?

Log in

No account? Create an account

Kita perlu pentaksiran atau peperiksaan?

Kementerian Pendidikan kini dilaporkan memberi peluang dan membuka ruang kepada orang ramai untuk berkongsi pandangan dan pendapat mengenai pendidikan sebaik sahaja Menteri Pendidikan yang baru dilantik kedalam jawatan.

Ramai dan banyak rasanya berasakan Menteri Pendidikan yang baru bersedia menerima dan mempertimbangkan perkara untuk kebaikan pendidikan. Banyak juga sebelum ini  yang ditulis mengenai  'pendidikan holistik'.


Cuma mungkin ramai tidak bersedia untuk bercakap dan menulis tentang kebenaran mengenai 'realiti pendidikan'. Mungkin tiada yang berani menyatakannya atau melakukan sesuatu yang  yang berbeza tetapi lebih sebagai pengikut orang lain.

Ada yang menyatakan tentang pemikiran baru, keperluan inovasi, keperluan untuk berubah. Namun, tiada siapa yang bersedia untuk meletakkan 'realiti dan kebenaran'. Adalah lebih baik menunjukkan dan berkongsi dengan semua, cara untuk melakukan sesuatu dalam pendidikan tanpa perlu menghadapi ujian dan peperiksaan.

Sama ada di United Kingdom, Amerika Syarikat, malah Australia; sama ada di Negara Dunia Ketiga, semua orang perlu menghadapi ujian yang standard. Apabila tiada ujian atau peperiksaan diadakan, bagaimanakah kita boleh mendiskriminasi atau mentaksir siapa yang 'tahu dan yang tidak tahu'.

Kebanyakannya mahu mengikuti pendidikan progresif Finland, tetapi tidak ada yang mengatakan tentang peperiksaan matrikulasi yang ketat lagi sukar; yang pelajar perlu lulus untuk memasuki universiti.

Saya bersetuju dan bersama dengan 'pendidikan holistik'. Tetapi istilah 'holistik' mesti diubah menjadi 'whole ~ istik'. Bagi seseorang yang merujuk kepada Kamus, 'holistik' adalah berunsur keagamaan; tetapi dengan 'whole ~ listik' ia merangkumi ilmu sains, teknologi, agama, kejuruteraan, seni dan matematik (STREAM).

Kami juga mahukan institusi pendidikan negara kita untuk mengintegrasikan sukan dan permainan, persatuan, unit pakaian berseragam serta muzik, seni tarian ke dalam kurikulum, tetapi saya percaya pentaksiran atau peperiksaan standard yang direka dengan sahih dan adil  akan mengukur realiti pembelajaran.

Dimana pelosok dunia sekali pun, ukuran pencapaian akademik pelajarlah yang mengukur siapa 'orang' kita. Malah dalam pemilihan kabinet baru pun ia memerlukan orang yang mempunyai kelayakan dan pengalaman, agar tidak ada ahli yang dipilih akan menjadi saham bahan ketawa kemudiannya.

Akhir-akhir ini, sekumpulan Ahli Akademik dan Persatuan Ibubapa menyuarakan dengan lantang mengenai  ujian atau pentaksiran piawai (standard) di sekolah, kebanyakannya mengatakan bahawa peperiksaan memberi tekanan dan bebanan pada kanak-kanak dan tidak mengukur pembelajaran. Tetapi jika tidak ada peperiksaan yang diadakan, bagaimana mereka akan tahu, pencapaian baik buruk anak-anak mereka yang telah dilaksanakan di sekolah.

Kumpulan Ahli Akademik dan Persatuan ibubapa yang menentang 'peperiksaan' ini lah juga merupakan mereka yang sangat peduli akan prestasi anak-anak mereka dan sanggup membelanjakan lebih banyak wang ringgit, tenaga dan usaha untuk pendidikan. Inilah hipokrasi yang sebenarnya.

Hakikat dan kebenarannya ialah ahli akademik dan persatuan ibubapa yang  vokal , sebenarnya adalah dari kumpulan pendapatan yang lebih baik; yang mahukan lebih banyak untuk anak-anak mereka dan sanggup membayar lebih banyak berbanding keluarga berpendapatan rendah.

Ketidaksamaan adalah penyebab kepada jurang tindakan diantara yang kaya dengan yang miskin, yang telah berkali-kali (dalam beberapa dekad yang lalu), menjadi isu dan penyebab penting mengapa mereka sebenarnya serius dengan peperiksaan atau ujian standard.

Tidak ada ahli akademik atau ibu bapa yang ingin melihat peperiksaan disediakan dan direkabentuk secara yang tidak sahih dan nilai kebolehpercayaan yang rendah. Penyediaan dan persiapan peperiksaan yang lemah akan membawa kepada pengajaran yang membosankan; namun kita masih perlu mengetahui domain tahap rendah (asas) iaitu 'memahami dan mengingat' dalam Taksanomi Bloom.

Adakah kita tidak pasti dan yakin dengan  Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (yang sering bertukar dan diperbaharui)? Panggil dan kumpulkan 'pakar kurikulum' untuk merancang bagi pembinaan kurikulum yang lebih baik, walaupun membina kurikulum terbaik adalah rumit dan sukar. Atau kita sendiri sebenarya meragui mereka yang dipanggil  'pakar' dan oleh itu siapa sebenarnya yang harus kita percayai?

Dalam mengambil ujian dan peperiksaan, pengetahuan, kemahiran dan kecekapan diperlukan untuk membantu pelajar menjawab soalan; mereka mesti tahu, ingat dan faham strategi  5W dan 1H. Percubaan untuk menjadi kreatif (mencipta) mungkin tidak dapat mengubah hakikat bahawa mereka mesti memiliki pengetahuan yang tinggi dan bersedia untuk menjawab ujian.

Pembelajaran berasaskan projek mungkin berfungsi dengan institusi yang mempunyai sumber kewangan yang kuat tetapi tidak dalam senario kurikulum pendidikan semasa kita.

Saya berpandangan bahawa untuk mempersiapkan dan membolehkan pencapaian akademik anak-anak kita untuk cemerlang dalam peperiksaan yang dirancang dengan baik adalah melalui penggunaan kurikulum yang mantap dan pengajaran yang berkesan.

Anak-anak mesti melakukan banyak bacaan, aktif dalam perbincangan terbuka; belajar untuk menyatakan idea secara bertulis. Mereka mesti dilatih tubi dalam membuat pengiraan matematik, membina pemahaman konseptual dan penguasaan pengkomputeran.

Guru atau pendidik mestilah diakui berkepakaran, berpengetahuan dan berintelektual dalam kurikulum dan pentaksiran supaya mereka dapat memaksimakan penyampaian pembelajaran dan penglibatan bermakna.

Sekiranya anda masih tidak bersetuju bahawa peperiksaan atau pentaksiran standard tidak membantu pendidikan anak-anak kita dan juga mengenai realiti pembelajaran; cuba anda kongsi pandangan anda mengenai dunia yang bebas  dari peperiksaan atau  ujian.

Bagi guru dan pendidik, tanggungjawab anda adalah untuk membantu anak-anak kita menghadapi dunia sebenar seperti sekarang, dan menghadapi pentaksiran dan peperiksaan standard. Bantu sahaja dengan berkata atau bersetuju dengan YA.

Azizi Ahmad. (2018, Jun 26). Kita perlu pentaksiran atau peperiksaan?. Utusan Malaysia Rencana Forum.Ms 10




THE large crowd waiting patiently in front of the United Overseas Bank catches my attention as I slowly guide my car into an empty parking lot near the financial institution’s Alor Star branch located in Jalan Gangsa. Usually there are only a handful of early birds loitering around the main entrance.

I can almost feel the tension in the air as each one of them vie to be among the first to get in as soon as the security guards unlock the heavy glass doors to herald the start of a new business day. Curious to learn more about this unexpected phenomenon, I quietly approach the help desk attendant after getting my queue number. With more than 15 people ahead of me, there’s surely sufficient time to get to the bottom of this mystery.

The first office of the Bank Negara in 1959.

“The crowd is here to exchange new bank notes. With Hari Raya Aidil Fitri just around the corner, Bank Negara has issued additional new currency notes to cater to the expected heightened demand,” the petite lady explains.

It all adds up now. Worried about the newly-minted paper money running out of supply, it’s little that people are flocking to financial institutions all over the country around this time of the year. Hari Raya will not be the same if there are no brand new notes to press into the waiting palms of eager children for duit raya.

Fortunate to locate a recently vacated seat, I wait patiently for my turn. Progress is slow and before long, my mind begins to wander, taking me back to the early days when our country’s founding fathers set the ball rolling for the formation of Malaya’s own Central Bank.

BANK NEGARA IS BORN

In September 1956, a legislative policy proposal for the establishment of a Central Bank in the Federation of Malaya was issued in the Watson-Caine Report. Within two short years, the Bill to set up Bank Negara Tanah Melayu (Central Bank of the Federation of Malaya) was introduced in the Malayan Parliament by our nation’s first Finance Minister, Colonel Tun Sir Henry Lee Hau Shik on Oct 23, 1958.

In his historic speech, Lee said that Bank Negara’s establishment indicated to the world that the recently Independent Malaya was determined to make sound provisions to put its own financial affairs on a firm foundation.

Lee went on to underscore the fact that the proposed Central Bank was more than an expression of a country’s self-rule. He told lawmakers at that time that the hopes and success of our young nation rested on the formation of Bank Negara as it had a vital function to perform — to grapple with the many financial responsibilities that came with Independence.

The late Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah officiating the opening of the United Overseas Bank's Alor Star branch in 1970.

Things progressed at a rapid pace after that and in a little more than three months later, everything was in place. Bank Negara was established with a paid-up capital of $30 million on Jan 26, 1959. Its opening on that day was officiated by the first Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Rahman.

Although Bank Negara was equipped with all the normal powers usually possessed by central banks throughout the world, the charter granting it authority to issue legal tender had to be temporarily put on hold pending the dissolution of the Board of Commissioners of Currency for Malaya and British Borneo.

The Bank Negara office was equipped with state-of-the-art equipment when it first opened in 1959.

This interval was, in the opinion of financial experts, a golden opportunity for the authorities to consider carefully matters connected with the Federation’s existing economic and financial ties with Singapore and the other adjacent territories.

Any error in judgement made at that point in time could severely threaten public confidence and create a general feeling of business uncertainty within commercial and trading circles in the region. If not addressed in a proper manner, this would jeopardise confidence amongst foreign investors and traders who may be interested to partake in the future growth of the Federation of Malaya.

Bank Negara’s prudent measures, together with various other equally well thought out policies initiated during its early formative years, were praised by the Bank of England in an article in its quarterly bul¬letin published early in 1960 entitled Currency and Banking Developments in Certain Commonwealth Countries during the past 10 Years.

SUCCESSFUL SYNERGY

The British Central Bank’s report noted that, since its inception, Bank Negara made the most progress in its role as the Federation government’s financial agent and advisor. This said volumes about the way the newly-formed Malayan financial administrator had prudently managed the Federation Government’s bank accounts that were previously maintained with commercial banks.

The underlying factor leading to this success was the mutual trust and confidence between the Minister of Finance and the Treasury staff on the one hand, and the Governor and the Central Bank’s staff on the other.

Wilcock was the first Governor of Bank Negara.

This successful synergy primarily resulted from the sound leadership provided by Bank Negara’s first Governor, Wil¬liam Howard Wilcock. An Australian citizen, Wilcock already had a wealth of experience prior to his stint in Malaya. By 1956, he was the deputy governor of the Commonwealth Bank of Australia (Reserve Bank of Australia now).

WILCOCK’S STEADY STINT

Arriving in Malaya in 1958, Wilcock initially took up the role of financial advisor to the Malayan government. He was tasked with finding out how the existence of a Central Bank could effectively help Malayans improve their lives as well as aid in the country’s future industrial development.

A year later, Wilcock was appointed by Yang di-Pertuan Agong as Governor as well as chairman of the board of Bank Negara. By the time his two-year contract expired in 1961, the Malayan government was so impressed with his work that he was given an extension of an additional six months.

Wilcock retired in 1962 and returned to his native country to fill the position of general manager of the Reserve Bank of Australia’s Notes Printing Division. During his tenure there, Wilcock was responsible for overseeing the introduction of the decimal currency in the country.

In an article published in the Straits Times in 1963, Wilcock gave a comprehensive overview of his time in Malaya. He was particularly proud of playing a role in the successful establishment of Bank Negara.

At the same time, he was happy that the awareness of Bank Negara’s supervision over the commercial banks had helped to make the people confident in the safety of the banks as depositories for their hard earned savings.

This confidence, fuelled partly by the general prosperity of the economy at that time, saw a large increase in bank deposits. They rose from $680 million in January 1959 to a record figure of $1,092 million by the end of 1962. This, in turn, enabled commercial banks to make substantial advances to secured borrowers without setting off any inflationary trends.

EXERTING INFLUENCE AND CONTROL

Scene of Bank Negara's public counter during the early 1960s.

“Excuse me... I think your number is up.” A voice jolts me out of my reverie. I turn and smile sheepishly at the man sitting next to me and thank him for helping to keep an eye out for my queue number.

During my transaction at the counter, I happened to glance at the prevailing fixed deposit rate on the information board. Surprisingly, it’s nearly the same at the 4.5 per cent offered by the commercial banks around the time when Bank Negara was set up.

Prior to Independence, these rates tended to mirror those of banks in the United Kingdom. Since its establishment, however, Bank Negara had endeavoured to relate interest rates more closely to the needs of the Federation while taking into consideration of the fact that free movement of funds had to continue unobstructed between Malaya and other Sterling area countries.

By exerting considerable influence in determining commercial bank interest rates, Bank Negara managed to successfully eliminate a great deal of cut-throat competition between commercial banks. For the first time in history, undesirable and unsafe practices related to the approval of highly speculative loans just for the sake of higher interest returns were halted.

On my way out, I chanced upon two Chi¬nese men deep in discussion over several stacks of new bank notes in their hands. Ruling out the notion that the money was for duit raya, I curiously inch nearer to eavesdrop on their conversation.

After some time, it becomes clear to me that the men are numismatists. Interestingly, their fascination didn’t lie in the general design of the bank notes. Instead, they were more concerned with the Governor’s signature as well as the prefixes and serial numbers printed on the paper money.

RM1 AISHAH

Recalling the recent resignation of Tan Sri Muhammad Ibrahim as Bank Negara’s 8th Governor, I soon realise that the men were collecting the soon-to-be discontinued new notes with Muhammad Ibrahim’s signature. Currency notes issued at the tail end of a Governor’s tenure tended to fetch a premium among serious bank note collectors.

Several years ago, the collecting world was caught in a frenzy when it was reported that 50,000 pieces of RM1 bank note signed by the 6th Governor, Tan Sri Ali Abdul Hassan, was released into the market by mistake during the transition period before his successor and first female Governor, Tan Seri Zeti Akhtar Aziz, took office.

The rare bank note, more commonly known as the ‘RM1 Aishah’ — as Ali Abdul Hasan’s signature seems to closely resemble the name — was accidentally released by the Bank Negara branch in Penang. A subsequent enquiry conducted revealed that, unlike the other branches throughout Malaysia, the Penang branch didn’t receive the order to stop issuing that particular bank note as similar ones bearing Zeti Aziz’s signature were already prepared and ready for distribution.

In order to prevent similar incidences from happening, all remaining RM1 currency notes signed by Ali Abdul Hassan in Bank Negara’s strong rooms were destroyed. At the same time, instructions were given to commercial banks to remove the mistakenly released RM1 notes from circulation if were they found among customer cash deposits.

News of the planned withdrawal sent the price of the RM1 Aishah bank note to stratospheric levels. At the height of the hysteria, a decent example could potentially fetch more than RM2,000! That alone was motivation enough for even non-collectors to jump onto the bandwagon.

Apart from the RM1 notes, which had the prefix and serial numbers ranging from CR 720 0001 to 724 9999, speculators began pushing up prices of other denominations bank notes which also had Ali Abdul Hasan’s signature even though there was nothing unusual about them at all.

This spillover effect drove prices up for several months but eventually the herd mentality wore off. Prices quickly backed down to a more realistic level, leaving quite a number of speculators getting their fingers burnt.

LESSON LEARNT

Before parting ways, the duo tells me that there are still evidence of more RM1 Aishah notes that have yet to be discovered. While driving home their point, one of the men shows me a recent Facebook listing claiming that a Penangite found three pristine copies while spring cleaning her parents’ home. As the notes were still in their green festive envelopes, it was speculated that the family must have given more away as duit raya several years ago. If only they had held back more!

With stories like this fuelling the collecting world, I’m sure that Bank Negara will be more careful when issuing currency notes in the future. At the same time, I also hope that the incoming Bank Negara Governor will do more to chart a clear course to help nurse our limping economy back to health.

Alan Teh Leam Seng. NST Lifestyle Sunday-Vibes June 24, 2018 @ 2:02pm








Bagi memastikan kehebatan dan ‘ego’ terserlah pastinya seseorang itu akan cuba menonjolkan atau mempamerkan kebolehan diri sendiri.

Setiap orang akan cuba meletakkan diri mereka sebagai 'pakar' dalam sesuatu bidang. Saya melihat gelaran atau panggilan  rasmi mau pun tidak rasmi iaitu ‘pakar’ atau ‘pakar matapelajaran (subject matter expert) untuk mana-mana program kursus yang ditawarkannya menjadi satu keutamaan dan kebanggaan bagi mereka yang bersifat ‘narsisis’.

Sejak kebelakangan ini ramai yang berpendapat bahawa selagi anda tahu sedikit lebih daripada ‘orang lain’, anda boleh mengangkat dan memanggil diri anda sebagai seorang pakar.

Maksud perkataan 'pakar' yang terapkan kedalam minda dan fahaman telah melemaskan maksud sebenar dan integriti perkataan. Ia seperti memalsukan maksud 'penyelidikan' dan 'sains.

Oleh kerana begitu ramai yang sanggup mengaku diri mereka sebagai pakar, perkataan itu tidak lagi membawa nilai kebolehpercayaan dan jaminan kepada pelanggan potensial seperti yang ada sebelumnya.

"Seorang pakar tahu tentang banyak perkara dan tahu mengenai kekurangan sesuatu sehingga beliau tahu mengenai semua yang beliau tidak tahu’kata Mahatma Gandhi.

Sebagai seorang  'pakar',  ia bermaksud anda telah menguasai hampir semua perkara yang ditawarkan oleh bidang anda.

Kepakaran sebenar mengambil kira tempoh pengalaman kerja anda dalam menjalankan penyelidikan, menghadapi ujian percubaan dan memperbaiki kesilapan, dan tugasan kerja di lapangan.

Ia lebih daripada sekadar memberitahu orang bahawa anda seorang pakar. Namun  ramai pula yang sanggup menggadai ‘maruah diri’ untuk gelaran tersebut dan mengharap ianya menjadi kenyataan.

Dalam apa saja bidang kerjaya, kita tidak boleh dengan senangnya mengangkat diri kita sendiri dan hanya menganggap diri kita terbaik, ini adalah sangat merbahaya, terutamanya jika kita percaya bahawa ianya benar-benar betul akan berlaku.

Meletakkan diri sendiri dalam kedudukan yang berkuasa menjadikan kemampuan kita sebagai  pendengar yang baik dan pencari perspektif menjadi berkurangan.

Pakar biasanya akan bersama pelanggan untuk mencurah dan berkongsi ‘ilmu pengetahuan dan kemahiran’ dan tidak akan menerima kritikan, mengaku kesilapan, atau apa-apa yang tidak sealiran dengan "kepakaran" yang diutarakan.

Adam Galinsky dari Northwestern University mengkaji ‘hubungan antara kuasa dan keupayaaan melihat perspektif orang lain’. Dia membahagikan peserta kepada dua kumpulan; setiap kumpulan diminta melakukan eksperimen yang berbeza.

Satu kumpulan melakukan aktiviti latihan yang menjadikan mereka berasa kuat dan berkuasa. Sementara satu lagi kumpulan melakukan aktiviti latihan yang menekankan mengurangkan kuasa mereka.

"Jangan sesekali menjadikan diri anda sebagai terlalu ‘pakar’ sehingga anda tidak lagi mahu mendapatkan lain kepakaran. Jadikan kehidupan Sebagai suatu pengalaman pembelajaran yang berterusan. "- Denis Waitley

Apabila mereka membawa diri mereka ke dalam eksperimen, mereka menyedari bahawa ‘mereka’ yang memperolehi ‘kuasa’, sukar untuk menerima pandangan orang lain.

Kesimpulan kajian ini adalah bahawa ada hubungan songsang antara tahap perasaan mereka yang ‘berkuasa’ dan tahap kesediaan mereka menerima perspektif orang lain.

Merasa diri lebih hebat dan berkuasa akan menyebabkan sesuatu mesej dan makluman sering terganggu terutama apabila anda cuba memotivasi atau mengubah kefahaman orang lain.

Elok sahaja seseorang itu membawa diri sebagai ‘pelajar sepanjang hayat’, selalu ingin mencari idea baru, selalu mencuba strategi baru dan sentiasa belajar.

Tidak kira berapa lama sesorang itu berkecimpung dalam bidang yang diterokai, akan sentiasa ada perkara baru dipelajari. Dan itulah yang paling baik jika anda bukan seorang pakar.

Anda akan sentiasa terbuka untuk mengembangkan pengetahuan anda, berkongsi idea, mengamalkan strategi baru dan dalam proses ini benar-benar membantu pelanggan anda bangkit daripada cabaran mereka.

Azizi Ahmad Berita Harian Surat Pembaca 19 Jun 2018
Percaya atau tidak, pendidikan yang diterima oleh ramai pelajar dalam sains, matematik, dan teknologi tidak mencukupi untuk dunia yang sedang berubah dan mencabar seiring dengan kemajuan sains dan teknologi.

Masyarakat perlu memahami konsep asas sains, matematik, kejuruteraan, dan teknologi untuk berfikir secara kritikal tentang dunia dan membuat keputusan termaklum mengenai isu-isu peribadi dan masyarakat. Kefahaman atau literasi dalam bidang ini adalah penting sebagai tanda penghargaan terhadap perkembangan pesat pengetahuan manusia yang merupakan salah satu pengembaraan hebat abad ke-20.



Apabila rutin tugasan perkeranian dan mekanikal bertukar kepada pengkomputeran, semakin banyak pekerjaan memerlukan kemahiran peringkat tinggi yang melibatkan pemikiran kritikal, menyelesaikan masalah, menyampaikan idea kepada orang lain, dan bekerjasama dengan berkesan.

Kebanyakan pekerjaan yang wujud tercipta dan melibatkan pembangunan kemahiran melalui tahap sains berkualiti tinggi, matematik dan pendidikan teknologi. Sesebuah negara tidak mungkin menjadi negara maju dan unggul tanpa memiliki tenaga kerja yang berpendidikan tinggi.

Bagi memastikan objektif persediaan pendidikan abad ke-21 dapat direalisasikan, pihak terlibat dalam pembangunan, pembentukan dan pelaksanaan dasar awam dan institusi pendidikan adalah disarankan untuk:

* Menggalakkan pendidik, pembangun kurikulum, pentadbir sekolah, pegawai kerajaan dan fakulti pendidikan membangunkan piawaian kebangsaan dalam sains dan matematik dalam memastikan tahap pencapaian yang tinggi dari semua peringkat murid persekolahan rendah hingga menengah.

*Siswa-siswi pengajian tinggi harus disediakan peluang dan akses kepada program sains, matematik dan teknologi yang termaju dan terkini; yang menyediakan pengalaman terus terutama berkaitan kaedah dan proses inkuiri.

* Menjalankan penilaian dan penaksiran yang telus, jelas dan ketat terhadap matlamat pendidikan jabatan dan program sarjana muda seperti yang digunakan untuk kajian dan penyelidikan.

* Memberi ganjaran yang seimbang terhadap pengajaran, penyelidikan, perkhidmatan, dan aktiviti profesional supaya pengajaran diperkaya dengan penyelidikan dan fakulti diberi ganjaran untuk pelbagai aktiviti ilmiah.

* Menggalakkan perubahan melalui kepimpinan yang membina konsensus mengenai peningkatan pendidikan dan menyediakan sokongan yang diperlukan untuk penambahbaikan bertapak dan berkembang.

* Keperluan mengadakan ujian kelayakan yang termasuk penilaian terhadap kebolehan menjalankan inkuiri saintifik daripada bergantung dan berdasarkan keputusan ujian piawaian pengetahuan semasa dalam sains dan matematik bagi yang ingin menyambung pengajian ke kolej dan universiti.

*
Memperluaskan penggunaan geran pendidikan dan latihan untuk memberi sokongan kewangan kepada pelajar siswazah.

* Bagi kemasukan ke sekolah siswazah, institusi hendaklah menetapkan piawaian masa untuk tamat pengajian, menguatkuasakannya, dan memaklumkan kepada pelajar tentang maklumat masa untuk tamat pengajian dan lain-lain yang berkaitan dengan kerjaya sebelum mereka memasuki program.

*Memberi penekanan mengenai betapa pentingnya membina sistem latihan pasca-menengah yang terbaik bagi menggantikan ciri-ciri pendekatan yang lesu terhadap usaha yang lalu.

​​​​​​​Sejak beberapa dekad yang lalu, para pakar telah menerangkan dan mendefinisikan unsur-unsur penting dalam pendidikan sains, matematik, kejuruteraan, dan teknologi. Cabaran sekarang adalah untuk memastikan bahawa pembuat dasar dan pemimpin pendidikan di seluruh negara menyedari keperluan, kemungkinan dan digalakkan untuk memulakan fasa pelaksanaan kerja seterusnya di sekolah-sekolah dan universiti di seluruh negara.

Cabaran yang dihadapi pendidikan hari ini lebih bervariasi daripada cabaran masa lalu. Ia merangkumi kepelbagaian populasi bangsa yang semakin meningkat, pengantarabangsaan perdagangan dan budaya yang semakin berkembang, perkembangan dan inovasi teknologi maklumat, dan transformasi teknikal dan sosial yang hebat.

Tidak ada preskripsi yang mudah dan universal untuk kejayaan. Tetapi tumpuan kepada piawaian yang tinggi untuk semua, ditambah pula dengan pengiktirafan terhadap keperluan untuk fleksibiliti dalam menghadapi perubahan, dapat membantu menyediakan semua pelajar untuk tuntutan abad ke-21.

Azizi Ahmad Kampus UOLS Uni-Kita Cetusan 12 Jun 2018
Berakhir derita angkara SKPMg2

'KERJA bodoh' yang dizahirkan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Guru (NUTP) baru-baru ini, berhubung penyediaan dokumen atau eviden pengurusan untuk Pelaksanaan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) yang selama ini membebankan guru, akhirnya diberhentikan pelaksanaannya mulai Khamis lalu.

Senario sekurang-kurangnya tiga beg besar yang digunakan untuk memasukkan eviden untuk diaudit Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK), Kementerian Pendidikan sudah berakhir dan tidak perlu lagi diheret ke kementerian.

Penulis turut berpeluang melihat gambar eviden ini dimasukkan dalam tiga beg besar untuk dimasukkan dalam boot kereta oleh seorang rakan guru.

Sekali pandang, kita beranggapan guru terbabit - daripada pengetua, penolong kanan sampailah guru kanan - dengan beg besar mahu pergi bercuti keluar negara atau menunaikan umrah, sedangkan mereka terpaksa bersengkang mata atau 'berkurung' beberapa jam, menyelongkar fail, mengumpul maklumat dan menyiapkan laporan untuk memenuhkan beg terbabit.

Keprihatinan Menteri Pendidikan yang baharu, Dr Maszlee Malik berhubung pelbagai isu pendidikan yang dibangkitkan kelompok guru, sama ada melalui media sosial, khususnya soal SKPMg2 menyebabkan program itu yang dikenali sebagai Standard Tinggi Kualiti Pendidikan (STKP) pada 2001, dijenamakan semula pada 2003 dengan nama Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) dan kemudian ditambah baik pada 2010 dan bermula Mac 2017 dikenali sebagai SKPMg2, akhirnya diberhentikan.

Perjuangan NUTP selama ini yang menyifatkan penyediaan eviden itu oleh guru sebagai kerja bodoh, menyusahkan, membuang masa dan tidak berbaloi akhirnya dinoktahkan oleh Maszlee.

Apapun alasan Jemaah Nazir yang sebelum ini mempertahankan tindakan mereka, hakikatnya NUTP yang menaungi guru di seluruh negara melihat kerja penyediaan eviden itu tidak mendatangkan hasil kepada proses pengajaran dan pembelajaran, apatah lagi mengambil masa guru untuk mengajar dan berinteraksi dengan murid di kelas.

Isu SKPMg2 timbul apabila pentadbir sekolah dan guru mempertikaikan tujuan atau matlamatnya, selain perlu menyediakan eviden itu untuk Jemaah Nazir, sedangkan datanya sudah sedia wujud dalam pangkalan data Kementerian Pendidikan.

Sepatutnya tiada masalah JNJK untuk mendapatkan maklumat itu kerana ia berada dalam jabatan di bawah kementerian yang sama.

Logikkah pengetua/guru besar dan guru diminta mengisi data isu Latihan Sumber Manusia di sekolah oleh Jemaah Nazir jika maklumat ini boleh diakses daripada Sistem Pendidikan Latihan Guru (SPLG).

Jemaah Nazir memerlukan data mengenai pengajaran daripada jadual waktu, sedangkan mereka boleh merujuknya melalui e-Operasi.

Ini belum lagi membabitkan soal disiplin murid, data aktiviti dan pencapaian kokurikulum, malah soal kebersihan dan keselamatan sekolah yang dipukalkan kepada sekolah untuk menyediakannya, sedangkan ia boleh diakses dengan mudah melalui portal jabatan pendidikan negeri dan jabatan pendidikan daerah.

Dengan pelbagai hujah diberikan NUTP, timbul persoalan, jika Jemaah Nazir dengan mudah boleh mendapatkan maklumat diperlukan melalui pangkalan data, kenapa perlu ia memberi tekanan dengan 'memaksa' guru atau pentadbir sekolah melakukannya, sedangkan ia mempunyai sistem ICT yang canggih di pejabat?

Sudah sampai masa Kementerian Pendidikan di bawah teraju Maszlee meneliti semula fungsi JNJK atau Jemaah Nazir ini yang kini mendapat tanggapan dalam kalangan pendidik lebih menjurus mencari kesalahan di sekolah, mempamerkan 'kuasa' dan serba tahu ketika memantau pengajaran dan pembelajaran guru di sekolah, walhal guru yang dipantau dan diberi nasihat seusia ibu atau bapa mereka.

Paling utama kembalikan semula tugas guru mengajar di sekolah, bukan banyak menghabiskan masa mengisi borang atau melakukan kerja perkeranian, meninggalkan sekolah kerana menyertai seminar atau bengkel yang kadangkala lebih kepada memenuhi agenda politik sesuatu kelompok seperti yang berlaku sebelum ini.

Azhar Abu Samah Berita Harian Komentar Ahad, 10 Jun 2018 | 7:12am

Siri audit SKPMg2 dihentikan serta merta

PUTRAJAYA: Kementerian Pendidikan memutuskan untuk memberhentikan siri audit Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) yang sedang dijalankan pihak Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) berkuat kuasa serta merta.

Perkara itu diumumkan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik pada sidang media di sini, hari ini.

Marzlee berkata, bagi membantu pihak pengurusan sekolah memantapkan penggunaan SKPMg2 dengan berkesan, JNJK bagaimanapun akan meneruskan sesi latihan dan bimbingan yang diperlukan.

Katanya, dokumen SKPMg2 pada mulanya dihasilkan dalam usaha memastikan kelangsungan transformasi pendidikan negara selaras dengan keperluan pendidikan bertaraf global.

"Bagaimanapun, proses audit untuk verifikasi pengisian data SKPMg2 bagi 2017 menyebabkan salah faham dan kegelisahan dalam kalangan guru.

"Saya mahukan bebanan tugas guru dikurangkan agar mereka boleh memberi tumpuan kepada usaha mendidik murid," katanya.

SKPMg2 terdiri daripada lima standard iaitu kepemimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, kokurikulum dan hal ehwal pelajar, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc) serta kemenjadian murid.

Berita Harian Nasional Khamis 7 Jun 2018 4:32pm

Of protocol and privilege

FINALLY, long-suffering Malaysians will be spared the agony of knowing what to do with ministers and dignitaries when they are invited to events.

That includes what to give these VIPs as gifts, which is a very Malaysian way of thanking guests. However, there is a common fate that befalls these cenderamata – they all end up quietly gathering dust. Just visit the various ministries and government departments, and you will find them inconspicuously displayed in some cabinet.

The better ones obviously find home in the minister’s room, but you will be lucky to spot the one you presented (to the VIP) at the waiting room.

Most of them are stored in what is viewed as the memento cemetery, because the VIP and his officials rarely know what to do with these items of appreciation. I guess, they will wait for their successors to inherit them and do as they please, which more often than not means trashing them.

Last week, Tun Dr Mahathir Mohamad issued a directive warning ministers to not accept gifts under a new policy installed by the Pakatan Harapan government.

The Prime Minister said the Government is planning to impose this no-gift policy on ministers, and right down to their political secretaries. It was also reported that currently, this regulation only covers civil servants, which is surprising.

He suggested that “there are gifts, they should only be limited to flowers, food and fruits.”

It’s a good start but again, it’s a wonder what these VIPs, who attend an average of four events a night, are going to do with all this food, fruits and flowers. If those mementoes aren’t bad enough, one wonders about these time sensitive gifts, and even their practicality.

“You cannot receive anything else. The giver and the receiver will be in the wrong,” Dr Mahathir told a press conference after chairing the first Special Cabinet Committee on Anti-Corruption meeting here Friday.

With the setting up of the Governance, Integrity and Anti-Corruption Commission (GIACC), several existing agencies will be placed under its purview.

These include the Malaysian Institute of Integrity (IIM), Public Complaints Bureau (BPA), and the Enforcement Agency Integrity Commission (EAIC).

There was another piece of cheerful news – Transport Minister Anthony Loke told his staff to begin events on time and instructed them to proceed were he to be late, to avoid keeping guests waiting.

“I want to advise those inviting me for events that there will be no more ‘waiting time’ for the minister,” he said when launching the Yamaha 20th Raya Balik Kampung Roads Safety Campaign a couple of days ago.

Loke said that he would make it on time if he is invited to events, as he dislikes people kicking their heels waiting for him.

Hopefully Loke will continue walking the talk, especially when his schedule gets tighter.

Malaysians also hope other ministers will emulate him, so that he’s not the Lone Ranger in time management stakes.

Earlier, he also issued instructions for his staff to stop welcoming or accompanying him to ministry events.

He said the protocol was a waste of time, which could be put to better use by staff members.

We hope Dr Mahathir makes this SOP as government officials should be working and not accompanying these ministers or greeting them, which invariably inflates their egos and encourages delusions of grandeur.

At the risk of sounding like a broken record, or worse, like a whiny old man, can we make it a rule to end those senseless salutations of addressing every VIP, Tan Sri and Puan Sri, Datuk Seri and Datin Seri, Datuk Datuk and Datin Datin?

We have become a laughing stock because Malaysia is probably the country with the most number of titled persons.

We have lost track of the number of Datuks in our midst. A couple of states are so notorious in giving out such awards, that there is a sneaky suspicion they are easily bought. All of this, of course, puts the royal houses in disrepute.

Last year, our country set a record of sorts – a notorious gang of 60 hardened criminals, including four low-level politicians with the titles of Datuk and Datuk Seri, were netted in a series of crime-busting swoops.

Gang 360 Devan, involved in murder, drug-peddling, luxury car theft and hijacking, has to be the gang with the most number of titled leaders.

Then, there was also the leader of the notorious Gang 24 – a Datuk Seri – who was among 22 men picked up in another spate of arrests. In 2017, a gang leader known as Datuk M or Datuk Muda, was shot dead by his bodyguard while they were cruising along the Penang Bridge. The Datuk was a detainee at the Simpang Renggam centre.

A day later, a video went viral showing a heavily tattooed man being violently beaten up by a group of men believed to be gangsters, at the late Datuk’s funeral.

In many African countries, they have dispensed with such long salutations, and the speakers simply start their speeches or remarks, with the standard “Ladies and gentlemen, all the rules of decorum have been observed” or “honourable delegates, distinguished ladies and gentlemen.”

The Africans have surely carried out their protocols better than us, instead of our total lack of sensitivity of placing the “tuan tuan dan puan puan” last, simply because they are not titled. This habit seems out of place.

If a New Malaysia has been born, surely a new culture needs developing first. Our newly-minted ministers not having titles conferred by the respective Rulers is a good start, though.

Former Penang Chief Minister Lim Guan Eng and his father, Lim Kit Siang, have admirably retreated from the limelight of superfluous titles. Likewise, state executive councillors in Penang.

Our former deputy prime minister, the late Tun Ghafar Baba, was just plain Encik, until the day he retired from office.

In Tunku Abdul Rahman’s first Cabinet after we achieved independence, only five of 15 ministers were Datuks. The finance minister at the time, Tan Siew Sin, only held the title of Justice of Peace – which is recognised in Commonwealth countries.

Penang’s first Chief Minister, the late Wong Pow Nee, had no title until his retirement, after which he was made Tan Sri. Another was the late Gerakan president Dr Lim Chong Eu, who only became Tun upon leaving office.

We hope that our Rulers will not spoil these Mentris Besar, Chief Ministers and Ministers with any awards or titles. They can politely turn them down should they wish to, and we also hope that from now on, the King and his brother Rulers will keep their honours list concise.

By now, the message from Malaysians is loud and clear – the people decide, not the elected representatives.


Sejak pelantikan YB Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pelajaran Malaysia. Pelbagai permintaan berkaitan pendidikan telah diusulkan kepada Menteri Pendidikan.

Terbaru yang dilihat adalah ‘105 Harapan Guru Malaysia kepada Menteri Pelajaran Malaysia’ di portal GPS Bestari yang dimuatnaik untuk perhatian Menteri Pelajaran Malaysia.

Tidak dinafikan terlalu banyak aspek yang perlu dilihat semula bagi tujuan penambahbaikan namun ianya dapat dilihat dan diambilkira mengikut peringkat dan kepentingan semasa.

Satu soalselidik awal telah dijalankan bagi mengenalpasti aspek yang perlu diberi perhatian mengikut kepentingan khasnya di sektor persekolahan.

Dari hasil maklumbalas umum (respons diperolehi dalam kalangan guru, ibubapa, awam, dan pelajar), lima fokus utama yang perlu diberikan adalah penilaian dan penambahbaikan pada bahagian kurikulum dan silibus sekolah; sistem pentadbiran sekolah; sistem penilaian dan pentaksiran sekolah; buku teks; dan penekanan kepada dasar autonomi guru dan pelajar di sekolah.

Kurikulum dan Silibus

Kurikulum dan silibus Pendidikan merupakan perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh pihak Kementerian Pelajaran. Silibus yang bersesuaian dengan umur dan peringkat pembelajaran pelajar amat perlu. Jika dilihat kepada kurikulum dan silibus sekolah rendah, Tahun 1 sebagai contoh, kandungan silibus yang ditetapkan agak sukar dicapai oleh pelajar.

Di peringkat Tahap 1 (Tahun 1, 2, dan 3), sewajarnya diberi perhatian kepada penguasaan dan kemahiran asas literasi dan numerasi. Ini bagi membolehkan pelajar memahami konsep asas sebelum mereka meneruskan pelajaran ke tahap seterusnya yang memerlukan mereka membina kemahiran pada aras yang lebih tinggi selain dari ‘ingat’ dan ‘faham’ (remember and understand).

Oleh kerana taksub sesetengah pihak dengan kemahiran aras tinggi (KBAT), silibus pelajar Tahap 1 telah diterapkan dengan konsep KBAT. Adalah dilihat bahawa penerapan KBAT di Tahap 1 Sekolah Rendah amatlah tidak sesuai dan membebankan pelajar. Di Tahap 1, sewajarnya pelajar dipupuk minat untuk belajar melalui pembelajaran yang menarik, berkesan, dan terkesan.

Tumpuan perlu diberikan kepada tiga perkara asas literasi iaitu membaca, menulis, dan mengira. KBAT boleh diperkenal di Tahun 3 dan seterusnya.

Perlu diingatkan, pengenalan KBAT di Tahun 1 khasnya akan memberi kesan negatif terhadap minat dan motivasi pelajar untuk belajar. Antara rungutan ibubapa dan guru mengenai kurikulum dan silibus Pendidikan adalah “silibus terlalu sukar…terlalu tinggi berbanding dengan tahap IQ pelajar”, “terlalu banyak mata pelajaran diperkenalkan di sekolah, membebankan guru dan pelajar... tumpuan sepatutnya diberikan kepada mata pelajaran teras sahaja”, “silibus yang banyak utk dihabiskan”, “di SRK, kemahiran berfikir aras tinggi atau KBAT banyak membuatkan anak-anak kurang faham dan keliru” begitu juga “tahap pemahaman pelajar yang rendah menyebabkan pelajar tidak suka kepada pelajaran dan berlakunya masalah ponteng” atau tidak mahu ke sekolah. Keluhan dalam kalangan ibubapa dan guru sendiri perlu diberi perhatian sewajarnya kerana mereka meluahkan berdasarkan pengalaman yang mereka dan pelajar alami berkaitan kurikulum dan silibus. Ada juga ibubapa yang buntu untuk mengajar anak mereka berikutan istilah baharu dan berbeza dengan apa yang mereka pelajari terdahulu.

Pentadbiran Sekolah

Sistem pentadbiran sekolah merupakan cabang kedua terpenting yang perlu diberi perhatian dan merangkumi beberapa skop di bawahnya. Skop pertama, adalah mengenai beban tugas guru. Bebanan tugas yang diberikan kepada guru harus dikaji semula. Begitu juga dengan pemberatan pengajaran setiap guru mengikut opsyen masing-masing.

Guru seharusnya diberikan lebih masa untuk merancang, melakukan pengajaran, serta memantau dan memberi maklumbalas terhadap perkembangan pelajaran di dalam bilik darjah. Maklumbalas pembelajaran pelajar amat penting bagi memastikan pelajar tahu kelemahan dan guru juga boleh membantu pelajar untuk meningkatkan kefahaman mereka.

Setakat ini, dikatakan guru “terlalu banyak membuat kerja pengkeranian” dan “terlalu banyak tugas sehingga tidak dapat memberi masa yang lebih pada persediaan rancangan pelajaran dan menyemak buku pelajar-pelajar.” Ini jelas bahawa guru dibebani tugas selain pengajaran yang menjadi tugas hakiki mereka.

Diharapkan tenaga kerja bagi melaksanakan tugas-tugas perkeranian yang dipikul oleh guru ketika ini dapat disediakan untuk mengambil alih tugas perkeranian ini. Kementerian Pendidikan juga diminta untuk menyemak semula pelbagai sistem merekod atas talian/berkomputer yang digunapakai di sekolah agar tidak bertindan dan mengambil terlalu banyak masa guru untuk melengkapkannya.

Kedua, adalah mengenai kesesuaian guru di sekolah yang mengajar mata pelajaran bukan bidang. Contohnya, terdapat guru yang kurang mahir di dalam Bahasa Inggeris diarah untuk bantu pengajaran Bahasa Inggeris kerana dikatakan sekolah mempunyai kekurangan guru opsyen tersebut. Alangkah baiknya jika unjuran guru mengikut bidang dapat dibuat bagi menampung kekurangan guru di sekolah.

Kita tidak mahu pelajar berada di sekolah tetapi tidak belajar mata pelajaran sepatutnya oleh kerana tiada guru untuk mengajar dan mereka hanya diberi guru ganti yang hanya mengawasi pelajar dan keadaan bilik darjah. Begitu juga terdapat guru yang tidak mengajar mata pelajaran opsyen mereka, sebaliknya memilih untuk mengajar mata pelajaran yang lebih mudah, “tidak mahu mengajar opsyen sendiri dengan alasan mereka adalah pentadbir dan hanya mengajar matapelajaran sivik yang tidak perlu mempersiapkan pelajar untuk menghadapi peperiksaan penting seperti PT3 dan SPM.”

Ketiga, melibatkan pengurusan pentadbiran yang tidak cekap, amalan kronisme, amalan salah gunakuasa, dan pentadbiran kewangan yang tidak telus. Walaupun ini dikatakan hanyalah masalah/politik dalaman sekolah, perkara ini harus diberi perhatian sewajarnya bukan sahaja oleh pegawai dari Pejabat Pendidikan Daerah dan Negeri bahkan harus dipantau oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia sendiri secara berterusan dan berkesan kerana ianya melibatkan emosi guru yang secara tidak langsung akan mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran serta membentuk persekitaran sekolah yang kurang sihat dan tidak seronok.

Ini ditimbulkan sebilangan guru dan ibubapa di mana didapati ada guru yang tidak dapat mengawal emosi dan hilang fokus, adakalanya melepaskan kemarahan kepada pelajar, menjadikan ianya salah satu faktor “pelajar malas datang ke sekolah.” Ada juga yang membangkitkan hal salahgunakuasa dan berkepentingan dalam kalangan pentadbir sekolah.

Antara respons yang diberi adalah “guru besar yang tidak amanah...dan mempunyai kepentingan peribadi,” “pentadbir yang tidak menjaga kebajikan guru,” “pentadbiran yang mementingkan anugerah dan pengiktirafan,” pentadbir tidak mempunyai wawasan untuk memajukan sekolah” dan “tiada keseiringan dan kurang kerjasama dari pentadbir sekolah terhadap ahli jawatankuasa PIBG.”  Disarankan sekolah tidak ditadbir oleh “pentadbir yang terlalu jumud pemikirannya dan tidak berpandangan jauh serta tidak kreatif.” Juga tidak terkecuali adalah pelantikan pegawai Pendidikan Daerah, Pendidikan Negeri dan di Kementerian Pendidikan itu sendiri harus dilakukan dengan telus berdasarkan merit dan tiada kepentingan atau pengaruh politik. Mereka juga disarankan agar dapat bertindak pantas dan adil terhadap setiap laporan yang dibuat oleh guru, ibubapa dan PIBG.

Skop keempat merupakan pengurusan pelajar di sekolah. Saiz kelas yang terlalu besar, mempunyai bilangan pelajar yang ramai, menyukarkan guru dan pelajar memberi tumpuan dan perhatian sepenuhnya. Disarankan agar kelas yang mempunyai bilangan pelajar yang ramai dapat diberikan pembantu guru yang bertugas untuk berada di dalam bilik darjah bersama guru mata pelajaran bagi membantu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

Dari soalselidik, dimaklumkan masih terdapat sekolah yang membuat pengasingan pelajar mengikut pencapaian akademik (streaming) yang dianggap menyisih pelajar yang kurang cemerlang. Antara maklumbalas yang diberikan mengenai perkara ini adalah “saiz kelas yang besar menyebabkan tidak dapat fokus kepada pelajar yang lemah,” “bilangan pelajar yang ramai di dalam satu kelas menyebabkan ketidakselesaan,” dan “kecilkan bilangan pelajar di dalam satu kelas bagi memberi kemudahan kepada guru untuk mengajar dgn lebih fokus.”

Dirasakan satu pendekatan yang lebih terangkum dan pelbagai (inclusivity and diversity) dapat diterapkan oleh pihak Kementerian Pendidikan sepertimana yang dinyatakan dan terbukti keberkesanannya di dalam Teori Sosiobudaya (Sociocultural Theory) bahawa pelajar dapat belajar dari rakan lain yang lebih berupaya (learners learn from their more capable peers) tanpa perlu mengklasifikasikan mereka mengikut kecemerlangan akademik dan setiap pelajar mempunyai tahap kebolehan, kecenderungan dan kecemerlangan yang berbeza. Dengan Pendidikan Inklusif, konsep kesamarataan dalam kalangan pelajar dapat dipupuk dan tiada perbandingan antara yang cemerlang dan yang lemah. Begitu juga, Pendidikan Inklusif perlu dilihat dari skop yang lebih luas dan tidak terhad kepada Pelajar Berkeperluan Khas (MBK), ini termasuk juga keperluan untuk memberi peluang pelajaran kepada pelajar yang ‘tiada kerakyatan’ (Stateless children).

Dengan Pendidikan Inklusif, guru dapat mempelbagaikan pendekatan pengajaran dan pembelajaran berbanding dengan pengajaran di kelas yang bersifat homogen. Secara positif, ianya dapat mendorong dan mencabar kebolehan guru untuk membuat yang terbaik bagi setiap pelajar. Selain itu, penerapan nilai-nilai murni dapat dilakukan dengan lebih berkesan secara tidak langsung di dalam Pendidikan Inklusif seperti saling cuba memahami, hormat-menghormati, toleransi dan bantu antara satu sama lain dengan melihat kepelbagaian atau perbezaan itu sebagai sesuatu yang istimewa dan membina. Antara harapan yang dinyatakan oleh responden guru adalah “berikan kembali nilai kemanusian kepada guru dan pelajar supaya mereka seronok berada di sekolah.” Ini sejajar dengan apa yang YB Maszlee nyatakan dan Kementerian Pendidikan harapkan iaitu pelajar perlu mempunyai bukan sahaja ilmu yang tinggi tetapi juga akhlak yang baik dan juga sifat naluri manusiawi yang mendalam yang dapat memupuk “kegembiraan, kasih sayang, dan saling hormat menghormati” antara satu sama lain di dalam masyarakat yang majmuk.

Penilaian dan Pentaksiran

Konsep penilaian dan pentaksiran berteraskan kemanusiaan (humanising assessment) yang diperkenalkan suatu ketika dahulu perlu diteruskan bagi mengelakan pelajar belajar hanya kerana ingin lulus peperiksaan dan berikutan itu budaya menghadiri tuisyen di luar waktu sekolah sebagai satu kewajipan menjadi tekanan masyarakat ketika ini untuk memastikan pelajar berjaya dengan cemerlang berdasarkan bilangan ‘A’.

Perubahan minda perlu berlaku dan akan berlaku sekiranya sistem penilaian dan pentaksiran begitu juga dengan sistem penilaian dan penggredan sekolah oleh pihak kementerian itu sendiri diubah pelaksanaannya. Perlu ada satu mekanisme baharu untuk menilai kecemerlangan sesebuah sekolah yang tidak berteraskan dengan purata nilai gred semata-mata.

Integrasi antara pentaksiran, pengajaran dan pembelajaran perlu ada bagi dimanfaatkan oleh guru, pelajar, dan ibubapa untuk membantu pelajar memahami sesuatu konsep dan memperbaiki pelajaran yang diajar di dalam bilik darjah. Sistem pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) yang awalnya diperkenal pada 2005 dilihat sebagai satu inisiatif untuk mebuka jalan kepada penilaian dan pentaksiran yang lebih formatif.

Ini bermaksud, hasil penilaian dan pentaksiran dapat digunakan sebagai maklumbalas terhadap tahap pencapaian pelajar untuk membantu guru memperbaiki samada corak pengajaran, bahan pengajaran dan format pentaksiran sesuatu mata pelajaran.

Namun begitu, pelaksanaannya perlu penambahbaikan. Sebagai contoh guru tidak perlu menyimpan semua evidens dan merekod setiap pembelajaran pelajar, hanya pada pentaksiran tertentu ianya perlu direkodkan bagi tujuan pelaporan kepada pelajar dan ibubapa. Hasil penilaian formatif boleh diberikan kepada pelajar untuk dibawa pulang dan dibuat ulangkaji lanjutan.

Sehubungan dengan itu pelaksanaan pentaksiran secara formatif dilihat lebih santai, progresif dan membangun. Ianya boleh dilaksanakan dalam bentuk kuiz, ujian kelas, portfolio dan sebagainya. Pentaksiran sumatif pula adalah lebih formal dan tujuan pelaporan akhir dalam bentuk peperiksaan bagi memberi maklumbalas sejauh mana objektif pengajaran dan pembelajaran bagi tahun tersebut telah dicapai.

Turut disarankan adalah pentaksiran secara holistik yang tidak hanya melihat kepada pencapaian akademik. Antara respons yang diterima ialah perlu juga diberikan “keutamaan kepada perkembangan kemahiran insaniah (soft skills) pelajar daripada mmenekankan tentang pentaksiran dari sudut akademik,” “sistem pentaksiran harus fokus pada pembangunan sahsiah dan kemahiran hidup, selain daripada akademik.” Ini adalah kerana setiap pelajar itu berbeza dan mempunyai kecenderungan yang berbeza.

Sebagai contoh, “ada pelajar yang memang lemah dalam pelajaran tetapi cemerlang dalam bidang seni dan sukan” dan peluang harus diberikan kepada mereka untuk cemerlang di dalam bidang yang mereka cenderung atau minati. Pentaksiran holistik dilihat sebagai satu pendekatan pentaksiran yang adil dan tidak hanya bersandarkan kecemerlangan akademik.

Rata-rata respondens mengutarakan isu penilaian dan pentaksiran yang perlu dilihat semula oleh Kementerian Pendidikan: “

Buku Teks

Terdapat juga harapan agar Kementerian Pendidikan Malaysia dapat menyemak semula keperluan buku teks dan juga kandungannya. Diharapkan keperluan penggunaan buku teks tidak membebankan pelajar untuk memgalas ke sekolah. Begitu juga keperluan untuk menyemak kandungan buku teks agar dapat diterapkan pembentukan adab, sahsiah dan sifat kemanusiaan dalam mata pelajaran yang bersesuaian.

Sebagai tambahan, maklumat yang diberikan di dalam buku teks haruslah padat dan lengkap bagi memudahkan pelajar membuat rujukan dan menjadikannya sebagai buku rujukan utama. Tidak kurang juga ada yang berpendapat tentang perlunya pengurangan penggunaan buku teks dan beralih kepada pembelajaran berasaskan kemahiran, pengalaman, dan refleksi (skills, experiential, and reflective learning).

Selain itu, adalah diharapkan kandungan buku teks menepati sosiobudaya masyarakat dan ditulis oleh guru yang pakar dan berpengalaman di dalam bidang tersebut. Sebagai contoh, terdapat pertikaian mengenai penggunaan buku teks Bahasa Inggeris yang diimport dari luar dan sejauh mana keberkesanannya dan perbezaannya dengan buku yang ditulis oleh penulis tempatan yang berpengalaman dalam pendidikan Bahasa Inggeris. Penggunaan buku teks yang diimport ini harus dinilai semula bukan sahaja dari segi kos tetapi yang lebih utama adalah dari sudut kandungannya dan objektif pembelajaran mata pelajaran itu sendiri.  Perubahan dan penambahbaikan kepada buku teks itu perlulah sejajar dengan objektif pengajaran dan pembelajaran yang selari dengan Falsafah Pendidikan Negara.

Autonomi Guru dan Pelajar

Perkara kelima yang ingin diberi perhatian adalah terhadap autonomi guru dan pelajar. Kajia awal yang dijalankan mendapati ramai respondens menyatakan bahawa guru perlu diberi kebebasan untuk bersuara dan bebas merancang dan memilih bahan pengajaran “tanpa terikat dengan buku teks.”

Sehubungan dengan itu, mereka tidak perlu dibebankan dengan tugas selain pengajaran dan perlu diberikan masa yang lebih bagi tujuan penghasilan alat bantu mengajar yang bersesuaian dan berkesan.  Dengan autonomi ini, diharapkan dapat meningkatkan kreativiti guru dalam mencari idea membantu meningkatkan kefahaman dan menarik minat pelajar dalam setiap mata pelajaran.

Guru juga perlu diberi autonomi untuk mendidik dan membentuk pelajar dengan pelbagai kemahiran dan kebolehan tanpa campurtangan dari pentadbir selagi mana ianya dilakukan dengan penuh etika.

Autonomi harus diberikan kepada pelajar untuk belajar apa yang ingin dipelajari. Eksplorasi dalam pembelajaran tidak dapat dilakukan sekiranya pembelajaran yang disediakan secara berpusat membataskan guru dan pelajar. Begitu juga, pelajar sekolah perlu diberikan kebebasan untuk bersuara dan diberi peluang untuk menyuarakan pendapat.

Keadaaan ini juga membolehkan pelajar berfikir secara kritis dan kreatif. Namun begitu mereka perlulah diajar untuk mengemukakan pendapat dengan cara yang betul dan berhemah. Autonomi juga harus diberikan kepada pelajar untuk memilih bidang yang mereka minati tanpa perlu ada kuota, khasnya dalam pemilihan aktiviti kokurikulum di sekolah.

Sebagai kesimpulan, Dasar Pendidikan yang baik harus diteruskan dan ditambahbaik mengikut keadaan dan keperluan semasa. Kajian berterusan juga perlu dilaksanakan bagi mengenalpasti kesesuaian dan kelemahan yang ada dan setiap perubahan yang ingin dibuat perlulah dengan cara yang berskala, bukan dengan mendadak. Setiap perubahan dasar yang memerlukan perubahan tatacara dari segi pentadbiran dan pengendalian haruslah diberikan penerangan dan latihan yang jelas kepada semua pihak yang terlibat dan bukannya dengan memilih segelintir individu dan mengharapkan individu itu menyampaikan kepada individu atau kumpulan yang lain.

Ini kerana tahap kehafaman setiap individu adalah tidak sama kerana ianya mungkin berdasarkan perbezaan perspektif individu tersebut. Begitu juga dengan keperluan untuk memantau secara berterusan di mana pemantauan perlulah dilakukan oleh mereka yang benar-benar memahami dan mahir tentang dasar dan konsep yang ingin dilaksanakan. Bagi proses penyampaian maklumat perubahan mengenai dasar khususnya, dilihat peranan media yang telus dan beretika amat penting bagi tujuan hebahan maklumat yang sahih dan tepat.

Ditulis oleh: Dr Zuwati Hasim. (1 Jun 2018). Keperluan Kajian Lanjut dan Perubahan Pendidikan Sekolah Untuk Perhatian Menteri Pendidikan Malaysia .GPS Bestari Artikel Rencana. Kumpulan Media Karangkraf.

Pitfalls of our education system

As education minister, Maszlee Malik has been entrusted by the rakyat to improve our nation’s standard of education as an initiative to put us on the same footing as other progressive countries.

But for this to happen, the Malaysian education system must first undergo a major reformation in terms of resolving the current flaws and pitfalls that have resulted in the dwindling quality of education over the years.

As a Malaysian, and a student subject to the current education system, I would like to voice my opinions on the current flaws and offer some suggestions on how to improve our education system.

1. Our current education system tries to force square pegs into round holes. It does not realise that every child is different. Not everyone is interested in certain subjects taught in schools.

Instead, the whole system revolves around meeting the needs of industrialisation, where producing obedient workers that contribute to the workforce and economy is deemed more important than nurturing creativity and individualism among the youth.

The current system provides a “cookie-cutter” education, which forces children to vie for petty rewards instead of cultivating their intrinsic love of learning, which would serve to enhance their individual gifts and talents.

In 2014, our former prime minister vowed that 60% of secondary school graduates would specialise in STEM (science, technology, engineering and mathematics) subjects by 2020.

This decision was a double-edged sword where, on one hand, it encouraged students to delve deeper into STEM-related fields – but on the other hand, students disinterested in STEM would be pressured by adults and peers into taking STEM courses anyway.

Due to this, our education system should introduce equally celebrated pathways where students are given full opportunity to develop their potential.

The focus should be on providing a solid education for students to pursue what they are best at. Feigning multiplicity by introducing the science and art streams but incentivising and putting more importance on one stream while disregarding the other isn’t going to contribute to the cause.

2. Malaysian teachers in general. Teachers are often loaded with non-teaching work, making it almost impossible to improve their teaching skills. The job of school administration is handed down to teachers, as if they are not already burdened with their compulsory co-curricular participation.

Teachers frequently have to rush through their syllabuses before a major test instead of focusing on students who are lagging behind. Teachers are being instructed to prepare menial paperwork for the school, instead of concentrating on preparing better teaching materials for students.

More often than not, this is caused by the lack of respect teachers receive in this country. Teaching is not regarded as a respected job in Malaysia, where there seems to be the idea that those who cannot do, teach.

We fail to realise that most of us owe our academic accomplishments and success to our teachers. People have forgotten that to become what you want to become, you have to be taught the skills and have the knowledge given to you by someone.

Sir Ken Robinson, in his TED Talk, put it this way: “If you’re at a dinner party, and you know, they say, ‘What do you do?’ and you say you work in education, you can see the blood run from their faces. They’re like, ‘Oh my God,’ you know, ‘Why me? My one night out all week.’ But if you ask about their education, they pin you to the wall. Because it’s one of those things that goes deep with people.”

Due to the negative perception society has of teachers and the system that promotes this mindset, teaching isn’t a desired job in Malaysia – or anywhere else, for that matter. And that needs to change.

3. Malaysian schools promote an atmosphere of fear – fear of failure, fear of humiliation and fear of disapproval. This atmosphere severely affects a student’s capacity for intellectual growth.

Current teaching strategies cultivate a fear of humiliation in children, and do more to harm young people than to meet their needs. Such fear drives students to develop various coping strategies or defence mechanisms such as mumbling, acting like they do not understand, acting overly enthusiastic so they won’t be called upon, etc, to dodge the demands placed upon them by adults, or to avoid being humiliated in front of their peers.

External motivation or rewards such as certification for good grades and “murid sasaran” privileges only serve to reinforce children’s fear of failing exams and receiving disapproval from the adults in their lives.

Rather than learning the actual content of the lessons taught in class, students instead learn how to avoid embarrassment by practising rote memorisation and regurgitation in order to get an A.

This atmosphere of fear not only kills a child’s love of learning and suppresses his native curiosity, but also makes him afraid of taking chances and risks which may be necessary for true learning to occur.

All in all, as Malaysian citizens, we should not shy away from addressing the current hurdles and limitations of our education system.

We should be able to open up to each other in a congregational manner to discuss these issues, as a building block to reshape and improve the educational system of Malaysia.

Ivan Huang Hung Ji Free Malaysia Today Opinion June 8, 2018

Anugerah Cemerlang bukan ukuran

Suatu lewat petang, selesai sahaja Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang seorang rakan saya memanggil saya untuk melepaskan ketidakpuasan hati beliau. Saya tidak pasti mengapa dia seolah-olah kecewa mengenai  'anugerah perkhidmatan cemerlang'  (ada yang menyebut sebagai anugerah paling kontroversi) yang diberikan kepada kakitangan dan pekerja kerana beliau adalah salah seorang penerima sebelum ini.

Seorang rakan sekerja saya juga telah berjumpa dengan Ketua Jabatan dan bertanya mengapa tiada seorang pun sejak 7 tahun lalu, tidak seorang pun dari jabatan kami yang dipilih atau dicalonkan untuk anugerah itu, walhal ada calon dari Jabatan lain yang sudah 2-3 kali dipilih dan ada juga 2-3 orang dari Jabatan yang sama telah menerimanya.



Ini bermakna tiada dari seorang pun dari jabatan kami layak dan berada di tahap bawah ‘par’ dan memenuhi keperluan untuk pencalonan.

Soalan berikut timbul, apakah dasar asas dan kriteria yang dimiliki penerima. Kami juga mempunyai rakan di jabatan kami yang sangat baik dengan rekod terbukti tetapi tidak dipilih hanya kerana dia terus 'meniup wisel'.

Bagi ahli akademik, orang yang menulis buku, artikel, jurnal, mahir dalam ICT,  atau yang berkemahiran terbukti tidak akan dipertimbangkan. Orang yang berpengetahuan, mahir, dan berwibawa tidak akan mendapat tempat dihati pihak pengurusan.

Apa yang jelas dapat di lihat adalah 'keupayaan' untuk mengaku  'ya tuan', ‘ikut dan turut saja’, berlakon dan berpura-pura dan ‘jangan berkata tidak’.

Penerima atau bakal penerima perlulah menjadi orang yang rapat dengan ketua jabatan, berupaya dan berkemampuan menjatuhkan rakan sekerja,  bijak bermuka-muka dan pandai bergaya lebih dari kerja.

Saya kemudian bertanya kepada rakan sekerja saya, siapakah dalam jabatan kami yang sepatutnya dan layak menjadi penerima, atas dasar kriteria apakah yang beliau fikir salah seorang dari kami layak untuk diambil kira.

Sebaliknya dia memberitahu saya, ketua jabatan memaklumkan  'mereka yang akan bersara tidak lama lagi' akan menjadi orang yang mendapatnya. Tetapi, bagaimana jika 3 orang di jabatan akan bersara tidak lama lagi? Dan penerima baru-baru ini adalah yang jauh lagi perjalanan karier mereka.

Dalam beberapa kes yang dikongsikan, ramai dari bekas pelajar kami yang baru bekerja sekitar 3-5 tahun yang lalu, berjaya mendapatkan anugerah tersebut.

Eloknya, mari kita terbuka dan positif mengenai perkara ini, orang yang bekerja hampir tempoh persaraan dengan pengetahuan dan pengalaman , kemahiran dan kecekapan tidak memenuhi kriteria itu?

Terdapat hubungkait  yang jelas di antara ketua Jabatan dan kakitangan apabila merujuk kepada persepsi penghargaan di tempat kerja.

Ini bermakna anda perlu berusaha untuk mendapatkannya dan semuanya terpulang kepada diri sendiri, untuk memastikan pencapaian dan sumbangan anda memenangi perhatian dan pengiktirafan yang wajar.

Jadi, bagaimanakah anda boleh mendapatkan kredit yang anda berhak tanpa mengabaikan dan mengosok belakang ketua jabatan atau tanpa  merapatkan diri seolah seorang pelaut mencari perhatian? 

Mereka yang kuat merungut dan bercakap dibelakang tanpa dapat menunjukkan, mengemukakan dan membuktikan kerja mereka layak diterima akan tetap kalah; jangan merengek apabila anda tahu bahawa anda tidak cukup baik untuk dianugerahkan.

Buat dan lakukan kerja anda yang sepatutnya, buktikan nilai dan harga diri anda, walaupun sehingga persaraan anda. Apa yang penting, selagi anda dan keluarga gembira, sihat dan harmoni, saya fikir itu sudah cukup baik, in syaa Allah.

Pengiktirafan pekerja adalah aspek penting dalam persekitaran kerja yang positif. Bukan sahaja anda dan rakan sekerja anda layak mendapat apresiasi, tetapi anda juga harus berusaha dan bekerja dengan bijak kerana ia merupakan urusan penting di tempat kerja.

Kepada rakan sekerja saya, usahlah merengek, merungut atau kecewa. Bagi yang menerima dan terpilih,  tahniah (namun benarkah anda layak dan bagaimanakah anda sanggup menerimanya?) !


Azizi Ahmad Sinar Harian Interaktif Aduan Jun 5, 2018

Media sosial bukan saluran rasmi

Pengunaan aplikasi media sosial seperti WhatsApp, Telegram merupakan mod komunikasi popular dikalangan jabatan kerajaan termasuklah pentadbir pendidikan dan pendidik.

Surat dan pekeliling rasmi dan sulit kadang-kadang turut disalurkan melalui aplikasi ini.

Walaupun keluhan dari pengguna disuarakan, terutama mengenai kesan gangguan psikologi, kualiti masa bersama keluarga dan waktu rehat mereka, namun kebanyakan Ketua Jabatan terutama dikalangan pengurusan tertinggi dan pegawai sektor awam masih tidak peduli dengan apa yang berlaku.



Walaupun Surat Siaran Bahagian Pengurusan Maklumat Bil. 1 Tahun 2013: Pemantapan Penggunaan Sistem Mel Elektronik Di Agensi-Agensi Di Bawah Kementerian Pelajaran Malaysia ( http://www.moe.gov.my/v/surat-siaran-view?id=896&page=1&keyword=mel&year=2013& ) ada dimaklumkan bahawa segala urusan rasmi adalah dilarang menggunakan alamat e-mel persendirian atau media sosial, namun siapa sebenarnya yang tidak akur pada perintah? (Dipetik dari laman Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai contoh).

Kakitangan dan penjawat awam berhak untuk tidak bersetujui atau dipaksa menyertai kumpulan yang cuba dibentuk atau dicipta walaupun dikatakan arahan itu datang dari pegawai kumpulan tertinggi.

Ini adalah kerana media sosial yang dimaksudkan bukanlah Hak Cipta Kerajaan Malaysia dan ia tidak selamat digunakan terutama mengenai ‘Anti-Privacy’. Kita tidak patut menyalurkan maklumat kerja melalui media yang disangsikan dan berisiko.

Kebanyakan pengguna juga menggunakan alat gajet telefon bimbit sendiri dan bukan dibekalkan atau disediakan oleh pihak berkuasa. Begitu jugalah kos akses internet yang ditanggung oleh pemilik telefon bimbit. Untuk membaca pesanan yang disampaikan pengguna harus menghidupkan akses kepada internet (kos yang ditanggung sendiri) kecuali ketika waktu pejabat dan organisasi menyediakan kemudahan wi-fi percuma.

Pengguna mungkin ada yang menyedari atau tidak menyedari bahawa ketika menggunakan fitur "chat group" WhatsApp, mereka juga terdedah kepada penuaian data dan profil. Apa yang lebih teruk ialah WhatsApp menjadikan nombor telefon mudah alih yang tersedia, boleh digunakan untuk mengenal pasti dan mencari ahli kumpulan dengan tepat.

Tujuan WhatsApp dicipta adalah untuk membolehkan komunikasi santai diantara pengguna dengan keluarga dan rakan-rakan; bukan untuk tujuan rasmi.

Tentu ramai juga sedia maklum bahawa Facebook telah membeli aplikasi WhatsApp dengan nilai RM52.71 bilion ($16 bilion). Ia termasuk RM13 bilion ($4 bilion) tunai dan kira-kira RM39 bilion ($12 bilion) saham Facebook. (2014/02/20)

WhatsApp juga mengumumkan pada 2016 bahawa ia akan berkongsi data pengguna, termasuk nombor telefon, dengan Facebook. Dalam pertukaran e-mel, mereka memaklumkan bahawa ia tidak menjejaki lokasi negara dan tidak berkongsi kenalan atau mesej, yang disulitkan, dengan Facebook. Tetapi ia mengesahkan bahawa ia berkongsi nombor telefon pengguna, pengecam peranti, maklumat sistem pengendalian, pilihan kawalan, dan maklumat penggunaan dengan "anak syarikat Facebook".

Ini menjadikan satu persoalan sama ada Facebook boleh menjejaki pengguna tersebut dengan lebih terperinci walaupun WhatsApp tidak.

Facebook dan "anak syarikatnya" menjadi terlalu kasual mengenai privasi, seperti yang perolehi dari pendedahan oleh Cambridge Analytica, yang mengugat dan membahayakan kebebasan dan demokrasi.

Pernah suatu ketika dahulu YB Senator Datuk Mariany Mohammad Yit menyuarakan isu ini di persidangan Dewan Negara, namun masih belum ada ketetapan oleh pihak berkuasa dalam memberi kata putus.

Sudah tiba masanya kita bertindak dan berkata TIDAK kepada penggunaan media sosial sebagai saluran komunikasi rasmi bagi membolehkan kita turut menikmati suasana yang tenang dan damai untuk berihat bersama keluarga.

Kerja sampai bila pun tidak habis kecuali anda bersara dari perkhidmatan. Jangan lupa, gunakan saja e-mel rasmi untuk menyampaikan arahan kerja, dan adalah menjadi tanggungjawab ‘pengguna’ untuk membaca e-mel untuk mengetahui tugasan yang sedang menunggu.

Azizi Ahmad Utusan Malaysia Rencana Forum 28 Mei 2018
 

Latest Month

July 2018
S M T W T F S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow