yang lebih jujur dan menghalang bencana daripada berlaku kerana dimaklumkan secara palsu atau tidak benar.

Pada pandangan saya, bilangan ahli pembohong, penipu dan para pusingan U dalam masyarakat Malaysia semakin meningkat dari sehari ke sehari; dari mereka yang bergelar YAB, YB (fikir sendiri istilah ini) kepada yang berkedudukan sebagai ‘marhaen’.

Menurut ahli psikologi Jeff Jancock, terdapat beberapa perkara yang dapat menjelaskan ‘sains pembohongan’.

Namun sains pembohongan tidaklah perlu dijadikan sebahagian dari ‘unit mata pelajaran teras’ dalam kurikulum pendidikan di sekolah.

Walaupun anda mungkin beranggapan anda seorang yang jujur, secara statistik anda juga adalah pendusta.

Para penyelidik menganggarkan purata seorang berdusta sekurang-kurangnya sekali atau dua kali sehari. Sekiranya anda tidak mempercayai, tanyakan soalan ini kepada diri sendiri:

• Adakah anda memberi pujian dan menghargai mereka yang tidak sebenarnya hebat?

• Pernahkah anda memberitahu seseorang yang anda telah melakukan sesuatu dengan baik tetapi hakikatnya, anda sudah keletihan dan menghadapi minggu yang mengerikan?

• Adakah anda pernah memberitahu rakan anda bahawa anda sibuk untuk mengelakkan daripada bercakap dengan mereka untuk tempoh masa yang panjang atau melakukan sesuatu dengan mereka?

Jika anda menjawab ya kepada mana-mana soalan tersebut, maka anda telah berbohong. Ini hanya merupakan beberapa senario biasa yang mencetuskan pembohongan. Jadi kita semua, sebenarnya adalah ‘penipu’.

Yang baiknya adalah, kebanyakan dari kita adalah jujur. Kajian terkini menunjukkan bahawa ‘kebanyakan’ pembohongan adalah dari mereka yang sama; dan kumpulan ini dinamakan sebagai ‘pembohong prolifik’.

‘Pembohong prolifik’ adalah mereka yang dikesan sering berbohong dengan kerap atau lebih dari lima kali sehari.
Mereka juga berusia agak muda, lelaki dan memegang jawatan kanan. Mereka akan berbohong dan menipu rakan dan keluarga sendiri.

Mereka juga menganggap berbohong boleh diterima dan tidak akan menipu untuk membantu orang lain kecuali untuk kepentingan diri sendiri, seperti menyimpan sesuatu rahsia.

Pegawai polis merupakan mereka yang cukup bijak dalam mengesan ‘pembohongan’ dan berupaya mengenal pasti mereka yang tidak jujur.

Melalui latihan, mereka berupaya mengesan ‘penipuan’ kerana ‘orang yang bersalah’ sering kali secara tidak sedar mempamerkan ‘kesan tekanan’ dan ini merupakan isyarat seseorang itu berbohong.

Sungguh pun orang yang tidak bersalah akan berasa tertekan apabila dipanggil oleh pihak polis kerana cuba untuk membuktikan mereka tidak bersalah; yang dikesan adalah bagaimana ‘yang dipanggil’ bersikap dan berkelakuan berbeza dibandingkan dengan apa yang diharapkan semasa di panggil yang menyerlahkan pembohongan.

Anda pastinya akan dapat mengetahui atau mengesan pembohongan dengan lebih baik jika anda sudah biasakan dengan keadaan sesuatu perkara.

Para pengkaji mendapati, jika anda sudah ‘biasa’ dengan sesuatu keadaan atau situasi ; ia akan memberi laluan kepada ‘penghakiman yang tepat’ mengenai kebenaran atau penipuan.

Orang yang tidak biasa dengan perkara yang mereka tahu tidak dapat membezakan pembohongan daripada kebenaran pada kadar 50 peratus.

Manakala mereka yang ‘tahu ‘ akan situasi mereka dapat mengesan penipuan pada kadar lapan hingga dua puluh tiga peratus lebih ketepatan.

Mereka yang ‘tahu’ akan mempunyai lebih banyak maklumat asas dan isyarat kontekstual untuk dirujuk.

Kajian juga mendapati bahawa manusia lebih bersedia berbohong untuk menerima insentif yang memberi manfaat kepada seluruh pasukan mereka dan bukannya insentif yang hanya untuk diri mereka sendiri.

Penyelidik mengesyaki kesediaan untuk ‘berbohong’ bagi pasukan adalah agar tidak seorang individu utama akan disalahkan kerana ia akan menjadi kegagalan pasukan.

Kekerapan berbohong berubah mengikut medium, penyelidik telah mendapati bahawa orang lebih cenderung berbohong apabila menggunakan e-mel berbanding pen dan kertas. Ini adalah sesuatu yang gila dan pelik!

Sungguh pun ia hanya dalam bentuk teks; seseorang akan lebih berbohong, mendedahkan kurang maklumat dan merasa lebih wajar apabila menggunakan e-mel daripada ketika menghantar mesej melalui pena dan kertas.

Menurut kajian itu, “Penemuan itu konsisten, sama ada tugas itu memberi jaminan kepada peserta bahawa pendustaan mereka sama ada akan atau tidak akan ditemui oleh rakan-rakan mereka.”

Bagi kebanyakan orang, berbohong tentang suatu peristiwa meningkatkan kepastian bahawa acara yang dipersoalkan itu tidak pernah berlaku apabila ditanya mengenai hal itu kemudian.

Walau bagaimanapun, sepuluh hingga enam belas peratus peserta mampu mengingatkan mereka tentang kebohongan mereka kerana mereka menganggap pembohongan mereka adalah sebenarnya benar.

Penyelidik percaya bahawa dalam kes-kes yang menceritakan kebohongan, mereka menggunakan kekuasaan imaginasi untuk mengubah ingatan.

Kegiatan imaginasi yang sangat jelas dapat menipu otak untuk melabelkan pembohongan sebagai ingatan atau kenangan.

Jika anda fikir sukar untuk berbohong dalam bahasa ibunda, cuba berkelentong dalam bahasa kedua.

Penyelidik telah mendapati bahawa orang menunjukkan tindak balas tekanan yang lebih besar apabila berbohong dalam bahasa kedua kerana ia sudah lebih mencabar untuk bercakap bahasa kedua dan berbohong meningkatkan tekanan kognitif.

Dalam satu kajian tertentu, keputusan menunjukkan bahawa dua faktor utama mempengaruhi sifat fisiologi individu apabila mereka berbohong dalam bahasa lain:

1) keghairahan akibat emosi yang berkaitan dengan kebohongan, dan

2) kebimbangan tentang menguruskan pengeluaran ucapan dalam bahasa bukan bahasa asli.

Jika anda mengesyaki seseorang mungkin berbohong kepada anda tetapi tidak pasti, cara mudah untuk mengetahui adalah bertanya soalan ‘Kenapa?’

Adalah lebih sukar bagi orang untuk berbohong tentang mengapa mereka melakukan sesuatu atau mengapa sesuatu berlaku daripada mereka untuk berbohong tentang fakta asas.

Jika seseorang berjuang dan berusaha untuk menjelaskan niat mereka, ia adalah tanda utama yang mereka berbohong.

BebasNews

Azizi Ahmad Bebas News Surat 6 September 2019

Nota: Penulis merupakan seorang pendidik kanan (senior).

*******************************************************************************************************************

Tajuk asal:  Sains Pembohongan dan Pembohong Prolifik 06/09/2019 Arah aliran terkini: Berbohong dan Pusingan U 13/8/2019

Kita didapati berbohong, menipu dan membuat percakapan pusingan U beberapa kali sehari.

Tajuk hari pula memaparkan Menteri Pendidikan berkata ‘MP Klang berbohong’; bahkan Perdana Menteri sendiri dikatakan ‘membuat pusingan U’.

Bermula dari pembohongan sunat (maaf tiada istilah ini dalam hukum agama) seperti rakan anda yang kerap memaklumkan mereka melakukan perkara hebat di kursus atau semasa perbengkelan walhal mereka sebenarnya mereka mengalami hari yang mengerikan atau tidak tahu sebenarnya apa yang mereka bentangkan, kepada pembohongan yang serius dari orang tersayang dan majikan yang berpotensi mengubah hidup anda.

Kemampuan untuk memahami bila, kenapa dan bagaimana orang berbohong membantu anda mewujudkan hubungan yang lebih jujur dan menghalang bencana daripada berlaku kerana dimaklumkan secara palsu atau tidak benar.

Pada pandangan saya masyarakat Malaysia kini sudah menambah bilangan ahli pembohong, penipu dan para pusingan U dan jumlahnya meningkat dari sehari ke sehari; dari mereka yang bergelar YAB, YB (fikir sendiri istilah ini) kepada yang berkedudukan sebagai ‘marhaen’.

Menurut ahli psikologi Jeff Jancock terdapat beberapa perkara yang dapat menerangkan mengenai ‘sains pembohongan’. Namun sains pembohongan tidaklah perlu dijadikan sebahagian dari ‘unit matapelajaran teras’ dalam kurikulum pendidikan di sekolah.

Walaupun anda mungkin menganggap anda seorang yang jujur, secara statistik anda juga adalah pendusta. Para penyelidik menganggarkan purata seorang berdusta sekurang-kurangnya sekali atau dua kali sehari. Sekiranya anda tidak mempercaya, tanyakan soalan ini kepada diri sendiri:

• Adakah anda memberi pujian dan menghargai mereka yang tidak sebenarnya hebat?

• Pernahkah anda memberitahu seseorang yang anda telah melakukan sesuatu dengan baik tetapi hakikatnya, anda sudah keletihan dan menghadapi minggu yang mengerikan?

• Adakah anda pernah memberitahu rakan anda bahawa anda sibuk untuk mengelakkan daripada bercakap dengan mereka untuk tempoh masa yang panjang atau melakukan sesuatu dengan mereka?

Jika anda menjawab ya kepada mana-mana soalan tersebut, maka anda telah berbohong. Ini hanya merupakan beberapa senario biasa yang mencetuskan pembohongan. Jadi kita semua, sebenarnya adalah ‘penipu’.

Yang baiknya adalah, kebanyakan dari kita adalah jujur. Kajian terkini menunjukkan bahawa ‘kebanyakan’ pembohongan adalah dari mereka yang sama; dan kumpulan ini dinamakan sebagai ‘pembohong prolifik’.

‘Pembohong prolifik’ adalah mereka yang dikesan sering berbohong dengan kerap atau lebih dari lima kali sehari. Mereka juga berusia agak muda, lelaki dan memegang jawatan kanan. Mereka akan berbohong dan menipu rakan dan keluarga sendiri.

Mereka juga menganggap berbohong boleh diterima dan tidak akan menipu untuk membantu orang lain kecuali untuk kepentingan diri sendiri, seperti menyimpan sesuatu rahsia.

Pegawai polis merupakan mereka yang cukup bijak dalam mengesan ‘pembohongan’ dan berupaya mengenalpasti mereka yang tidak jujur.

Melalui latihan, mereka berupaya mengesan ‘penipuan’ kerana ‘orang yang bersalah’ seringkali secara tidak sedar mempamirkan ‘kesan tekanan’ dan ini merupakan isyarat seseorang itu berbohong.

Sungguh pun orang yang tidak bersalah akan berasa tertekan apabila dipanggil oleh pihak polis kerana cuba untuk membuktikan mereka tidak bersalah; yang dikesan adalah bagaimana ‘yang dipanggil’ bersikap dan berkelakuan berbeza dibanding dengan apa yang diharapkan semasa di panggil yang menyerlahkan pembohongan.

Anda pastinya akan dapat mengetahui atau mengesan pembohongan dengan lebih baik jika anda sudah biasakan dengan keadaan sesuatu perkara.

Para pengkaji mendapati, jika anda sudah ‘biasa’ dengan sesuatu keadaan atau situasi ; ia akan memberi laluan kepada ‘penghakiman yang tepat’ mengenai kebenaran atau penipuan.

Orang yang tidak biasa dengan perkara yang mereka tahu tidak dapat membezakan pembohongan daripada kebenaran pada kadar 50 peratus.

Manakala mereka yang ‘tahu ‘ akan situasi mereka dapat mengesan penipuan pada kadar lapan hingga dua puluh tiga peratus lebih ketepatan.

Mereka yang ‘tahu’ akan mempunyai lebih banyak maklumat asas dan isyarat kontekstual untuk dirujuk.

Kajian juga mendapati bahawa manusia lebih bersedia berbohong untuk menerima insentif yang memberi manfaat kepada seluruh pasukan mereka dan bukannya insentif yang hanya untuk diri mereka sendiri.

Penyelidik mengesyaki kesediaan untuk ‘berbohong’ bagi pasukan adalah agar tidak seorang individu utama akan disalahkan kerana ia akan menjadi kegagalan pasukan.

Kekerapan berbohong berubah mengikut medium, penyelidik telah mendapati bahawa orang lebih cenderung berbohong apabila menggunakan e-mel berbanding pen dan kertas. Ini adalah sesuatu yang gila dan pelik!

Sungguh pun ia hanya dalam bentuk teks; seseorang akan lebih berbohong, mendedahkan kurang maklumat dan merasa lebih wajar apabila menggunakan e-mel daripada ketika menghantar mesej melalui pena dan kertas.

Menurut kajian itu, "Penemuan itu konsisten, sama ada tugas itu memberi jaminan kepada peserta bahawa pendustaan mereka sama ada akan atau tidak akan ditemui oleh rakan-rakan mereka."

Bagi kebanyakan orang, berbohong tentang suatu peristiwa meningkatkan kepastian bahawa acara yang dipersoalkan itu tidak pernah berlaku apabila ditanya mengenai hal itu kemudian.

Walau bagaimanapun, sepuluh hingga enam belas peratus peserta mampu mengingatkan mereka tentang kebohongan mereka kerana mereka menganggap pembohongan mereka adalah sebenarnya benar.

Penyelidik percaya bahawa dalam kes-kes yang menceritakan kebohongan, mereka menggunakan kekuasaan imaginasi untuk mengubah ingatan.

Kegiatan imaginasi yang sangat jelas dapat menipu otak untuk melabelkan pembohongan sebagai ingatan atau kenangan.

Jika anda fikir sukar untuk berbohong dalam bahasa ibunda, cuba berkelentong dalam bahasa kedua.

Penyelidik telah mendapati bahawa orang menunjukkan tindak balas tekanan yang lebih besar apabila berbohong dalam bahasa kedua kerana ia sudah lebih mencabar untuk bercakap bahasa kedua dan berbohong meningkatkan tekanan kognitif.

Dalam satu kajian tertentu, keputusan menunjukkan bahawa dua faktor utama mempengaruhi sifat fisiologi individu apabila mereka berbohong dalam bahasa lain:

1) keghairahan akibat emosi yang berkaitan dengan kebohongan, dan

2) kebimbangan tentang menguruskan pengeluaran ucapan dalam bahasa bukan bahasa asli.

Jika anda mengesyaki seseorang mungkin berbohong kepada anda tetapi tidak pasti, cara mudah untuk mengetahui adalah bertanya soalan 'Kenapa?'.

Adalah lebih sukar bagi orang untuk berbohong tentang mengapa mereka melakukan sesuatu atau mengapa sesuatu berlaku daripada mereka untuk berbohong tentang fakta asas.

Jika seseorang berjuang dan berusaha untuk menjelaskan niat mereka, ia adalah tanda utama yang mereka berbohong.

Mungkinkah kita perlu mencadangkan matapelajaran “Sains Pembohongan dan Pusingan-U” dalam subjek disekolah?

Perkahwinan dan membesarkan anak

Saya terpandang lagi dalam laman media sosial baru-baru ini mengenai soalan yang kerap di tanya apabila balik dan pulang berhari raya kelak.

Balik seorang je? Bila nak kahwin? Bila dah berkahwin di tanya pula dengan “Bila Nak Ada Anak?”,  “La , sorang saja ka anak kamu, bila nak tambah lagi?”


Namun tak perlu terburu-buru nak kahwin kalau belum bersedia dari segi mental, fizikal, ilmu agama dan kewangan untuk mengelakkan peningkatan statistik penceraian. Ingat, jodoh ketentuan tu rahsia Allah!

Menurut ahli pakar kebahagiaan, wanita yang tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak adalah sub-kelompok orang paling gembira dalam sesuatu masyarakat penduduk.

Mereka juga lebih cenderung untuk hidup lebih lama daripada rakan-rakan mereka yang sudah berkahwin dan yang mempunyai anak-anak, kata Paul Dolan, profesor sains tingkah laku di London School of Economics.

Dalam satu wawancara dengan media Festival Hay, beliau memaklumkan bahawa bukti menunjukkan yang penanda ukur tradisional yang digunakan untuk mengukur kejayaan adalah tidak berkaitan dengan kebahagiaan,  terutama perkahwinan dan membesarkan anak-anak.

Beliau juga mendapati bahawa 'mereka  yang berkahwin lebih bahagia daripada sub-kumpulan penduduk lain, tetapi hanya apabila pasangan mereka berada bersama di dalam bilik dan apabila mereka ditanya betapa gembiranya mereka.

Tetapi apabila pasangan mereka tidak hadir bersama ketika disoal, jawapannya adalah bertentangan dan ‘sengsara' .

Profesor Dolan juga mendapati bahawa sub-kelompok penduduk yang paling sihat dan paling bahagia adalah wanita yang tidak pernah berkahwin atau mempunyai anak

Mereka juga mempunyai koleksi data dan bukti kajian kukuh; dan berpendapat bahawa beliau akan melakukan kejahatan secara besar-besaran terhadap sains jika  hanya berkata:  ‘jika anda seorang lelaki, anda mungkin perlu berkahwin;  jika anda seorang wanita, jangan risau. '

Menurut Profesor Dolan, lelaki mendapat manfaat daripada perkahwinan kerana mereka akan lebih 'tenang dan seronok'.

'Kaum lelaki akan berhadapan sedikit risiko,  memperoleh lebih banyak wang di tempat kerja, dan hidup (sedikit) lebih lama.

'Kaum wanita sebaliknya, harus bersabar, dan mati lebih cepat daripada jika dia tidak pernah berkahwin. '

Oleh itu, “ sub-kumpulan penduduk yang paling sihat dan paling gembira adalah wanita yang tidak pernah berkahwin atau mempunyai anak, "katanya.

Dalam buku terbaru Dolan, Happy Ever After,  beliau menyebut bukti dari American Time Use Survey (ATUS), yang membandingkan tahap keseronokan dan penderitaan pada individu yang belum menikah, berkahwin, bercerai, berpisah dan menjanda.

Individu yang belum berkahwin melaporkan tahap penderitaan yang lebih rendah daripada individu yang sudah berkahwin.

Kajian mendapati bahawa tahap kebahagiaan yang dilaporkan oleh mereka yang telah berkahwin adalah lebih tinggi daripada yang belum berkahwin, tetapi hanya apabila pasangan mereka bersama berada di dalam bilik ketika disoal.

Individu yang belum berkahwin melaporkan tahap penderitaan yang lebih rendah daripada individu yang sudah berkahwin apabila ditanya dan jika pasangan mereka tidak bersama atau hadir.

Kajian-kajian lain melaporkan bahawa lelaki dan wanita (secara purata) mendapat beberapa manfaat kewangan dan kesihatan bagi mereka yang berkahwin, yang dikatakan Dolan dapat dikaitkan dengan pendapatan yang lebih tinggi dan sokongan emosi, membolehkan orang yang sudah berkahwin mengambil risiko dan mendapatkan bantuan perubatan.

Walaupun terdapat kelebihan dan  lebih manafaat jika seorang wanita itu masih bujang dan tidak mempunyai anak, Dolan percaya bahawa naratif yang sedia ada bahawa perkahwinan dan anak-anak adalah tanda-tanda kejayaan bermakna reputasi atau stigma ini boleh menyebabkan beberapa wanita tunggal berasa tidak bahagia. '

Ketika anda bertemu dan berbual dengan seorang wanita berusia 40 tahun, yang tidak pernah mempunyai anak; “mungkin sudah takdir, sedihkan?”.

Mungkin suatu hari nanti anda akan bertemu lelaki yang sesuai dan baik dan itu akan mengubah kehidupan anda.
Oh, tidak, mungkin dia akan bertemu lelaki yang salah dan teruk, dan itu akan berubah. Mungkin dia akan bertemu lelaki yang membuatnya kurang bahagia dan mengharukan, dan mati lebih awal.

Azizi Ahmad Sinar Harian Interaktif Surat Pembaca 03 September 2019

Rakyat perlu pemimpin jujur

Setelah hampir sekian lama di jajah pemikiran dan minda, masyarakat dan rakyat Malaysia yang sebenarnya memerlukan seseorang atau sesuatu yang jujur, amanah atau tulen.

Kita harus menceritakan dan berkongsi kebenaran terutamanya realiti kehidupan Malaysia kita.

Rakyat Malaysia sepatutnya diberitahu bahawa 'sudah waktunya bagi seseorang untuk mengambil alih tugas, bukan bermain permainan tunggu, lihat dan teka-meneka'.

Sebagai contoh, pelajar harus mengakui jika mereka tidak mempamerkan hasil penulisan mereka sendiri atau sering tidak jujur dalam menghadapi ujian termasuk membuat dan menghantar tugasan kerja kursus; manakala para pendidik harus mengakui kekurangan mereka, mereka tidak benar-benar mengajar apa yang seharusnya diajar.

Drama dan lakonan putar-belit, pernyataan pusingan U, sedikit sebanyak telah membawa kepada tenaga kerja yang sinis, ragu-ragu, dan berputus asa, kerana kejujuran telah berkurang.

Kita perlu membangunkan tindakan positif yang datang dari para pemimpin yang baik dan bijak.

Seperti yang dikatakan Gary Feldman, "Perusahaan adalah cermin pemimpin. Ikan tidak mereput dari ekor, dan perusahaan perniagaan tidak akan hanya berjaya atau gagal dari bawah."

Untuk menjadi negara yang hebat, para pemimpin dan rakyat harus memberi inspirasi kepada kepercayaan.

Tiada siapa yang suka tertipu, membuat, menyebarkan dan menceritakan kebohongan adalah isu biasa di tempat kerja dan media.

Kebenaran adalah asas, dan kita mestilah amanah, jujur, telus dan ikhlas dengan diri sendiri.

Ramai pemimpin (terutamanya ahli politik) gagal mengakui dan mengatasi kesilapan mereka.

Ramai yang tidak memiliki dan berurusan secara ‘al-amin’ dengannya.

Menyangkal fakta yang di tunjukkan dan membuangnya, menggunakan orang lain untuk meningkatkan diri sendiri, menyahkan dengan mudah kerumitan dan menolak permasalahan kepada orang lain mungkin kenyataan paling sesuai untuknya.

Ramai yang kelihatan baik sebagai 'pelakon' atau 'sering penuh dengan kepuraan'.

Kenyataan yang dibuat dalam berita atau media tidak mewakili realiti kerana takut dan menunjukkan bahawa anda juga melakukan kesilapan.

Ramai berpura-pura kelihatan kuat (tetapi wajah menunjukkan) dan anda berbohong.

Apa yang anda lupa adalah bahawa tiada siapa akan mengikut anda sehingga mereka tahu siapa anda sebenarnya.

Seringkali peraturan, dasar dan pendekatan baru dan berlebihan telah dibuat yang menimbulkan rasa tidak percaya dalam organisasi.

Ini menunjukkan keperluan untuk mengawal dan menunjukkan anda tidak lagi mempercayai sesiapa pun.

Peraturan yang berlebihan mendidik orang lain untuk tidak memberi sepenuhnya hati dan jiwa malah sebaliknya mempamirkan betapa sedikit yang boleh mereka lakukan dan akan cuba mengelak untuk memberi kerjasama.

Anda tidak mempercayai mereka, jadi mengapa mereka perlu bekerja keras?

Sekarang, lihatlah diri anda di cermin dan tanyakan kepada diri sendiri berapa banyak kebaikankah yang anda lakukan minggu ini atau berapa kali anda berbohong.

Tiada apa-apa perkara yang dikira sebagai ‘bohong sunat’. Begitu juga kawalan putaran, menjadi bijaksana, realistik, dan memberitahu mereka hanya apa yang perlu mereka ketahui.

Pemimpin yang baik yang menginspirasi jiwa orang lain tidak memperlekehkan fakta atau dengan mudah mengambil ringan.

Kepercayaan bukanlah sesuatu yang ringan dan mudah untuk dijual beli, andai hilangnya kepercayaan agak sukar untuk membinanya semula.

Membina hubungan yang luar biasa berdasarkan kejujuran dan seterusnya membina organisasi yang diilhamkan adalah sesuatu yang dihasratkan.

Kita memerlukan seseorang atau sesuatu yang jujur, boleh dipercayai atau tulen.

Azizi Ahmad Sinar Harian Interaktif Surat Pembaca 2 September 2019

Bilik Darjah Google Sesuai Atau Tidak?

Mulai 1 Julai 2019 ini, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak lagi melanggan perkhidmatan Frog VLE.


KPM telah bersetuju untuk menggunakan Google Classroom sebagai opsyen pelantar pembelajaran alternatif selepas tamat kontrak perkhidmatan 1BestariNet Fasa 2 KPM.


Sungguh pun YTL pembekal masih menawarkan pengunaannya kepada warga pendidik sehingga hujung tahun ini namun seperti yang dimaklumkan sebenarnya kos penggunaan vleFrog adalah mahal.







Di negara Amerika Syarikat dan Eropah, vleFrog hanya dilanggan oleh university elit dengan maksud berbayar.


Mungkin satu lagi perkara perlu diambil kira adalah penggunaan MyGovUC Komunikasi Bersepadu Outlook WebApp. Sebelum ini warga pendidik turut menggunakan e-mel berasaskan Google dengan domain edu.my.


Sungguh pun Google Classroom dikatakan percuma dan mampu memberi peluang pengguna berkomunikasi, memberi maklumbalas yang konstruktif apabila diperlukan dan menyelaraskan perkongsian dokumen pembelajaran dan tugasan kerja yang diberikan namun ia hanya memberi peluang kemudahan kepada institusi pendidikan yang terhad (kecuali tambahan bayaran).


Google Classroom dikatakan mudah digunakan dan boleh diakses melalui semua gajet peranti. Walaupun anda bukan seorang pengguna Google, menggunakan Google Classroom adalah mudah dan senang.


Read more...Collapse )

Trauma Penculikan Sindrom Stockholm

Sindrom Stockholm adalah keadaan di mana seorang mangsa tawanan atau tebusan berkawan dengan penculik mereka.


Mangsa dengan sindrom Stockholm boleh menolak penyelamatan kerana mereka telah mula mempercayai penculik mereka.


Kepercayaan yang salah ini mungkin adalah cara untuk mangsa bertahan dan mengatasi trauma semasa penahanan.

Pakar psikiatri menggunakan istilah sindrom Stockholm untuk menggambarkan satu set ciri psikologi yang pertama kali diperhatikan dalam kes tebusan semasa rompakan bank tahun 1973 di Stockholm.


Dalam kejadian itu, dua lelaki menahan empat orang pekerja bank selama enam hari di dalam peti besi bank.


Apabila drama tebusan itu berakhir, mangsa tebusan kelihatan bersimpati dan memberi perasaan positif kepada penculik mereka dan menyatakan belas kasihan kepada mereka.


Walaupun sukar untuk memahami bagaimana para tebusan mengenal pasti, membentuk lampiran emosional bahkan mempertahankan penculik mereka selepas ditakutkan, diancam jiwa; namun fenomena yang luar biasa ini telah berlaku walaupun jarang berlaku.


Sungguhpun sindrom ini merupakan kejadian yang melibatkan tebusan, ahli psikologi berpendapat bahawa ia juga boleh mempengaruhi ahli kultus dan mangsa penderaan domestik.


Salah satu contoh mangsa yang paling terkenal dengan sindrom Stockholm ialah Patty Hearst, seorang waris media terkenal yang diculik pada tahun 1974.


Hearst akhirnya membantu penculiknya merompak sebuah bank dan menyatakan sokongan diatas alasan militan mereka.


Read more...Collapse )

Privacy in workplace do help educators

We are supplied with cubicles, office tables, chairs and 2 old computers shared with 10 of us.

Everyone can see each other, talk to each other, just like what school teachers are.

Educators in training institutes should be in constant contact, that’s what they say.

We must focus on creativity, critical thinking, communication and collaboration, which is essential to prepare students for the 21st century teaching and learning skills of the future.

Those who serve here are eligible and entitled staff that should be given room and facilities including information technology equipment based on the grades.

Help us to think on how to focus when we are in area of shared desks and wide-open common spaces, and rather than sitting at their desks working independently. 

Can anyone put their mind with the ever present of background noise, instantly informing us of every text, tweet, and notification?

True enough, connectivity is a good thing and that being around other people is necessary for a fulfilled life, but successful organizations favor private workspaces that granted freedom from interruptions.

A study showed, 62% top performers had adequate privacy at work, 76% of the lower performers said they were often unnecessarily interrupted.

Being alone is good for your mental and emotional well-being. To get the most out of life, you must learn to enjoy spending time alone.

Read more...Collapse )

Paying attention to the right people

In the professional workplace consisting senior staffs there will definitely be the sound of cracking’s here and there. Good or bad words is almost everywhere.

Superior providing you with your annual review feedback, colleagues putting bad and horrible things about each other, almost all things you’re doing are wrong.

For mature personals it is best to avoid and just don’t take it seriously.

No one will want to ignore the comments on things you’re doing wrong and things you could be doing better.

It’s good in a way to really hearing out and considering the negatives and how you can improve them can be a powerful way for you to become an even better professional.

The toxic haters will not dare say face-to-face and thus let them bark as loud as they want.  

The so-called disapprovers of others are those the one who will proudly accept the position given to them (the more the better) and yet will complained behind the back of others and will be looking at what others do.

They will proudly tell they have a lot of work to be done, they have little time to complete their duties, they need to rush everything to ensure the tasks are meeting the deadline but in reality , the time spend are most not on what they are supposed to be doing.

Read more...Collapse )

We should trust each other

Of late, Malaysians are in need of someone or something that is truthful, trustworthy or genuine.

We should be telling and sharing the truth especially the reality of our Malaysian life.

The people of Malaysia should be told that ‘it’s time for someone to take over the lead, rather than playing the waiting and guessing game’.

Students should admit if they did not really exhibit their own writings or cheated on a test; while educators should admit their flaws id they don’t really teach what is supposed to teach.

The tongue twisting drama, the U-turn statements, has somehow has led to a cynical, skeptical, dispirited work force, as honesty has diminished.

We need to develop positive actions which come from good and wise leaders.

As Gary Feldman said, "An enterprise is the reflection of the leader. A fish doesn't stink from the tail, and a business enterprise would not just be successful or fail from the bottom."

To be a great country, leaders and the people ought to inspire trust.

No one likes to be fooled, making, spreading and telling lies seems normal issues in our workplace and the medias.

Truth is fundamental, and we must be brutally trustworthy with own self.

Many of our leaders (especially politicians) failed to admit and overcome their mistakes.

Many don’t own up and deal with it. Denying the facts thrown and using others to get away with the hassle may suit most for.

Many seem good being ‘actors’ or ‘pretenders of the universe’. Statements made in the news or media do not represent the reality because you're afraid to exhibit that you too make mistakes.

Many pretend to look strong (but the face shows) and that you lie. What you forget about is that no one will follow you until they know who you in reality are.

Every now and then, new and excessive rules, policies and approaches had been made which breed mistrust in an organization.

Showing the need to be in control shows you no longer trust anyone.

Excessive rules educate others to play the sport of how little work they can do and get away with it. You do not believe them, so why must they work hard?

Now, go see yourself in the mirror and ask yourself of how many goods had you done this week or how many times have you lied.

No such things as white lies count. So does the spin control, being tactful, being realistic, and telling them only what they need to know.

Good leaders who inspire the souls of others do not treat fact telling lightly.

They recognize believe is less difficult to lose than to rebuild.

They build incredible relationships based on honesty, which in turn builds inspired organizations.

We are in need of someone or something that is truthful, trustworthy or genuine.

Tags:

Rentetan senarai beberapa Presiden AS yang terdahulu turut berhadapan dengan masalah kesihatan mental termasuk keresahan sosial, kecelaruan bipolar malah ada yang mengalami masalah psikopati iaitu gangguan mental mungkin menunjukkan bahawasanya ‘untuk menjadi pemimpin seharusnya anda hendaklah mempunyai ciri ‘mereng’ atau tidak pun hendaklah sekurang-kurangnya ‘tidak waras’.

Hubungan beberapa pemimpin Malaysia dengan Amerika Syarikat mungkin menjelaskan mengapa pemimpin kita memilih pemimpin Amerika sebagai rakan.

Apabila sesuatu kumpulan tidak mempunyai seorang ‘pemimpin’ , anda boleh mengharapkan seorang ‘narsisis’ untuk menerajui kumpulan, cadangan dari satu kajian,

Dalam laporan yang diketuai oleh penyelidik Ohio State, mereka mendapati bahawa mereka yang mendapat keputusan tinggi dalam ujian ‘narsisisme’ cenderung untuk mengawal kumpulan yang tidak mempunyai pemimpin.

Narsisisme adalah sifat di mana seseorang itu berfokus pada diri sendiri, membesar dan suka mewar-warkan bakat dan kebolehan mereka, dan kurang empati kepada orang lain.

"Bukan sahaja narsisis akan menilai diri dan menonjolkan diri mereka sebagai pemimpin, (yang anda sudah jangkakan), tetapi ahli kumpulan lain juga melihat mereka sebagai orang yang benar-benar mengetuai kumpulan," kata Amy Brunell, peneraju utama kajian dan pembantu profesor psikologi di Ohio State University di Newark.

Narsisis, secara definisinya, adalah mereka yang mementingkan diri dan terlalu percaya , yakin akan kebolehan mereka sendiri.

Para penyelidik mendapati keputusan yang sama dalam dua kajian berasingan yang melibatkan pelajar kolej, dan satu yang melibatkan pengurus dan pentadbir dalam program kursus.

Sungguh pun narsisis lebih cenderung untuk menjadi pemimpin, hasil dari salah satu kajian menunjukkan bahawa, apabila memegang kuasa, narsisis tidak melakukan yang lebih baik daripada yang lain dalam peranan kepemimpinan.

"Mereka suka akan kuasa, bersikap egotistik, dan biasanya menawan dan melampaui batas. Namun, mereka tidak semestinya adalah pemimpin yang lebih baik. "

Dalam satu kajian yang dijalankan keatas siswa-siswi mengenai ‘narsisism’, hasil menunjukkan bahawa ‘narsisis’ amat menginginkan kuasa dan perhatian.

Dalam kajian dimensi kuasa, narsisisme sekali lagi menunjukkan keinginan yang ketara untuk memimpin perbincangan kumpulan, menilai diri mereka sebagai pemimpin, dan dilihat oleh anggota kumpulan lain sebagai pemimpin.

Dalam kajian lanjutan untuk melihat kebolehan ‘narsisis’ sebagai pemimpin juga menunjukkan bahawa narsisis tidak lebih baik daripada orang lain sebagai pemimpin.

Sebaliknya, kajian mendapati ‘narsisis’ sebenarnya merupakan dan mampu memainkan peranan sebagai ‘pemimpin secara semula jadi’.
Adalah penting juga agar kita tidak kelirukan ‘narsisme’ dengan sifat harga diri (self esteem) yang tinggi.

"Orang yang mempunyai harga diri yang tinggi bersifat yakin dan menawan, dan mereka juga mempunyai komponen penyayang dan mereka mahu mengembangkan keintiman dengan orang lain," jelas Brunell.

"Narsisis sebaliknya berpandangan yang melampau tentang bakat dan kebolehan mereka dan semua tentang diri mereka sendiri. Mereka tidak peduli dengan orang lain. "

Saya berpandangan dan percaya hasil kajian dan keputusan itu berlaku dalam banyak bahagian kehidupan, dari politik , tempat kerja hinggalah ke Putrajaya.

"Ramai orang telah melihat dan berperasaan bahawa ramai ‘narsisis’ berlumba-lumba untuk menjadi ‘pemimpin’ samada ketua pemimpin atau dalam kumpulan pemimpin (pengurusan dan pentadbiran ).

Kita tak akan terkejut tentunya, jika ahli kumpulan pemimpin adalah mereka yang melebihi purata lebih tinggi dalam narsisisme.

Begitu juga dengan para pemimpin yang dikaitkan dengan kes pengubahan wang haram, yang telah membuat dan menyebabkan negara kehilangan berjuta-juta dolar dalam beberapa tahun kebelakangan ini. (Sungguhpun masih belum terbukti bersalah)

Terdapat banyak kajian yang mendapati pemimpin narsisis cenderung mempunyai prestasi membuat keputusan yang tidak menentu dan berisiko dan boleh menjadi pemimpin yang tidak berkesan dan berpotensi merosakkan, tetapi di negara kita ia seolah sesuatu yang halal dan dibolehkan.

Bak kata seorang pemimpin berciri narsisis,’mencuri itu tak salah, bila kena tangkap baru salah’.

Namun, bagi saya ingin menambah, “ …. bila kena tangkap, di dakwa dan dibukti bersalah oleh mahkamah , …. baru salah.”

Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna semua masalah di Putrajaya atau ditempat kerja adalah kesalahan pemimpin narsistik.

Saya yakin sesetengah pemimpin ini terpaksa menunjukkan keyakinan dan kebolehan tinggi mereka.

Tetapi ada banyak lagi perkara yang perlu diberi perhatian terutama dalam hal pengurusan dan pentadbiran daripada personaliti diri mereka sebagai pemimpin.

Oleh itu, jika anda berminat atau berhasrat menjadi ‘pemimpin’ anda perlu mempunyai ciri ‘narsisis’, dan mempelajari falsafah ‘narsisisme’ selain mempunyai sifat ‘mereng dan bengong’ secara semula jadi. Benarkah?

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Rencana 21 Ogos 2019

Latest Month

September 2019
S M T W T F S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow